Caritas et veritas 2014, 4(2):12-25 | DOI: 10.32725/cetv.2014.021
Má školní vzdělávání smysl, jestliže nevede k hledání smyslu?
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice
Článek uvádí do souvislosti charakteristiku postmoderní evropské společnosti, změněné nároky na výkon žáků ve školách Evropské unie a logoterapeutický pohled na člověka hledajícího smysl života. Autorka konstatuje nesoulad mezi ekonomickým a politickým tlakem na školské systémy připravovat žáky pro budoucí konkurenceschopnost svých zemí na světovém trhu práce a úsilím člověka o naplnění života duchovními, nemateriálními hodnotami. Upozorňuje, že se tak děje i přesto, že duchovní a sociální klima školy lze vnímat a měnit za pomoci autoevaluačních nástrojů.
Klíčová slova: postmoderní společnost; logoterapie; kultura školy; sociální klima školy; klíčové kompetence; standardy
Zveřejněno: 30. září 2014 Zobrazit citaci
Reference
- Gilles LIPOVETSKY, Hypermoderní doba: od prožitku k úzkosti, Praha: Prostor, 2013.
- Anthony GIDDENS, Důsledky modernity, Praha: Sociologické nakladatelství, 2003.
- Ondrej ŠTEFAŇAK, Religiozita mládeže na príklade spišskej diecézy, Ružomberok: PF KU v Ružomberku, 2009.
- Viktor Emanuel FRANKL, Vůle ke smyslu: vybrané přednášky o logoterapii, Brno: Cesta, 1997.
- Viktor Emanuel FRANKL, Lékařská péče o duši: základy logoterapie a existenciální analýzy, Brno: Cesta, 2006.
- Peter TAVEL, Smysl života podle Viktora Emanuela Frankla: potřeba smyslu života, přínos Viktora E. Frankla k otázce smyslu života, Praha: Triton, 2007.
- Elisabeth LUKASOVÁ, Logoterapie ve výchově, Praha: Portál, 1997.
- © Čeští žáci se v mezinárodním srovnání průzkumu PISA zlepšili (on-line), dostupné na: http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/cesti-zaci-se-v-mezinarodnim-srovnani-pisa-zlepsili/1015298, citováno dne 16. 5. 2014.
- © MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY, Informace o zapojení České republiky do vzdělávacích projektů OECD (on-line), dostupné na: http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/organizace-pro-ekonomickou-spolupraci-a-rozvoj-oecd, citováno dne 16. 6. 2014.
- © Weisbuch zur allgemeinen und beruflichen Bildung. Lehren und Lernen - auf dem Weg zur kognitiven Gesellschaft (on-line), dostupné na: http://europa.eu/documents/comm/white_papers/pdf/com95_590_de.pdf, citováno dne 16. 6. 2014.
- Ludmila MUCHOVÁ, Náboženská výchova ve službě české škole, Brno: Kartuziánské nakladatelství, 2005.
- © Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2013 (online), dostupné na: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani, citováno dne 27. 5. 2014.
- © Standardy pro základní vzdělávání. Český jazyk a literatura (on-line), dostupné na: http://www.zszerotinova.cz/svppriloha2013-2014.pdf, citováno dne 27. 5. 2014.
- Wolfgang SCHÖNIG, Die Schule des 21. Jahrhunderts als Raum der Bildung? - Nachdenken über die Engpässe der neoliberalen Schulreform, in: Kultur der Anerkennung. Würde - Gerechtigkeit - Partizipation für Schulkultur,Schulentwicklung und Religion, ed. Martin JÄGGLE a kol., Hohengehren: Schneider Verlag, 2013.
- Zdeněk SLANINA, Věda v kyselé lázni, Respekt, roč. XXV, s. 19-23.
- © Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007), Praha: VÚP (on-line), dostupné na: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf, citováno dne 11. 6. 2014.
- © Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2013), Praha: MŠMT ČR (on-line), dostupné na: http://www.nuv.cz/file/433, citováno dne 11. 6. 2014.
- © Danuše NEZVALOVÁ, Kultura školy a klima školy, Ostrava: Přírodovědecká fakulta UP (on-line), dostupné na: http://esfmoduly.upol.cz/texty/kultura_klima_skoly.pdf, citováno dne 11. 6. 2014.
- © Petr URBÁNEK - Martin CHVÁL, Klima učitelského sboru. Dotazník pro učitele (on-line), dostupné na: http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/16_Klima_ucitelskeho_sboru.pdf, citováno dne 18. 11. 2014.
- Milan POL - Bohumíra LAZAROVÁ, Dobrá škola. Metoda pro stanovení priorit školy. Evaluační nástroje, Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2011.
- Stanislava KUČEROVÁ, Člověk - hodnoty - výchova. Kapitoly z filosofie výchovy, Praha: Vydáno vlastním nákladem, 1996.
- Eva MUROŇOVÁ, Spirituální dimenze kultury školy na základní škole na příkladu ČR, Brno: PF MU, disertační práce, 2011.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.