Caritas et veritas, 2013 (roč. 3), číslo 1
Editorial
Editorial
Roman Míčka, Tomáš Veber
Caritas et veritas 2013, 3(1):4
Články
Kultura života a kultura smrti a její proměna v kontextu dnešní společnosti
Jana Maryšková
Caritas et veritas 2013, 3(1):86-97
Text je zkrácenou a upravenou verzí diplomové práce, obhájené na TF JU v roce 2010.
Rozhovor
Rozhovor nejen o cyrilometodějském jubileu
Tomáš Veber
Caritas et veritas 2013, 3(1):6-9
s prof. Pavlem Ambrosem, SJ
Studie
Praktická teologie a církevní sociální práce
Karl Rahner
Caritas et veritas 2013, 3(1):74-84 | DOI: 10.32725/cetv.2013.008
Neautorizovaný překlad z: Karl Rahner: Praktische Theologie und kirchliche Sozialarbeit, Schriften zur Theologie, Bd. VIII, s. 667-688, původně vyšlo In: Caritas: Monatsschrift des Schweizerischen Caritasverbandes 45 (1967), s. 354-365.
Studie Tematické
Filozof Konstantin a jeho poslání. Několik poznámek na okraj cyrilometodějské misie
Karel Mácha
Caritas et veritas 2013, 3(1):11-28 | DOI: 10.32725/cetv.2013.003
Autor ve svém příspěvku nově promýšlí nejen misii soluňských bratří Konstantina (Cyrila) a Metoděje na Velké Moravě po roce 863, ale i další soudobé dějinné a filozofické souvislosti. Paralelami s naší dobou a porovnáním stavu naší a tehdejší společnosti dociluje (potřebné) aktualizace charakterizovaných dějinných událostí. Svou argumentaci staví tak, aby ji završil stále živým spojením dvou ryze antropologických hodnot - svobody a služby, a to služby "se všemi důsledky".
Cyrilometodějská úcta v Chorvatsku v 19. a 20. století
Anežka Kindlerová
Caritas et veritas 2013, 3(1):29-39 | DOI: 10.32725/cetv.2013.004
Článek hodnotí rozšíření cyrilometodějského kultu v Chorvatsku v 19. století a v první polovině 20. století, úpadek této úcty po druhé světové válce a snaha o její obnovení prostřednictvím papeže Jana Pavla II. Poukazuje na fakt, že přestože byli benediktinští mniši hlaholáši "žáci" sv. Cyrila a Metoděje, cyrilometodějský kult v Chorvatsku nerozvíjeli ani nepodporovali. Úcta ke svatým bratřím ze Soluně a jejich žákům byla v tomto prostoru obnovena až v 19. století zásluhou několika významných národních obrozenců v čele s biskupem Josipem Jurijem Strossmayerem. Jelikož se paralelně o rozšíření cyrilometodějské úcty zasloužili řeckokatolíci z križevecké...
Příklady recepce cyrilometodějské tradice ve 20. století
Jaroslav Šebek
Caritas et veritas 2013, 3(1):40-52 | DOI: 10.32725/cetv.2013.005
Autor se v textu zabývá společensko-politickým kontextem cyrilometodějské tradice v českých zemích, respektive v Československu, a to s důrazem na léta 1918 až 1989. Sleduje proměny recepce cyrilometodějské tradice v závislosti na politickém směřování českých zemí a zároveň jimi ilustruje právě politicko-kulturní či sociální život v Československu. Nejvíce pozornosti je v textu věnováno konfliktu pojetí cyrilometodějství ze strany komunistické státní moci po roce 1948 a ze strany katolické církve.
Studie Varia
Některé etické limity krizové komunikace křesťanských církví
Bedřich Jetelina
Caritas et veritas 2013, 3(1):53-62 | DOI: 10.32725/cetv.2013.006
Cílem článku je ukázat zda a nakolik křesťanská teologická východiska ovlivňují krizovou komunikaci křesťanských církví. Nezabývá se tedy ani tak praxí krizové komunikace, ale teologicky definuje etický rámec, ve kterém by se měla krizová komunikace křesťanských církví pohybovat. Tento etický rámec je odvozen od poslání církve, kterým je nesení evangelia světu. Na vybraných příkladech upozorňuje na úskalí, která se z etického hlediska církví v oblasti krizové komunikace dotýkají. Jedná se zejména o otázky zachování důstojnosti člověka, křesťanské zodpovědnosti a usilování o dobro společenství. Dochází k závěru, že v oblasti krizové komunikace je u...
Čím se vyznačuje identita nábožensky zaměřených pracovníků charity?
Ján Mišovič
Caritas et veritas 2013, 3(1):63-73 | DOI: 10.32725/cetv.2013.007
Text doplňuje dosavadní převážně teoretické úvahy o projevy křesťanské identity charitativních pracovníků, opírající se o výsledky kvalitativního sociologického šetření. Prvotní základ, o který se identita opírá, představují skutky Ježíše. Od nich se odvíjejí individuální životní orientace v duchu křesťanského poselství ve vztahu k charitativní práci i k jednotlivým klientům.
Recenze a články
Martin C. Putna: Křesťanství a homosexualita: Pokusy o integraci
Dominik Opatrný
Caritas et veritas 2013, 3(1):99-100
Martin C. Putna: Křesťanství a homosexualita: Pokusy o integraci, Praha: Torst, 2012, 161 s., ISBN 978-80-7215-434-0
Caban, Peter: Kadidlo a vonné látky v Bibli a v liturgii
Mária Ftáčiková
Caritas et veritas 2013, 3(1):101-102
Caban, Peter: Kadidlo a vonné látky v Bibli a v liturgii, Praha: Paulínky, 2012, 128 s., ISBN 978-80-7450-059-6
Michal Opatrný, Jaroslav Kozák, Jiří Laňka, Roman Míčka: Východiska a perspektivy duchovní služby u policie
Pavel Pokorný
Caritas et veritas 2013, 3(1):103-104
Michal Opatrný, Jaroslav Kozák, Jiří Laňka, Roman Míčka: Východiska a perspektivy duchovní služby u policie. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2012, 187 s., ISBN 978-80-7394-391-2
Eva Žiaková a kol.: Sociálna práca. Teoretické východiská a praktické kontexty
Lucie Maliňáková, Tomáš Veber
Caritas et veritas 2013, 3(1):105-107
Eva Žiaková a kol.: Sociálna práca. Teoretické východiská a praktické kontexty, Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2012, 286 s., ISBN 978-80-7097-870-2