Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas, 2011 (roč. 1), číslo 2

Editorial

Editorial

Michal Kaplánek

Caritas et veritas 2011, 1(2):5  

Články

Sociální nauka církve jako most mezi církví a sekulární společností

Michael Martinek

Caritas et veritas 2011, 1(2):15-18  

Rozhovor

Sociálně-kulturní animace jako metoda sociální práce (italský pohled). Interview s Aldo Ellenou

Redakce, Michal Kaplánek

Caritas et veritas 2011, 1(2):7-13  

Studie

Charita jako činitel německého sociálního státu. K náboženskému kontextu evropského vytváření sociální péče

Michael N. Ebertz

Caritas et veritas 2011, 1(2):20-29 | DOI: 10.32725/cetv.2011.014  

Článek Michaela N. Ebertze analyzuje jednotlivé evropské funkční typy sociálního státu a jejich náboženské souvislosti, které podle něj zásadním způsobem diferencují význam role jedince, rodiny a státu v systému sociální politiky. Na příkladu Německa poté demonstruje důležitost subsidiárního uspořádání sociální politiky kladoucí důraz na odpovědnost rodiny a spolupráci církevní charity se státem pro perspektivní a uspokojivé zachování funkčního sociálního státu.

Sociálně kulturní práce v lidových vrstvách

Michal Kaplánek

Caritas et veritas 2011, 1(2):30-37 | DOI: 10.32725/cetv.2011.015  

Východiskem příspěvku je profesionalizace sociální práce, která probíhá v západní Evropě od 70. let 20. století a přináší s sebou řadu otázek pro vzdělavatele v sociální práci. Příspěvek obsahuje historickou analýzu demokratizačních aktivit v sociálně kulturní oblasti, které se vyústily v hnutí tzv. lidovýchovy nebo osvěty. Podrobněji je přiblížen francouzský model sociálně kulturní animace. V závěru článku jsou naznačeny možnosti aplikace tohoto modelu v českých podmínkách.

Demokracie v pasti (ne-) úspěchu: křesťansko-etická perspektiva

Roman Míčka

Caritas et veritas 2011, 1(2):38-54 | DOI: 10.32725/cetv.2011.016  

Tento článek nazvaný "Demokracie v pasti (ne-) úspěchu: křesťansko-etická perspektiva" pojednává o podstatě, charakteru a normativních předpokladech politického systému demokracie. Usiluje o vyhodnocení některých problematických aspektů fungování institucí liberálních demokracií a posouzení otázky, zda demokratické procesy je v současné době třeba spíše posilovat či oslabovat. Úvahy zasazuje do kontextu některých postřehů křesťanské sociální etiky a sociální nauky církve.

Hospodářsko-etická koncepce Karla Homanna jako etika rámcového řádu

Martin Bílek

Caritas et veritas 2011, 1(2):55-67 | DOI: 10.32725/cetv.2011.017  

Článek se věnuje kritickému posouzení hospodářsko-etické koncepce Karla Homanna, který je jedním z předních hospodářských etiků v německy hovořících zemích, jeho příspěvek je zařazován do oblasti institucionální etiky. Svou koncepcí se snaží nalézt řešení dilematických situací, do kterých nás zasazuje současné globální tržní hospodářství a nabízí metodu jak nechtěné dilematické situace odstranit pomocí implementace etiky do rámcového řádu, tedy systému zákonů, předpisů, norem a jasně definovaných pravidel. Homannova koncepce má některá nedořešená témata, která vyžadují další zkoumání a obšírnější diskusi. V kritickém hodnocení se článek zaměřuje na...

Paulo Freire - pedagogika utlačovaných a její vztah k teologii osvobození

Magda Ledvinková, Richard Macků

Caritas et veritas 2011, 1(2):68-78 | DOI: 10.32725/cetv.2011.018  

Článek pojednává o práci a myšlenkách brazilského edukátora Paula Freire, které se zaměřují na dialog a zájmem o utlačované. Představen je profesní život Paula Freire a dobový kontext ovlivňující jeho pedagogické názory; v této souvislosti je představena i metoda alfabetizace. Dále jsou představeny stěžejní myšlenky klíčové knihy Pedagogika utlačovaných, je popsána Freireho vlastní teorie výchovy a vzdělávání vycházející z kritiky tradičního školství. Vlastní alternativní způsob nazývá "problematizující edukací". Naznačena je také souvislost myšlenek P. Freire s principy teologie osvobození. V závěru jsou nastíněny některé z kritických ohlasů, především...

Recenze a články

Homo educandus: Filosofické základy teorie výchovy

Jan Samohýl

Caritas et veritas 2011, 1(2):80  

RADIM PALOUŠ, ZUZANA SVOBODOVÁ. Praha: Karolinum, 2011, ISBN 978-80-246-1901-9, 162 stran.

Charita jako místo evangelizace

Petr Pospíšil

Caritas et veritas 2011, 1(2):81-82  

MICHAL OPATRNÝ. České Budějovice: TF JU, 2011, ISBN 978-80-7394-250-2, 137 stran.