Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2021, 11(2):92-105 | DOI: 10.32725/cetv.2021.037

Komenského Educatio v perspektivě pedagogiky volného času

Helena Zbudilová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice

Článek se soustřeďuje na pedagogický odkaz Jana Amose Komenského (1592-1670) z pohledu problematiky pedagogiky volného času. Komenského přínos je hledán v perspektivě zřetelu k celku jako základního vzdělávacího principu a směřování člověka k pravému lidství jako základního smyslu výchovy. Výklad vychází z křesťanské holistické koncepce a teologického zakotvení interpretace volného času. Hlavní kořeny Komenského koncepce výchovy jsou nalezeny v psychagogickém rozměru educatio a fenoménu scholé, celkový smysl výchovy v jejím „nedělním“ určení. Text se zabývá analýzou vybraných autorových děl prizmatem specifik pedagogiky volného času a hodnotí přínos Komenského jako filozofa, teologa a pedagoga pro oblast pedagogiky volného času jako výchovy s psychagogickým rozměrem a filozoficko-náboženskou dimenzí.

Klíčová slova: Jan Amos Komenský, filozofie výchovy, pedagogika volného času, náboženská výchova, paideia, educatio, scholé, otevřená duše, schola pansophica (škola pansofická, škola vševědná), holistická výchova, psychagogie

Vloženo: 13. leden 2022; Přijato: 13. leden 2022; Zveřejněno: 1. březen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zbudilová, H. (2021). Komenského Educatio v perspektivě pedagogiky volného času. Caritas et veritas11(2), 92-105. doi: 10.32725/cetv.2021.037
Stáhnout citaci

Reference

  1. Anna HOGENOVÁ, Role celku ve filozofii J. A. Komenského a J. Patočky, in: Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu, ed. Tomáš KASPER- Naděžda PELCOVÁ - Slawomir SZTOBRYN, Praha: Karolinum, 2013.
  2. Anna HOGENOVÁ, Michal SLANINKA, Žít z vlastního pramene (Rozhovory o životě a filozofii s A. Hogenovou), Praha: Malvern, 2019.
  3. Blanka KUDLÁČOVÁ, Človek a výchova v dejinách európskeho myslenia, Trnava: PF TU, 2003.
  4. Dalibor VÍK, Konzultace s Komenským na prahu světověku. Nástin hlavních rysů Paloušovy komeniologie (II.), Paideia: Philosophical E-Journal of Charles University 1/2020, s. 9. Dostupné na: file:///C:/Users/hppro/Downloads/1737-Article%20Text-8899-1-10-20200709%20(1).pdf, citováno dne 2. 8. 2021.
  5. Dana KNOTOVÁ, Pedagogická dimenze volného času, Brno: Paido, 2011.
  6. Dietmar WATERKAMP, Realism, Pansophy and Mentality in the Work of the Czech and World Pedagogue J. A. Comenius. An Analysis of Three Fundamental German Works and Their Significance for International Comeniology, International Dialogues on Education 1/2020, s. 40. Dostupné na: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1254994.pdf, citováno dne 2. 8. 2021. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Emília KRATOCHVÍLOVÁ, Pedagogika voľného času, Trnava: Trnavská univerzita, 2010.
  8. Jan Amos KOMENSKÝ, Česká didaktika (kap. XV), in: Dílo Jana Amose Komenského II, Praha: Academia, 1973.
  9. Jan Amos KOMENSKÝ, Didaktika velká, fundament č. VII, Praha: Knihovna pedagogických klasiků, 1905.
  10. Jan Amos KOMENSKÝ, Informatorium školy mateřské (kap. IX), in: Dílo Jana Amose Komenského II, Praha: Academia, 1973.
  11. Jan Amos KOMENSKÝ, Pampaedia, in: Obecná porada o nápravě věcí lidských III. svazek, Praha: Svoboda, 1992.
  12. Jan Amos KOMENSKÝ, Pravidla chování, in: Vybrané spisy Jana Amose Komenského, svazek II - výbor z pedagogických prací potockých a amsterodamských, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960.
  13. Jan Amos KOMENSKÝ, Škola vševědná, in: Vybrané spisy Jana Amose Komenského, svazek II - výbor z pedagogických prací potockých a amsterodamských, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960.
  14. Jan Amos KOMENSKÝ, Vzkříšený Fortius čili Jak vyhnat ze škol lenost, in: Vybrané spisy Jana Amose Komenského, svazek II - výbor z pedagogických prací potockých a amsterodamských, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960.
  15. Jan HÁBL, Lekce z lidskosti v životě a díle Jana Amose Komenského, Hradec Králové: Gaudeamus, 2010.
  16. Jan PATOČKA, Filosofické základy Komenského pedagogiky, in: Sebrané spisy, sv. 9. Komeniologické studie I, Praha: OIKOYMENH, 1997.
  17. Jan PATOČKA, Komeniologické studie III, Praha: OIKOYMENH, 2003.
  18. Jana PŘÍVRATSKÁ - Vladimír PŘÍVRATSKÝ, Pojetí humanity v edukační koncepci J. A. Komenského jako příspěvek lidské budoucnosti, Historia scholastica 2/2017.
  19. Jana UHLÍŘOVÁ, Role hry v Komenského pedagogické koncepci, Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.
  20. Jaromír KOPECKÝ - Jan PATOČKA - Jiří KYRÁSEK, Jan Amos Komenský. Nástin života a díla, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1957.
  21. Josef BRAMBORA, Význam potockého pobytu pro vývoj pedagogiky a pansofie Komenského, in: Jan Amos Komenský a Slovensko, zborník prvej slovenskej komeniologickej konferencie v Prešove 1971, ed. František KARŠAI, Košice: Východoslovenské vydavateľstvo Košice, 1971.
  22. Josef PIEPER, Volný čas, vzdělání, moudrost, Praha: Křesťanská akademie Praha, 1992, s. 15; Josef PIEPER, Leisure: The Basis of Culture, San Francisco: Ignatius Press, 2009.
  23. Jozef PŠENÁK, Význam potockého pobytu pre vývoj pedagogiky Komenského, Pedagogika, časopis pro pedagogické vědy 5-6/1991.
  24. Josef VÁLKA, Komenský a nadkonfesijní křesťanství, Studia Comeniana et Historica 51/, 1994.
  25. Klaus SCHALLER, Die Pädagogik des J. A. Comenius und die Anfänge des pädagogischen Realismus im 17. Jahrhundert, Heidelberg: Quelle & Meyer, 1962.
  26. Klaus SCHALLER, Shrnutí a závěrečné slovo, in: Jan Amos Komenský - odkaz kultuře vzdělávání. Příspěvky z mezinárodní konference Odkaz Jana Amose Komenského kultuře vzdělávání (Praha, 15.-17. listopadu 2007), Praha: Academia, 2009.
  27. Michal KAPLÁNEK, Čas volnosti - čas výchovy (Pedagogické úvahy o volném čase), Praha: Portál, 2012.
  28. Michal KAPLÁNEK, Volný čas jako výzva pro teologii, Studia Theologica 2/2021.
  29. Michal KAPLÁNEK, Volný čas a jeho význam ve výchově, Praha: Portál, 2017.
  30. Michal KAPLÁNEK, Čas volnosti - čas výchovy, Praha: Portál, 2012.
  31. Miloslav BEDNÁŘ, České myšlení, Praha: Filosofia, 1996. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Milan PŘADKA, Kapitoly z dějin pedagogiky volného času, Brno: Masarykova univerzita, 2002.
  33. Naděžda PELCOVÁ, Odkaz Komenského dnešku, in: Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu, ed. Tomáš KASPER- Naděžda PELCOVÁ - Slawomir SZTOBRYN, Praha: Karolinum, 2013.
  34. Paul HEINTZMAN, Leisure and Spirituality (biblical, historical and contemporary perspectives), Grand Rapids, Michigan: Baker Academic, 2015.
  35. Radim PALOUŠ, Čas výchovy, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991.
  36. Radim PALOUŠ, K filosofii výchovy (východiska fundamentální agogiky), Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991.
  37. Radim PALOUŠ, Heretická škola, Praha: Karolinum, 2009.
  38. Radim PALOUŠ, Komenského Boží svět, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992.
  39. Radim PALOUŠ, Komenský - náboženský myslitel, Studia Comeniana et Historica 51/1994.
  40. Sabina GÁLIKOVÁ-TOLNAIOVÁ, Problém výchovy na prahu 21. storočia, Bratislava: Iris, 2007.
  41. Zuzana SVOBODOVÁ - Andrea BLAŠČÍKOVÁ, Mezi filosofií a teologií výchovy. Dialog k odkazu Radima Palouše, Praha: Karolinum, 2021.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.