Caritas et veritas 2022, 12(2):84-94 | DOI: 10.32725/cetv.2022.029
K fenoménu hry ve vzdělávání – škola hrou?
- Jihočeská univerzita, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice
V současné pedagogice jako sociální vědě se poměrně rozsáhle operuje s termínem hra. Je interpretována jako cílený pedagogický či didaktický prostředek. Alternativní a inspirující pohled na fenomén hry z hlediska filozofické psychologie či fenomenologické filozofie nalezneme u autorů pocházejících z křesťanského prostředí. Tento článek chce poukázat na argumentační i filozofické rozpory těchto myšlenkových směrů ohledně chápání hry – zejména s ohledem k nárůstu osobního poznání, citové vyrovnanosti, socializaci či vlivu na kultivaci sebereflektování vlastní existence na základě zážitku hry.
Klíčová slova: hra, symbolická hra, hra s pravidly, didaktická hra, sebereflexe, meta-pedagogika
Přijato: 11. duben 2023; Zveřejněno: 15. duben 2023 Zobrazit citaci
Reference
- Černý, Jiří. Fotbal je hra: (pokus o fenomenologii hry). Praha: Československý spisovatel, 1968.
- Fink, Eugen. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993.
- Fink, Eugen. Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta, 1992.
- Frankl, Viktor Emil, and Elisabeth S. Lukas. Vůle ke smyslu: vybrané přednášky o logoterapii. Brno: Cesta, 2006.
- Goffman, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Portál, 2018.
- Heidbrink, Horst. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997.
- Janoušek, Jiří. Rozhovory s Janem Werichem. Praha: HAK-Humor a kvalita, 1999.
- Machková, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2007.
- Palouš, Radim. K filozofii výchovy: (východiska fundamentální agogiky). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991.
- Piaget, Jean, and Bärbel Inhelder. Psychologie dítěte. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970.
- Průcha, Jan, Jiří Mareš, and Eliška Walterová. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995.
- Smékal, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2004.
- Suda, Stanislav. Experimentální dramatika. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2017.
- Suda, Stanislav. K problému otevřené dramatické hry, Praha: DAMU, 2001.
- van Manen, Max. Pedagogical Tact. New York: Left Coast Press Inc., 2015.
Přejít k původnímu zdroji...
- van Manen, Max. Phenomenology of Practice. New York: Left Coast Press Inc., 2014.
- Vyskočil, Ivan,. Dialogické jednání s vnitřními partnery. Brno: JAMU, 2005.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.