Caritas et veritas 2021, 11(2):48-59 | DOI: 10.32725/cetv.2021.033
Harmonia, Scientia, Economia – tři motivy západní filosofie výchovy
- Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky a psychologie, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové III
Edukace dynamická záležitost. Její pohyb souvisí s pohybem lidského myšlení. Jak člověk myslí, tak také jedná, a to i edukačně. V tomto eseji budeme didaktiku chápat jako disciplínu, která se táže „jak“ a filozofii výchovy jako disciplínu, která se táže „proč“. Didaktika a její příbuzné disciplíny mají za úkol promýšlet metodologii utváření člověka. Filozofie výchovy nutí pedagogiku přemýšlet, proč dělá to, co dělá. Co je cílem. Co je smyslem. Zaměříme se na tři historické ideové pohyby, resp. metanarativní posuny, které určovaly (a určují) podobu současného filozofování o výchově. Smyslem tohoto exkurzu je nastínit historické a filozofické souvislosti, za účelem porozumění naší současné pedagogické realitě tzv. západního světa. Budeme srovnávat ideová východiska doby pre-moderní, moderní a post-moderní a sledovat jejich edukační implikace. Cílem příspěvku je předložit argument ve prospěch celostního pojetí „educatio“, jak jej formuloval J. A. Komenský.
Klíčová slova: edukace, metanarace, filozofie výchovy
Vloženo: 11. prosinec 2021; Přijato: 11. prosinec 2021; Zveřejněno: 1. březen 2022 Zobrazit citaci
Reference
- Francis BACON, Nové organon, Praha: Svoboda, 1974.
- Zygmunt BAUMAN, Individualizovaná společnost, Praha: Mladá fronta, 2004.
- Václav BĚLOHRADSKÝ, Je vzdělání na cestě stát se zbožím? (on-line), dostupné na: http://heol.loar.sweb.cz/Vzdelani.html, citováno dne 19. 11. 2018
- John DARLING - Sven Erik NORDEMBO, Progressivism. In The Blackwell Guide to Philosophy of Education, Blackwell, 2003, DOI:10.1002/9780470996294.
Přejít k původnímu zdroji...
- František DRTINA, Úvod do filosofie. Sv. I., Praha: Jan Laichter, 1914.
- Milliard J. ERICKSON, Truth or Consequences: The Promise and Perils of Postmodernism, Downers Grove, IL: InterVarsity Press, 2001.
- Alain FINKIELKRAUT, Destrukce myšlení, Brno: Atlantis, 1993.
- Pavel FLOSS, Poselství J. A. Komenského současné Evropě, Brno: Soliton, 2005.
- Michel FOUCAULT, Dohlížet a trestat. Kniha o zrodu vězení. Praha: Dauphin, 2000.
- Stanley J. GRENZ, Primer on postmodernism, Grand Rapids: Eardmans, 1996.
- Jan HÁBL, The Problem of Indoctrination with a Focus on Moral Education, Ethics and bioethics: in Central Europe 7/2017, s. 187-198, (online) dostupné na: https://doi.org/10.1515/ebce-2017-0014.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jan HÁBL, Lekce z lidskosti v životě a díle J. A. Komenského, Praha: Návrat, 2011.
- Jan HÁBL, On being human(e). Comenius Pedagogical Humanization as Anthropological problem. Eugene, Oregon (USA): Pickwick Publications (Wipf&Stock), 2017.
- Jan HÁBL, Ultimate human goals in Comenius and modern Czech pedagogy, Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.
- Jiří HAŠKOVEC, Současná krize české pedagogiky, in: Česká pedagogika: proměny a výzvy: Sborník k životnímu jubileu profesora Jiřího Kotáska, ed. Eva WALTEROVÁ, Praha: UK - PedF, 2004.
- Jan KLECANDA, Devatenácté století, Praha: Jos. R. Vilímek, 1915.
- Jan A. KOMENSKÝ, Didaktika analytická, Praha, 1946.
- Jan A. KOMENSKÝ, Didaktika velká, Praha, 1905.
- Jan A. KOMENSKÝ, Hlubina bezpečnosti, Praha, 1927.
- Jan A. KOMENSKÝ, Obecná porada o nápravě věcí lidských, I, II, III. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1992.
- Zdeněk KOŽMÍN - Drahomíra KOŽMÍNOVÁ, Zvětšeniny z Komenského, Brno: Host, 2007.
- Konrád LIESSMANN, Teorie nevzdělanosti, Praha: Academia, 2009.
- Jitka LORENZOVÁ, Kontexty vzdělávání v postmoderní situaci, Praha: Humanitas, 2016.
- Amedeo MOLNÁR - Noemi REJCHRTOVÁ, J. A. Komenský o sobě, Praha: Odeon, 1987.
- Peter MENCK, The formation of conscience: a lost topic of Didaktik, in: Curriculum studies, vol. 33, III, s. 261-275, (on-line), dostupné na: https://doi.org/10.1080/00220270010014560.
Přejít k původnímu zdroji...
- Daniel MURPHY, Comenius: A Critical Reassessment of His Life and Work, Dublin: Irish Academic Press, 1995. https://doi.org/10.32316/hse/rhe.v9i1.1440.
Přejít k původnímu zdroji...
- Radim PALOUŠ, Čas výchovy, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991.
- Radim PALOUŠ, Doba postedukační, in: Dary J. Peškové, Rozhovory, které pokračují, ed. Zuzana SVOBODOVÁ - Irena VAŇKOVÁ, Praha: Eurolex Bohemia, 2007.
- Radim PALOUŠ, Heretická škola: o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole, Praha: Oikoymenh, 2008.
- Radim PALOUŠ, Komenského Boží Svět, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992.
- Jan PATOČKA, Komeniologické studie II., Praha: Oikoymenh, 1998.
- Jan PATOČKA, Komeniologické studie III., Praha: Oikoymenh, 2003.
- Jiří POSPÍŠIL, Filosofická východiska cílů výchovy a vzdělávání v období novověkého obratu, Olomouc: Hanex, 2003.
- Neil POSTMAN, Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business, New York City: Penguin Books, 1986.
- Francis A. SCHAEFFER, How Should We Then Live? The Rise and Decline of Western Thought and Culture, London: Marshall Morgan & Scott, 1980.
- Jarmila SKALKOVÁ, Humanizace vzdělávání a výchovy jako soudobý pedagogický problém, Ústí nad Labem: UJEP, 1993.
- David I. SMITH, "It would be good to have a Paradise." Comenius on learners past and present, in: Restoration of human affairs. Utopism or realism?, ed. Jan HÁBL, Oregon: Cascade Books, 2021.
- Jan SOKOL, Filosofická antropologie. Člověk jako osoba, Praha: Portál, 2002.
- Vladimíra SPILKOVÁ, Pedagogika na Pedagogické fakultě UK - současný stav a perspektivy, in: Česká pedagogika: Proměny a výzvy, ed. Eliška WALTEROVÁ, Praha: Portál, 2004.
- Martin STROUHAL, Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny, Praha: Grada, 2013.
- Elmer J. THIESSEN, Teaching for Commitment, Liberal Education, Indoctrination and Christian Nature, Kingston: McGill-Queen's University Press, 1993.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stephen TOULMIN, Cosmopolis, The Hidden Agenda of Modernity, Chicago: University of Chicago Press, 1990.
- Charles A. VAN DOREN, History of Knowledge, New York: Random House Publishing Group, 1991.
- Andrew WRIGHT, Religion, Education and Postmodernity, London: Routledge Falmer, 2004.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.