Caritas et veritas, 2022 (roč. 12), číslo 2
Editorial
Editorial
Tomáš Cyril Havel
Caritas et veritas 2022, 12(2):4
Když jeden z největších myslitelů křesťanské Evropy Erasmus Rotterdamský hledal, jakým německým výrazem nejvýstižněji vyjádřit, co znamená latinský výraz educatio, pomohl si novotvarem Bildung. Kořenem slova, které do češtiny překládáme jako vzdělávání, je slovo Bild, tedy obraz. Tato skutečnost implicitně odkazuje k biblickému pojetí člověka „stvořeného jako Boží obraz“ (Gn 1,27)...
Rozhovor
Rozhovor s Heinrichem Dickerhoffem o pohádkách
Tomáš Cyril Havel
Caritas et veritas 2022, 12(2):12-15
Dr. Heinrich Dickerhoff (*1953) je katolický teolog, historik a vypravěč. Od dětství ho fascinuje, jak lidé zhušťují životdo příběhů, světských i náboženských. V letech 1978–2018 působil ve velké severoněmecké vzdělávací instituci pro dospělé,Katolické akademii Stapelfeld, jako lektor a později jako pedagogický ředitel. V letech 2002–2012 byl také čestným předsedou Evropské společnosti pro pohádky. Od 80. let 20. století vydal několik knih o zkušenostní teologii (např. Dass wir Zärtlichkeit nicht gottlos nennen. Zur Versöhnung von Glauben und Sexualität. Würzburg: Echter, 1992; Beten. Das Leben zur Sprache bringen. Freiburg:...
Studie Tematické
Quijotova pouť za Krásou jako poselství pro současnost
Helena Zbudilová
Caritas et veritas 2022, 12(2):20-34 | DOI: 10.32725/cetv.2022.025
Článek rozšiřuje stávající literární interpretace Cervantesova dona Quijota (výklad postavy jako symbolu a jako prvního existenciálního hrdiny světové literatury) o filozoficko-antropologický (zejména fenomenologický) a teologický výklad. Text se zabývá estetickou, etickou a náboženskou reflexí postavy dona Quijota prizmatem nového „čtení“ románu a jejího protagonisty v duchu katolické interpretační linie a fenoménu krásy. Interpretace dona Quijota jako rytíře, světce a blázna je zaměřena na perspektivu uskutečňování jeho „via pulchritudinis“ (cesty krásy). Jako poutník za Krásou je hledán zejména skrze aplikaci teologie krásy...
Rethinking the Approach to Education by Reversing the Transcendentals and Recalling Another
Stuart Nicolson
Caritas et veritas 2022, 12(2):52-71 | DOI: 10.32725/cetv.2022.027
The three transcendentals of truth, goodness, and beauty, originally being understood as signs of God in our world, have for centuries been an important element in education, providing structure for education. However, through rationalist thinking they became subjectivised, which has led to negative developments in education such as increasing individualisation and disinterest in Christianity, particularly in postmodern society. Based partly on the author’s experiences of awe and wonder in teaching children, this paper proposes several changes in educational approach and how we understand the transcendentals partly through the work of Hans Urs...
Thematic Paper on Ethics in Higher Business Education – Educational Design Research Need
Bert Meeuwsen
Caritas et veritas 2022, 12(2):72-83 | DOI: 10.32725/cetv.2022.028
Higher education encompasses a lack of a comprehensive approach to education regarding ethics topics. Educational interventions appear needed. Educational design research can be of assistance. The article describes theoretical backgrounds, as well as a suggestion for practical educational design research aimed at developing ethics education for higher education students. Next to theoretical backgrounds, applied practical advices on implementation of an educational intervention on assisting students self-development on ethics, including the role of the educator, are provided. Interventions based on educational design research appear crucial. These assist...
K fenoménu hry ve vzdělávání – škola hrou?
Stanislav Suda
Caritas et veritas 2022, 12(2):84-94 | DOI: 10.32725/cetv.2022.029
V současné pedagogice jako sociální vědě se poměrně rozsáhle operuje s termínem hra. Je interpretována jako cílený pedagogický či didaktický prostředek. Alternativní a inspirující pohled na fenomén hry z hlediska filozofické psychologie či fenomenologické filozofie nalezneme u autorů pocházejících z křesťanského prostředí. Tento článek chce poukázat na argumentační i filozofické rozpory těchto myšlenkových směrů ohledně chápání hry – zejména s ohledem k nárůstu osobního poznání, citové vyrovnanosti, socializaci či vlivu na kultivaci sebereflektování vlastní existence na základě zážitku hry.
Studie Varia
Nové direktorium pro katechezi. Další výzva pro vychovatele víry na všech úrovních
Ludvík Dřímal
Caritas et veritas 2022, 12(2):108-116 | DOI: 10.32725/cetv.2022.031
V roce 2020 bylo vydáno nové direktorium pro katechezi, jež obsahuje změny, jak v teorii katecheze, tak zvláště v katechizaci, a to s ohledem na změny v současné společnosti. Článek prezentuje tento dokument, adresovaný především biskupům a dalším osobám zodpovědnýmza katechezi v diecézích České a Moravské církevní provincie. Používá metodu kritické analýzy, vedoucí k závěru, že dokument dokládá určité úsilí o začlenění současného papežského magisteria do oblasti katecheze církve. To představuje velkou výzvu k radikální obnově katecheze, jejíž dosavadní praxe v naší vlasti neodpovídá dostatečně potřebám evangelizace v sekularizované společnosti.
Diferenciace teologického pojetí lidské osoby a osobnosti vzhledem k vybraným přístupům empirického funkcionalismu
Ondřej Havelka
Caritas et veritas 2022, 12(2):117-132 | DOI: 10.32725/cetv.2022.033
Článek se zabývá problematikou teologického pojetí lidské osoby a osobnosti, dvěma zdánlivě soupeřícími modely pojetí pojmu osoba a riziky některých myšlenkových linií empirického funkcionalismu ve vztahu k dilematům křesťanské aplikované etiky perspektivou teologicko--etického principu personality. V práci postupujeme metodologickým trojkrokem navrženým II. vatikánským koncilem: 1. vidět (ve struktuře práce druhá kapitola); 2. soudit (třetí kapitola); 3. jednat (čtvrtá kapitola). Posunem v tématu je rozlišení ontologické roviny lidské osoby odaktualizace a realizace lidské osoby, dále charakteristických znaků a projevů aktuálního bytí...
Studium teologie jako úsilí o rozvoj člověka; Pojetí teologie na Institutu ekumenických studií a na Jaboku
Ondřej Fischer, Petr Jandejsek, Martin Vaňáč
Caritas et veritas 2022, 12(2):133-149 | DOI: 10.32725/cetv.2022.032
Autoři článku se zamýšlí nad povahou a významem studia teologie v institucích, v nichž jde spíše o obecný rozvoj člověka než o studium teologie jako takové. Jejich téměř dvacetileté působení na Institutu ekumenických studií v Praze a na VOŠ Jabok a měnící se místo víry ve společnosti jim umožňuje postihnout i pragmatické aspekty zkoumaného studia, v nichž se protíná historická linie s teologickou reflexí a pastoračním hlediskem. Východiskem pro toto víceoborové zkoumání jim je filozofie výchovy Komenského a jeho pojetí teologie jako cesty rozvoje člověka skrze vzdělávání. Podobně jako u Komenského, autoři zohledňují kontext doby, v němž se ve zmiňovaných...
Recenze a články
Recenze: Veronika Blažek Iňová, V úžasu před Boží krásou: Vztah Božího zjevení a lidské zkušenosti krásy jako výzva pro náboženskou edukaci (Brno: CDK, 2021)
Barbora Šmejdová
Caritas et veritas 2022, 12(2):150-151
Nová kniha Veroniky Blažek Iňové V úžasu před Boží krásou představuje v českém prostředí ojedinělé sepětí fundamentální teologie a teologické estetiky za účelem hledání nové didaktické metody založené na obecné lidské zkušenosti s krásou. Ať už se jedná o náboženskou výchovu čifarní katechezi, autorka zdůrazňuje nutnost soustředit se na samotný moment vstupu na cestu víry a na objevování vlastního životní smyslu.
Nadav Ejal. Vzpoura proti globalizaci. Proč lidé revoltují proti dnešnímu světu. Brno: Jan Melvil Publishing, 2020, 360 s., ISBN: 9788075551191.
Milan Nakonečný
Caritas et veritas 2022, 12(2):152
Autorem této knihy je mladý, významný a oceňovaný izraelský novinář, vysokoškolsky vzdělaný v oboru globální politiky, a téma jeho knihy je velmi aktuální problém globalizace. Ten vyvolává tvrdé polemiky, spojené na jedné straně s národními a na druhé straně se sociálními, resp. třídními zájmy, k tomu dále přistupují i výbušné problémy imigrace a ekonomické výhody (pro koho?).
Ben Shapiro. Jak zachránit západní civilizaci? Přežije západ ztrátu vyšších hodnot? Voznice: LEDA, 2020, 311 s., ISBN 978-80-7335-657-6.
Milan Nakonečný
Caritas et veritas 2022, 12(2):153-154
Celá řada významných autorů právem konstatovala, že se Západ nachází v krizi, zejména kulturních a duchovních hodnot, a vysvětluje to různými činiteli. Konstatuje to i náš autor v této recenzované knize, který vystudoval filosofii politiky na Kalifornské a Harvardově univerzitě, jepublicistou v konzervativním tisku a předmětem antisemitských útoků. Ve své předmětné knize si autor klade dvě stěžejní otázky: „Odkud pochází náš blahobyt?“ a „Co se to s námi stalo, že si chceme zkazit život?“
Zprávy
Zpráva z šestého ročníku islamologické konference v Českých Budějovicích
Martin Klapetek
Caritas et veritas 2022, 12(2):155-156
Zpráva z šestého ročníku islamologické konference v Českých Budějovicích.O čem diskutuje současná česká a slovenská islamologie?