Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2023, 13(2):51-62 | DOI: 10.32725/cetv.2023.021

Pedagog jako subjekt duchovního rozvoje studentské mládeže

Hryhorii Vasianovych1, Olena Budnyk2, Yaroslav Melnyk3, Kateryna Fomin4
1 Lviv State University of Life Safety, Educational and Research Institute of Psychology and Social Protection, Department of Social Work, Management and Social Sciences, 35 Kleparivska Str., 79007 Lviv
2 Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Faculty of Pedagogy, Department of Primary Education, 57 Shevchenko Str., 76018 Ivano-Frankivsk
3 Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Faculty of Philology, Department of General and German Linguistics, 57 Shevchenko Str., 76018 Ivano-Frankivsk
4 Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Faculty of Pedagogy, Department of Primary Education, 57 Shevchenko Str., 76018 Ivano-Frankivsk

Spiritualita člověka určuje vědecký pohled na lidskou existenci a hodnotové orientace. Jedním z důležitých úkolů pedagogické činnosti je proto rozvoj vysoké úrovně spirituality mezi studenty. Pro zkoumání této problematiky byl zvolen hermeneutický kontext, který se tradičně těší oblibě při analýze problémů psychologických, pedagogických a humanitních věd. Autoři upřesnili podstatu pojmu „duchovno“, popsali princip inherentní touhy jednotlivce po duchovním růstu a určili význam a funkci kultury a skutečné svobody v duchovním růstu mladého člověka. Vědecké analýze byly podrobeny aspekty kreativity spolu s úzkým vztahem subjektů vzdělávacího procesu při formování spirituality a byly stanoveny významy (ne)duchovní činnosti a chování jedince.

Klíčová slova: (ne)duchovnost, rozvoj spirituality, hermeneutický přístup, pedagog, umění, kultura

Přijato: 3. květen 2024; Zveřejněno: 18. květen 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vasianovych, H., Budnyk, O., Melnyk, Y., & Fomin, K. (2023). Pedagog jako subjekt duchovního rozvoje studentské mládeže. Caritas et veritas13(2), 51-62. doi: 10.32725/cetv.2023.021
Stáhnout citaci

Reference

  1. Arvidsson, I., U. Leo, A. Larsson, C. Hаkansson, R. Persson, and J. Björk. 'Burnout among school teachers: quantitative and qualitative results from a follow-up study in southern Sweden'. BMC Public Health, no. 19 (2019): 655. https://doi.org/10.1186/s12889-019-6972-1. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bеch, І. D. Selected scientific works. Personality education. Chernivtsi: Bukrek, 2015.
  3. Beck, C. 'Education for spirituality'. Interchange, no. 17 (1986): 148-156. https://doi.org/10.1007/BF01807476. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Bulger, M., and P. Davison. 'The Promises, Challenges and Futures of Media Literacy'. Journal of Media Literacy Education 10, no. 1 (2018): 1-21. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Budnyk, O., and P. Mazur. 'The Hierarchy of Values Among Young People from Schools in the Mountainous Regions (Comparative study on the example of Poland and Ukraine)'. The New Educational Review 47. no. 1 (2017): 53-65. https://doi.org/10.15804/tner.2017.47.1.04. Přejít k původnímu zdroji...
  6. 'ChatGPT może wpływać na ludzkie reakcje dotyczące dylematów moralnych'. PAP, 2023. Aktualizováno 8. dubna 2023. https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1558263%2Cchatgpt-moze-wplywac-na-ludzkie-reakcje-dotyczace-dylematow-moralnych.html.
  7. Comenius, J. A. The great didactic. London: Adam and Charles Black, 1896.
  8. Cragun, R. T., J. H. Hammer, and M. Nielsen. 'The nonreligious-nonspiritual scale (NRNSS): Measuring everyone from atheists to zionists'. Science, Religion and Culture 2, no. 3 (2015): 36-53. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Dunne, J. 'After philosophy and religion: Spirituality and its counterfeits'. In Spirituality, philosophy, and education, ed. D. Carr, and J. Haldane, 97-111. London: RoutledgeFalmer, 2003. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Filipchuk, G. G. On the eve of "24": perception of time. Кyiv-Chernivtsi, 2022.
  11. Fraser-Pearce, Jo. 'Spiritual education as a subspecies of relational education?'. British Journal of Religious Education 44, no. 1 (2022): 112-121. https://doi.org/10.1080/01416200.2021.1877613. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Hay, David. Why Spirituality is Difficult for Westerners. Exeter: Imprint Academic, 2007.
  13. Hay, D., and Nye, R. The Spirit of the Child. London: HarperCollins, 2006.
  14. Hense, E. 'Introduction'. In Present-Day Spiritualities: Contrasts and Overlaps, ed. Elisabeth Hense, Frans Jespers, and Peter Nissen. Leiden, Boston: Brill, 2014. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Hobbs, R. Digital and media literacy: A plan of action. Washington DC: The Aspen Institute Communications and Society Program, 2010. https://www.aspeninstitute.org/wp-content/uploads/2010/11/Digital_and_Media_Literacy.pdf.
  16. Encyclopedia of Education. Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, ed. V. G. Kremen. Kyiv: Yurinkom Inter, 2008.
  17. Jones, L. 'What Does Spirituality in Education Mean?'. Journal of College and Character 6, no. 7 (2005). https://doi.org/10.2202/1940-1639.1485. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Kang, S. 'The interactive dynamics of autonomous and heteronomous motives'. Mathematical Social Sciences, no. 115 (2022): 11-26. https://doi.org/10.1016/j.mathsocsci.2021.10.005. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Kim, S. H., N. Lee, and P. E. King. 'Dimensions of Religion and Spirituality: A Longitudinal Topic Modeling Approach'. Journal for the Scientific Study of Religion 59, no. 1 (2020): 62-83. https://doi.org/10.1111/jssr.12639. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Lee, L. 'Talking about a revolution: Terminology for the new field of nonreligion studies'. Journal of Contemporary Religion 27, no. 1 (2012): 129-139. http://dx.doi.org/10.1080/13537903.2012.642742. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Mariański, J. Secularization, Desecularization, New Spirituality: A Sociological Study. Kraków: Nomos, 2013.
  22. Mayseless, O., and P. Russo-Netzer. 'A vision for the farther reaches of spirituality: a phenomenologically based model of spiritual development and growth'. Spirituality in Clin. Pract., no. 4 (2017): 176-192. http://dx.doi.org/10.1037/scp0000147. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Moiseev, I. K. 'Spirituality'. In Encyclopedia of Modern Ukraine, ed. I. M. Dzyuba, A. I. Zhukovsky, M. G. Zheleznyak, et al. Kyiv: Institute of Encyclopedic Research of the National Academy of Sciences of Ukraine, 2003. https://esu.com.ua/article-41507.
  24. Nash, R. J. Spirituality, ethics, religions, and teaching: A professor's journey. New York: Peter Lang Publishing, Inc., 2002.
  25. Oman, D., C. E. Thoresen, C. L. Park, P. R. Shaver, R. W. Hood, and T. G. Plante. 'Spiritual modeling self-efficacy'. Psychology of Religion and Spirituality, no. 4 (2012): 278-297. https://doi.org/10.1037/a0027941. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Peterson, C., and M. E. P. Seligman. Character strengths and virtues: A handbook and classification. New York, Washington, DC: Oxford University Press, American Psychological Association, 2004.
  27. Prisha. 'Killed by AI? A Belgian man commits suicide after talking with chatbot'. Wion. aktualizováno 1. dubna 2023. https://www.wionews.com/technology/killed-by-ai-belgian-man-commits-suicide-after-talking-with-chatbot-578025.
  28. Rembierz, M. 'Intercultural education as a spiritual exercise. Pedagogical dimensions of the formation of spiritual culture and understanding of transcultural values in the context of religious diversity and worldview pluralism'. Edukacja międzykulturowa 2, no. 9 (2018): 90-130. https://doi.org/10.15804/em.2018.02.05. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Rembierz, M. 'The Dispute about the Concept of Society and the Value of the Individual as a Context and a Challenge for Polish Pedagogical Thought'. Polska Myśl Pedagogiczna, no. 4 (2018): 59-90. https://doi.org/10.4467/24504564PMP.18.003.8642. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Ryan, M., Pninit Niemiec, Kenneth Russo-Netzer, and I. Pargament. 'The Decoding of the Human Spirit: A Synergy of Spirituality and Character Strengths Toward Wholeness'. Frontiers in Psychology, no. 11 (2020). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.02040. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Schneiders, S. M. 'Approaches to the Study of Christian Spirituality'. In The Blackwell Companion to Christian Spirituality, ed. Arthur Holder, 15-32. Malden, Oxford: Blackwell, 2005. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Skovoroda, H. S. Poems, songs, fables, dialogues, treatises, parables, prose translations, letters. Kyiv: Naukova dumka, 1983.
  33. Skovoroda, H. S. A full academic collection of works; under the editorship of Professor Leonid Ushkalov. Kharkiv: Publisher Savchuk O. O., 2016.
  34. Smith, P. K., J. Mahdavi, M. Carvalho, S. Fisher, S. Russell, and N. Tippett. 'Cyberbullying: its nature and impact in secondary school pupils'. Journal of Child Psychology and Psychiatry 49, no. 4 (2008): 376-385. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2007.01846.x. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Smolinska, O. Ye. Theoretical and methodological foundations of the organization of the cultural and educational space of pedagogical universities of Ukraine. Sumy: University book, 2014.
  36. Tsependa, I., and O. Budnyk. 'Editorial. Mission and strategy of a modern university development in the conditions of digitalization'. Amazonia Investiga 10, no. 41 (2021): 6-9. https://doi.org/10.34069/AI/2021.41.05.0. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Vasianovych, H., and O. Budnyk. 'The Category of freedom in the written heritage of John Amos Comenius and Hryhoriy Skovoroda'. Advanced Education, no. 7 (2017): 85-89. https://doi.org/10.20535/2410-8286.93517. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Vasianovych, H., and V. D. Onyshchenko. Noology of Personality. Lviv: Spolom, 2012.
  39. Witkowski, L. 'Transformations and their Dominants: between the Dynamic and Structure of Processuality'. Phainomena: Ljubljana 30, no. 118/119 (2021): 69-91. https://doi.org/10.32022/PHI30.2021.118-119.3. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Zinnbauer, B. J., K. I. Pargament, B. Cole, M. S. Rye, E. M. Butter, T. G. Belavich, K. M. Hipp, A. B. Scott, and J. L. Kadar. 'Religion and Spirituality: Unfuzzying the Fuzzy'. Journal for the Scientific Study of Religion 36, no. 4 (1997): 549-564. https://doi.org/10.2307/1387689. Přejít k původnímu zdroji...
  41. Zyazyun, I. A. Pedagogy of goodness: ideals and realities. Kyiv: MAUP, 2000.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.