Caritas et veritas 2014, 4(2):26-40 | DOI: 10.32725/cetv.2014.022
Is School Education Meaningful If It Does Not Lead Pupils to Seek Meaning?
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice
The paper links the characteristic of postmodern European society, the changed demands on pupil performance in EU schools and the logotherapeutic view of the human being seeking the meaning of life. The author states the discrepancy between the economic and political pressure on school systems to prepare pupils for the future competitiveness of their countries in the global labour market and human effort to fill life with spiritual, nonmaterial values. She points out that this happens even though the spiritual and social climate of schools can be perceived and changed with self-evaluation tools.
Keywords: postmodern society; logotherapy; school culture; social climate of school; key competencies; standards
Published: September 30, 2014 Show citation
References
- Gilles LIPOVETSKY, Hypermoderní doba: od prožitku k úzkosti, Praha: Prostor, 2013.
- Anthony GIDDENS, Důsledky modernity, Praha: Sociologické nakladatelství, 2003.
- Ondrej ŠTEFAŇAK, Religiozita mládeže na príklade spišskej diecézy, Ružomberok: PF KU v Ružomberku, 2009.
- Viktor Emanuel FRANKL, Vůle ke smyslu: vybrané přednášky o logoterapii, Brno: Cesta, 1997.
- Viktor Emanuel FRANKL, Lékařská péče o duši: základy logoterapie a existenciální analýzy, Brno: Cesta, 2006.
- Peter TAVEL, Smysl života podle Viktora Emanuela Frankla: potřeba smyslu života, přínos Viktora E. Frankla k otázce smyslu života, Praha: Triton, 2007.
- Elisabeth LUKASOVÁ, Logoterapie ve výchově, Praha: Portál, 1997.
- © Čeští žáci se v mezinárodním srovnání průzkumu PISA zlepšili (on-line), dostupné na: http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/cesti-zaci-se-v-mezinarodnim-srovnani-pisa-zlepsili/1015298, citováno dne 16. 5. 2014.
- © MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY, Informace o zapojení České republiky do vzdělávacích projektů OECD (on-line), dostupné na: http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/organizace-pro-ekonomickou-spolupraci-a-rozvoj-oecd, citováno dne 16. 6. 2014.
- © Weisbuch zur allgemeinen und beruflichen Bildung. Lehren und Lernen - auf dem Weg zur kognitiven Gesellschaft (on-line), dostupné na: http://europa.eu/documents/comm/white_papers/pdf/com95_590_de.pdf, citováno dne 16. 6. 2014.
- Ludmila MUCHOVÁ, Náboženská výchova ve službě české škole, Brno: Kartuziánské nakladatelství, 2005.
- © Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2013 (online), dostupné na: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani, citováno dne 27. 5. 2014.
- © Standardy pro základní vzdělávání. Český jazyk a literatura (on-line), dostupné na: http://www.zszerotinova.cz/svppriloha2013-2014.pdf, citováno dne 27. 5. 2014.
- Wolfgang SCHÖNIG, Die Schule des 21. Jahrhunderts als Raum der Bildung? - Nachdenken über die Engpässe der neoliberalen Schulreform, in: Kultur der Anerkennung. Würde - Gerechtigkeit - Partizipation für Schulkultur,Schulentwicklung und Religion, ed. Martin JÄGGLE a kol., Hohengehren: Schneider Verlag, 2013.
- Zdeněk SLANINA, Věda v kyselé lázni, Respekt, roč. XXV, s. 19-23.
- © Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007), Praha: VÚP (on-line), dostupné na: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf, citováno dne 11. 6. 2014.
- © Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2013), Praha: MŠMT ČR (on-line), dostupné na: http://www.nuv.cz/file/433, citováno dne 11. 6. 2014.
- © Danuše NEZVALOVÁ, Kultura školy a klima školy, Ostrava: Přírodovědecká fakulta UP (on-line), dostupné na: http://esfmoduly.upol.cz/texty/kultura_klima_skoly.pdf, citováno dne 11. 6. 2014.
- © Petr URBÁNEK - Martin CHVÁL, Klima učitelského sboru. Dotazník pro učitele (on-line), dostupné na: http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/16_Klima_ucitelskeho_sboru.pdf, citováno dne 18. 11. 2014.
- Milan POL - Bohumíra LAZAROVÁ, Dobrá škola. Metoda pro stanovení priorit školy. Evaluační nástroje, Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2011.
- Stanislava KUČEROVÁ, Člověk - hodnoty - výchova. Kapitoly z filosofie výchovy, Praha: Vydáno vlastním nákladem, 1996.
- Eva MUROŇOVÁ, Spirituální dimenze kultury školy na základní škole na příkladu ČR, Brno: PF MU, disertační práce, 2011.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.