Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2014, 4(2):41-49 | DOI: 10.32725/cetv.2014.023

Chvála vyprávění aneb narativní stezky výchovy k hodnotám

Helena Zbudilová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice

Studie pojednává o narativní metodě jako možném způsobu výchovy k hodnotám. Příběh a jeho vliv na člověka je od druhé poloviny 20. století jedním z hlavních témat diskuse ve filosofii, teologii, psychologii, literární vědě i v kulturní antropologii. Z pedagogického hlediska text zdůrazňuje angažovaný vstup jedince do příběhu v duchu tzv. rehabilitace narativity v didaktickém procesu. Prostřednictvím příběhu, který umožňuje i v postmoderní době výchovně-vzdělávací působení, lze dosáhnout celistvosti tělesně-psycho-sociálně-spirituální jednoty existence jedince.

Klíčová slova: narativita; narativizace; vyprávění; příběh; postmoderní společnost; výchova k hodnotám

Zveřejněno: 30. září 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zbudilová, H. (2014). Chvála vyprávění aneb narativní stezky výchovy k hodnotám. Caritas et veritas4(2), 41-49. doi: 10.32725/cetv.2014.023
Stáhnout citaci

Reference

  1. Vladimír SPOUSTA, Krize současné společnosti a proměny hodnot na přelomu tisíciletí, Pedagogika 3/2008, roč. LVIII.
  2. Albert SCHWEITZER, Z mého života a díla, Praha: Vyšehrad, 1974.
  3. Erich FROMM, Mít, či být?, Praha: Aurora.
  4. Jan PONĚŠICKÝ, Člověk a jeho postavení ve světě: Filozofické otázky, psychologické odpovědi, Praha: Triton, 2006.
  5. Jan HÁBL, Pedagogika a metanarace: pro a navzdory postmoderní situaci, in: Pedagogická komunikace v didaktických, sociálních a filozofických souvislostech, Hradec Králové: Gaudeamus, UHK, 2009.
  6. Marek FAJFR, Hodnoty jako výzva současné výchovy, in: Hodnoty ve výchově, umění a sportu. Sborník z mezinárodní konference konané na PedF UK Praha, eds. Anna HOGENOVÁ - Naděžda PELCOVÁ, Praha: UK v Praze, PF, 2008.
  7. Gregory BATESON, Mind and Nature - a neccesary unity, Toronto, New York, Londýn, Sidney: Bantam, 1980.
  8. Jan HÁBL, Učit (se) příběhem, Brno: Host, 2013.
  9. Daniela HODROVÁ a kol., Na cestě ke smyslu. Poetika literárního díla 20. století, Praha: Torst, 2001.
  10. Jiří TRÁVNÍČEK, Vyprávěj mi něco. Jak si děti osvojují příběhy, Praha - Litomyšl: Paseka, 2007.
  11. Jaroslav VOKOUN, K rekonstrukci teologie po konci novověku. Postkritický přístup, Č. Budějovice: Jihočeská univerzita v Č. Budějovicích, 2008.
  12. Michal ALTRICHTER, "Duchovní" a "duševní". Příspěvek z pohledu teologie narativní, Olomouc: Centrum Aletti, Velehrad: Refugium Velehrad-Roma, 2003.
  13. Pavel HOŠEK, Kouzlo vyprávění, Praha: Návrat domů, 2013.
  14. Zdeněk KRATOCHVÍL, Filosofie živé přírody, Praha: Herrmann a synové, 1994.
  15. Zdeněk KRATOCHVÍL, Výchova, zřejmost, vědomí, Praha: Herrmann a synové, 1995.
  16. Paul RICOEUR, Soi-mȇme comme un autre, Paris: Sauil, 1990.
  17. Zdeněk NEUBAUER, Do světa na zkušenou čili O cestách tam a zase zpátky, Praha: Straky na vrbě, 2010.
  18. Naděžda PELCOVÁ, Filozofická a pedagogická antropologie, Praha: Karolinum, 2000.
  19. Naděžda PELCOVÁ, Vzorce lidství, Praha: Portál, 2010.
  20. Jan PATOČKA, Pravda mýtu v Sofoklových dramatech o Labdakovcích, in: Divadelní program Divadla za branou, Sofokles: Oidipus-Antigone, Praha, 1971.
  21. Jan BOUZEK - Zdeněk KRATOCHVÍL, Od mýtu k logu, Praha: Herrmann a synové, 1994.
  22. Mircea ELIADE, Mýty, sny a mystéria, Praha: OIKOYMENH, 1998.
  23. Jan PATOČKA, Umění a čas, Praha: OIKOYMENH, 2004.
  24. Zdeněk NEUBAUER, O Sněhurce aneb cesta za smyslem bytí a poznání, Praha: Malvern, 2004.
  25. Zofia MITOSEKOVÁ, Teorie literatury, Brno: Host, 2010.
  26. Pavel HOŠEK, Proměňující moc příběhu, Církevní dějiny 5/2010.
  27. Vladimír MACURA - Alice JEDLIČKOVÁ, Průvodce po světové literární teorii 20. století, Brno: Host, 2012.
  28. © Paidagogos, 2012, Jan HÁBL, Aby člověk neupadal v nečlověka aneb o Komenském a smyslu pedagogického počínání (online), dostupné na: http://www.paidagogos.net/issues/2013/2/article.php?id=5, citováno dne 17. 2. 2014.
  29. Jean-François LYOTARD, O postmodernismu. Základní filosofické texty, Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993.
  30. Václav BĚLOHRADSKÝ, Mezi světy & mezisvěty: reloaded 2013, Praha: Novela bohemica, 2013.
  31. PLATÓN, Ústava VII, Praha: Svoboda.
  32. Jan HÁBL, Lekce z lidskosti: Antropologické inspirace z díla Jana Amose Komenského, Pedagogická orientace 1/2010.
  33. Miloslava BLAŽKOVÁ, Odysseovy cesty od Homéra k postmoderně, in: Éthos ve výchově, umění a sportu, eds. Naděžda PELCOVÁ - Anna HOGENOVÁ, Praha: PedF UK, 2009.
  34. Jan SOKOL, Slovník filosofických pojmů, Praha: Vyšehrad, 1998.
  35. Jan PATOČKA, Úvod do fenomenologické filozofie, Praha: OIKOYMENH, 2003.
  36. Zdeněk NEUBAUER, Smysl a svět, Praha: Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97, 2001.
  37. Ivo T. BUDIL, Mýtus, jazyk a kulturní antropologie, Praha: Triton, 2003.
  38. Martin BUBER, Já a Ty, Praha: Kalich, 2005.
  39. Daniela HODROVÁ, Chvála schoulení (Eseje z poetiky pomíjivosti), Praha: Malvern, 2011.
  40. Blaise PASCAL, Myšlenky, LXIX, Praha: Mladá fronta, 1973.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.