Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas, 2013 (roč. 3), číslo 1

Editorial

Editorial

Roman Míčka, Tomáš Veber

Caritas et veritas 2013, 3(1):4  

Články

Kultura života a kultura smrti a její proměna v kontextu dnešní společnosti

Jana Maryšková

Caritas et veritas 2013, 3(1):86-97  

Text je zkrácenou a upravenou verzí diplomové práce, obhájené na TF JU v roce 2010.

Rozhovor

Rozhovor nejen o cyrilometodějském jubileu

Tomáš Veber

Caritas et veritas 2013, 3(1):6-9  

s prof. Pavlem Ambrosem, SJ

Studie

Praktická teologie a církevní sociální práce

Karl Rahner

Caritas et veritas 2013, 3(1):74-84 | DOI: 10.32725/cetv.2013.008  

Neautorizovaný překlad z: Karl Rahner: Praktische Theologie und kirchliche Sozialarbeit, Schriften zur Theologie, Bd. VIII, s. 667-688, původně vyšlo In: Caritas: Monatsschrift des Schweizerischen Caritasverbandes 45 (1967), s. 354-365.

Studie Tematické

Filozof Konstantin a jeho poslání. Několik poznámek na okraj cyrilometodějské misie

Karel Mácha

Caritas et veritas 2013, 3(1):11-28 | DOI: 10.32725/cetv.2013.003  

Autor ve svém příspěvku nově promýšlí nejen misii soluňských bratří Konstantina (Cyrila) a Metoděje na Velké Moravě po roce 863, ale i další soudobé dějinné a filozofické souvislosti. Paralelami s naší dobou a porovnáním stavu naší a tehdejší společnosti dociluje (potřebné) aktualizace charakterizovaných dějinných událostí. Svou argumentaci staví tak, aby ji završil stále živým spojením dvou ryze antropologických hodnot - svobody a služby, a to služby "se všemi důsledky".

Cyrilometodějská úcta v Chorvatsku v 19. a 20. století

Anežka Kindlerová

Caritas et veritas 2013, 3(1):29-39 | DOI: 10.32725/cetv.2013.004  

Článek hodnotí rozšíření cyrilometodějského kultu v Chorvatsku v 19. století a v první polovině 20. století, úpadek této úcty po druhé světové válce a snaha o její obnovení prostřednictvím papeže Jana Pavla II. Poukazuje na fakt, že přestože byli benediktinští mniši hlaholáši "žáci" sv. Cyrila a Metoděje, cyrilometodějský kult v Chorvatsku nerozvíjeli ani nepodporovali. Úcta ke svatým bratřím ze Soluně a jejich žákům byla v tomto prostoru obnovena až v 19. století zásluhou několika významných národních obrozenců v čele s biskupem Josipem Jurijem Strossmayerem. Jelikož se paralelně o rozšíření cyrilometodějské úcty zasloužili řeckokatolíci z križevecké...

Příklady recepce cyrilometodějské tradice ve 20. století

Jaroslav Šebek

Caritas et veritas 2013, 3(1):40-52 | DOI: 10.32725/cetv.2013.005  

Autor se v textu zabývá společensko-politickým kontextem cyrilometodějské tradice v českých zemích, respektive v Československu, a to s důrazem na léta 1918 až 1989. Sleduje proměny recepce cyrilometodějské tradice v závislosti na politickém směřování českých zemí a zároveň jimi ilustruje právě politicko-kulturní či sociální život v Československu. Nejvíce pozornosti je v textu věnováno konfliktu pojetí cyrilometodějství ze strany komunistické státní moci po roce 1948 a ze strany katolické církve.

Studie Varia

Některé etické limity krizové komunikace křesťanských církví

Bedřich Jetelina

Caritas et veritas 2013, 3(1):53-62 | DOI: 10.32725/cetv.2013.006  

Cílem článku je ukázat zda a nakolik křesťanská teologická východiska ovlivňují krizovou komunikaci křesťanských církví. Nezabývá se tedy ani tak praxí krizové komunikace, ale teologicky definuje etický rámec, ve kterém by se měla krizová komunikace křesťanských církví pohybovat. Tento etický rámec je odvozen od poslání církve, kterým je nesení evangelia světu. Na vybraných příkladech upozorňuje na úskalí, která se z etického hlediska církví v oblasti krizové komunikace dotýkají. Jedná se zejména o otázky zachování důstojnosti člověka, křesťanské zodpovědnosti a usilování o dobro společenství. Dochází k závěru, že v oblasti krizové komunikace je u...

Čím se vyznačuje identita nábožensky zaměřených pracovníků charity?

Ján Mišovič

Caritas et veritas 2013, 3(1):63-73 | DOI: 10.32725/cetv.2013.007  

Text doplňuje dosavadní převážně teoretické úvahy o projevy křesťanské identity charitativních pracovníků, opírající se o výsledky kvalitativního sociologického šetření. Prvotní základ, o který se identita opírá, představují skutky Ježíše. Od nich se odvíjejí individuální životní orientace v duchu křesťanského poselství ve vztahu k charitativní práci i k jednotlivým klientům.

Recenze a články

Martin C. Putna: Křesťanství a homosexualita: Pokusy o integraci

Dominik Opatrný

Caritas et veritas 2013, 3(1):99-100  

Martin C. Putna: Křesťanství a homosexualita: Pokusy o integraci, Praha: Torst, 2012, 161 s., ISBN 978-80-7215-434-0

Caban, Peter: Kadidlo a vonné látky v Bibli a v liturgii

Mária Ftáčiková

Caritas et veritas 2013, 3(1):101-102  

Caban, Peter: Kadidlo a vonné látky v Bibli a v liturgii, Praha: Paulínky, 2012, 128 s., ISBN 978-80-7450-059-6

Michal Opatrný, Jaroslav Kozák, Jiří Laňka, Roman Míčka: Východiska a perspektivy duchovní služby u policie

Pavel Pokorný

Caritas et veritas 2013, 3(1):103-104  

Michal Opatrný, Jaroslav Kozák, Jiří Laňka, Roman Míčka: Východiska a perspektivy duchovní služby u policie. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2012, 187 s., ISBN 978-80-7394-391-2

Eva Žiaková a kol.: Sociálna práca. Teoretické východiská a praktické kontexty

Lucie Maliňáková, Tomáš Veber

Caritas et veritas 2013, 3(1):105-107  

Eva Žiaková a kol.: Sociálna práca. Teoretické východiská a praktické kontexty, Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2012, 286 s., ISBN 978-80-7097-870-2