Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2025, 15(1):115-129 | DOI: 10.32725/cetv.2025.010

Reflexe a sebereflexe v kvalifikačním vzdělávání v sociální práci jako cesta k harmonické osobnosti pracovníků

Zdeňka Dohnalová1, Mirka Nečasová2
1 Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra sociální politiky a sociální práce, Joštova 218/10, Brno-město, Brno
2 Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra sociální politiky a sociální práce, Joštova 218/10, Brno-město, Brno

Podle Globální definice sociální práce je sociální práce akademickou disciplínou i prakticky založenou profesí, která podporuje sociální změnu a rozvoj, sociální soudržnost a zasazuje se o posílení a osvobození lidí. Naplnění tohoto poslání klade vysoké požadavky na osobnost sociálních pracovníků a na jejich profesní a osobní rozvoj, ke kterému vysokou měrou přispívá kultivace schopnosti reflexe a sebereflexe. V textu se tážeme po způsobu, jakým lze schopnost reflexe a sebereflexe u studujících podporovat a prohlubovat. Jako vhodný koncept podpory reflexe je navržen model jádrové reflexe a ALACT model. Možnost využití obou konceptů ve výuce dokládáme na příkladu deníků z období karantény spojené s online výukou studujících v době pandemie covidu-19, které jsme zpracovali prostřednictvím tematické analýzy. Z analýzy vyplývá, že oba koncepty umožňují identifikaci vrstev jádrového modelu a porozumění dynamice vztahu mezi sebereflexí a osobním i profesním rozvojem. V závěru jsou formulována doporučení pro práci s tímto modelem ve výuce.

Klíčová slova: sociální práce, vzdělávání, studující sociální práce, pandemie covidu-19, reflexe, sebereflexe, sebepoznání, model jádrové reflexe, ALACT model

Vloženo: 1. srpen 2022; Revidováno: 28. říjen 2022; Přijato: 21. listopad 2022; Zveřejněno online: 20. červenec 2025; Zveřejněno: 12. srpen 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dohnalová, Z., & Nečasová, M. (2025). Reflexe a sebereflexe v kvalifikačním vzdělávání v sociální práci jako cesta k harmonické osobnosti pracovníků. Caritas et veritas15(1), 115-129. doi: 10.32725/cetv.2025.010
Stáhnout citaci

Reference

  1. ASVSP. 'Minimální standard vzdělávání v sociální práci ASVSP'. citováno 22. dubna 2022. https://www.asvsp.org/standardy.php.
  2. Baláž, Roman, and Libor Musil. 'Faktory bránící dosahování oborových zájmů sociální práce'. Sociální práce / Sociálna práca 16, no. 5 (2016): 50-69.
  3. Braun, Virginia, and Victoria Clarke. 'Using thematic analysis in psychology'. Qualitative Research in Psychology 3, no. 2 (2006): 77-101. DOI: 10.1191/1478088706qp063oa. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Dohnalová, Zdeňka, Mirka Nečasová, and Renáta Rídlová. 'Institucionalizace poradenství pro pozůstalé v ČR v kontextu moderní a postmoderní doby'. Sociální práce / Sociálna práca 11, no. 2 (2016): 39-56.
  5. Dohnalová, Zdeňka, Mirka Nečasová, and Robert Trbola. 'Vybrané bariéry inkluze sociálních pracovníků do multidisciplinárních týmů se zaměřením na vztah sociální pedagogiky a sociální práce'. Sociální pedagogika 7, no. 2 (2019): 69-84. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Gojová, Alice, and Kateřina Glumbíková. '(Bez)mocná sociální práce jako zdroj zplnomocnění?'. Sociální práce / Sociálna práca 15, no. 5 (2015): 52-63.
  7. Havlíková, Jana, and Olga Hubíková. 'Výsledky v sociální práci a jejich vztah ke kvalitě výkonu sociální práce'. Sociální práce / Sociálna práca 22, no. 3 (2022): 89-106.
  8. Havlíková, Jana, Olga Hubíková, Robert Trbola, and Libor Musil. Deficity ukotvení české sociální práce. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v.v.i., 2021.
  9. Havrdová, Zuzana. 'Zrození a vývoj pojmu supervize'. In Praktická supervize, eds. Zuzana Havrdová, Martin Hajný, a kol., 17-38. Praha: Galén, 2008.
  10. Hubíková, Olga, and Jana Havlíková. 'Cíle sociální práce v kontextu jejího slabého ukotvení'. Sociální práce / Sociálna práca 21, no. 5 (2021): 5-21.
  11. IASSW. 'Global social work statement of ethical principles'. citováno 20. června 2022. https://www.iassw-aiets.org/wp-content/downloads/global-social-work-statement-of-ethical-principles-2018/Global-Social-Work-Statement-of-Ethical-Principles-IASSW-27-April-2018-01-English.pdf.
  12. IFSW. 'Global definition of social work'. citováno 15. června 2022. https://ifsw.org/get-involved/global-definition-of-social-work.
  13. Janebová, Radka, Marcela Hudečková, Romana Zapadlová, and Jana Musilová. 'Příběhy sociálních pracovnic a pracovníků, kteří nemlčeli - Popis prožívaných dilemat'. Sociální práce / Sociálna práca 13, no. 4 (2013): 66-83. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Kastová, Verena. Krize a tvořivý přístup k ní. Praha: Portál, 2020.
  15. Korthagen, Fred, and Theo Wubbels. 'Učit se z praxe'. In Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů, ed. Fred Korthagen, 47-63. Brno: Paido, 2011.
  16. Korthagen, Fred. 'Je škoda, když se reflexe stane jen fintou'. In Reflexe v procesu učení: Desetkrát stejně a přece jinak…, ed. Jan Nehyba, 31-38. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
  17. Korthagen, Fred. 'Inconvenient truths about teacher learning: towards professional development 3.0'. Teachers and Teaching 23, no. 4 (2017): 387-405. DOI: 10.1080/13540602.2016.1211523. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Korthagen, Fred, and Angelo Vasalos. 'Going to the core: deepening reflection by connecting the person to the profession'. In Handbook of Reflection and Reflective Inquiry: Mapping a Way of Knowing for Professional Reflective Inquiry, ed. Nona Lyons, 529-552. New York: Springer, 2005. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Korthagen, Fred, and Angelo Vasalos. 'Levels in reflection: core reflection as a means to enhance professional growth'. Teachers and Teaching: theory and practice 11, no. 1 (2005): 47-71. https://doi.org/10.1080/1354060042000337093. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Koster, Bob, and Fred Korthagen. 'Příprava vzdělavatelů učitelů pro realistický přístup'. In Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů, ed. Fred Korthagen, 229-242. Brno: Paido, 2011.
  21. Kuneš, David. Sebepoznání: První krok na cestě k duševnímu zdraví. Praha: Portál, 2009.
  22. Musil, Libor. 'Challenges of Postmodern Institutionalization for Education in Social Work'. In Social Work, Education and Postmodernity. Theory and Studies in Selected Czech, Slovak and Polish Issues, eds. Tatiana Matulayová, and Libor Musil, 10-72. Liberec: Technical University of Liberec, 2013.
  23. Musil, Libor. 'Identita oboru/profese sociální práce'. In Encyklopedie sociální práce, ed. Oldřich Matoušek, a kol., 512-513. Praha: Portál, 2013.
  24. Musil, Libor, Olga Hubíková, and Jana Havlíková. 'Sociální práce s lidmi s hmotnou nouzí'. Sociální práce / Sociálna práca 14, no. 2 (2014): 71-86.
  25. Navrátil, Pavel. Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami. Brno: Masarykova univerzita MuniPress, 2014.
  26. Nečasová, Mirka, Zdeňka Dohnalová, and Robert Trbola. Výzkum etických dilemat, hodnot a principů sociální práce. Praha: VÚPSV, v.v.i., výzkumné centrum Brno, 2020.
  27. Nečasová, Mirka. 'Přístupy sociálních pracovníků ke strategickým dilematům ve světle Globální definice sociální práce'. Sociální práce / Sociálna práca 20, no. 5 (2020): 41-56.
  28. Ornellas, Abigail, Gary Spolander, and Lambert K. Engelbrecht. 'The Global Social Work Definition: Ontology, Implications and Challenges'. Journal of Social Work 18, no. 2 (2018): 222-240. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Smékal, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2002.
  30. Soják, Petr. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb Strom, mozaika a vzducholoď. Praha: Grada, 2017.
  31. Špatenková, Naděžda, a kol. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017.
  32. Švaříček, Roman, a kol. 'Spolupráce školy a rodiny v době uzavřených základních škol'. Studia paedagogica 25, no. 3 (2020): 9-41. https://doi.org/10.5817/SP2020-3-1. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Šťastná, Jaroslava, and Eva Křížová. 'Přístupy uplatňované v sociální práci: eklekticismus teoretických východisek a různorodost praxe očima studentů sociální práce'. Sociální práce / Sociálna práca 17, no. 2 (2017): 30-41.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.