Journal for Christian reflections in the context of social sciences and humanities

Caritas et veritas 2021, 11(2):109-120 | DOI: 10.32725/cetv.2021.038

Comenius’s Educatio in the Perspective of Leisure Time Pedagogy

Helena Zbudilová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice

The article focuses on the pedagogical legacy of John Amos Comenius (1592–1670) from the point of view of leisure time pedagogy. Comenius’s contribution is sought in the perspective which considers the whole as a basic educational principle and in the direction of man towards true humanity as the basic meaning of education. The interpretation is based on the Christian holistic concept and the theological grounding of the interpretation of leisure time. The main roots of Comenius’s conception of education are found in the psychagogic dimension of educatio and in the scholé phenomenon. The overall meaning of education is sought in its ‘Sunday’ purpose. The text deals with the analysis of selected author’s works through the prism of the specifi cs of leisure time pedagogy and evaluates Comenius’s contribution as a philosopher, theologian, and a leisure time pedagogue. Leisure time pedagogy is perceived as education with a psychagogical and philosophical-religious dimension.

Keywords: John Amos Comenius, philosophy of education, leisure time pedagogy, religious education, paideia, educatio, scholé, open soul, schola pansophica (pansophic school, omniscient school), holistic education, psychagogy

Accepted: January 24, 2022; Prepublished online: January 24, 2022; Published: March 1, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zbudilová, H. (2021). Comenius’s Educatio in the Perspective of Leisure Time Pedagogy. Caritas et veritas11(2), 109-120. doi: 10.32725/cetv.2021.038
Download citation

References

  1. Anna HOGENOVÁ, Role celku ve filozofii J. A. Komenského a J. Patočky, in: Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu, ed. Tomáš KASPER- Naděžda PELCOVÁ - Slawomir SZTOBRYN, Praha: Karolinum, 2013.
  2. Anna HOGENOVÁ, Michal SLANINKA, Žít z vlastního pramene (Rozhovory o životě a filozofii s A. Hogenovou), Praha: Malvern, 2019.
  3. Blanka KUDLÁČOVÁ, Človek a výchova v dejinách európskeho myslenia, Trnava: PF TU, 2003.
  4. Dalibor VÍK, Konzultace s Komenským na prahu světověku. Nástin hlavních rysů Paloušovy komeniologie (II.), Paideia: Philosophical E-Journal of Charles University 1/2020, s. 9. Dostupné na: file:///C:/Users/hppro/Downloads/1737-Article%20Text-8899-1-10-20200709%20(1).pdf, citováno dne 2. 8. 2021.
  5. Dana KNOTOVÁ, Pedagogická dimenze volného času, Brno: Paido, 2011.
  6. Dietmar WATERKAMP, Realism, Pansophy and Mentality in the Work of the Czech and World Pedagogue J. A. Comenius. An Analysis of Three Fundamental German Works and Their Significance for International Comeniology, International Dialogues on Education 1/2020, s. 40. Dostupné na: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1254994.pdf, citováno dne 2. 8. 2021. Go to original source...
  7. Emília KRATOCHVÍLOVÁ, Pedagogika voľného času, Trnava: Trnavská univerzita, 2010.
  8. Jan Amos KOMENSKÝ, Česká didaktika (kap. XV), in: Dílo Jana Amose Komenského II, Praha: Academia, 1973.
  9. Jan Amos KOMENSKÝ, Didaktika velká, fundament č. VII, Praha: Knihovna pedagogických klasiků, 1905.
  10. Jan Amos KOMENSKÝ, Informatorium školy mateřské (kap. IX), in: Dílo Jana Amose Komenského II, Praha: Academia, 1973.
  11. Jan Amos KOMENSKÝ, Pampaedia, in: Obecná porada o nápravě věcí lidských III. svazek, Praha: Svoboda, 1992.
  12. Jan Amos KOMENSKÝ, Pravidla chování, in: Vybrané spisy Jana Amose Komenského, svazek II - výbor z pedagogických prací potockých a amsterodamských, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960.
  13. Jan Amos KOMENSKÝ, Škola vševědná, in: Vybrané spisy Jana Amose Komenského, svazek II - výbor z pedagogických prací potockých a amsterodamských, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960.
  14. Jan Amos KOMENSKÝ, Vzkříšený Fortius čili Jak vyhnat ze škol lenost, in: Vybrané spisy Jana Amose Komenského, svazek II - výbor z pedagogických prací potockých a amsterodamských, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960.
  15. Jan HÁBL, Lekce z lidskosti v životě a díle Jana Amose Komenského, Hradec Králové: Gaudeamus, 2010.
  16. Jan PATOČKA, Filosofické základy Komenského pedagogiky, in: Sebrané spisy, sv. 9. Komeniologické studie I, Praha: OIKOYMENH, 1997.
  17. Jan PATOČKA, Komeniologické studie III, Praha: OIKOYMENH, 2003.
  18. Jana PŘÍVRATSKÁ - Vladimír PŘÍVRATSKÝ, Pojetí humanity v edukační koncepci J. A. Komenského jako příspěvek lidské budoucnosti, Historia scholastica 2/2017.
  19. Jana UHLÍŘOVÁ, Role hry v Komenského pedagogické koncepci, Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.
  20. Jaromír KOPECKÝ - Jan PATOČKA - Jiří KYRÁSEK, Jan Amos Komenský. Nástin života a díla, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1957.
  21. Josef BRAMBORA, Význam potockého pobytu pro vývoj pedagogiky a pansofie Komenského, in: Jan Amos Komenský a Slovensko, zborník prvej slovenskej komeniologickej konferencie v Prešove 1971, ed. František KARŠAI, Košice: Východoslovenské vydavateľstvo Košice, 1971.
  22. Josef PIEPER, Volný čas, vzdělání, moudrost, Praha: Křesťanská akademie Praha, 1992, s. 15; Josef PIEPER, Leisure: The Basis of Culture, San Francisco: Ignatius Press, 2009.
  23. Jozef PŠENÁK, Význam potockého pobytu pre vývoj pedagogiky Komenského, Pedagogika, časopis pro pedagogické vědy 5-6/1991.
  24. Josef VÁLKA, Komenský a nadkonfesijní křesťanství, Studia Comeniana et Historica 51/, 1994.
  25. Klaus SCHALLER, Die Pädagogik des J. A. Comenius und die Anfänge des pädagogischen Realismus im 17. Jahrhundert, Heidelberg: Quelle & Meyer, 1962.
  26. Klaus SCHALLER, Shrnutí a závěrečné slovo, in: Jan Amos Komenský - odkaz kultuře vzdělávání. Příspěvky z mezinárodní konference Odkaz Jana Amose Komenského kultuře vzdělávání (Praha, 15.-17. listopadu 2007), Praha: Academia, 2009.
  27. Michal KAPLÁNEK, Čas volnosti - čas výchovy (Pedagogické úvahy o volném čase), Praha: Portál, 2012.
  28. Michal KAPLÁNEK, Volný čas jako výzva pro teologii, Studia Theologica 2/2021.
  29. Michal KAPLÁNEK, Volný čas a jeho význam ve výchově, Praha: Portál, 2017.
  30. Michal KAPLÁNEK, Čas volnosti - čas výchovy, Praha: Portál, 2012.
  31. Miloslav BEDNÁŘ, České myšlení, Praha: Filosofia, 1996. Go to original source...
  32. Milan PŘADKA, Kapitoly z dějin pedagogiky volného času, Brno: Masarykova univerzita, 2002.
  33. Naděžda PELCOVÁ, Odkaz Komenského dnešku, in: Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu, ed. Tomáš KASPER- Naděžda PELCOVÁ - Slawomir SZTOBRYN, Praha: Karolinum, 2013.
  34. Paul HEINTZMAN, Leisure and Spirituality (biblical, historical and contemporary perspectives), Grand Rapids, Michigan: Baker Academic, 2015.
  35. Radim PALOUŠ, Čas výchovy, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991.
  36. Radim PALOUŠ, K filosofii výchovy (východiska fundamentální agogiky), Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991.
  37. Radim PALOUŠ, Heretická škola, Praha: Karolinum, 2009.
  38. Radim PALOUŠ, Komenského Boží svět, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992.
  39. Radim PALOUŠ, Komenský - náboženský myslitel, Studia Comeniana et Historica 51/1994.
  40. Sabina GÁLIKOVÁ-TOLNAIOVÁ, Problém výchovy na prahu 21. storočia, Bratislava: Iris, 2007.
  41. Zuzana SVOBODOVÁ - Andrea BLAŠČÍKOVÁ, Mezi filosofií a teologií výchovy. Dialog k odkazu Radima Palouše, Praha: Karolinum, 2021.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.