Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2020, 10(2):147-158 | DOI: 10.32725/cetv.2020.033

Autorské čtení jako fenomén osobnostní výchovy

Stanislav Suda
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01, České Budějovice.

Autorské čtení jako fenomén osobnostní výchovy - cílem článku je poukázat na širší pedagogické souvislosti psaní původně uměleckých autorských textů. Představí v širším pojetí dlouhodobý kvalitativní, participativní a partnerský výzkum experimentální dramatiky, jehož součástí je i autorské čtení. Dále ilustruje možnosti psaných sebereflexí jako kontrolní zpětné vazby pedagogického procesu z pohledu osobnostní výchovy. Nastiňuje možnosti kultivace sebereflektování na základě zážitku fenoménu autorského čtení v rámci osobnostní výchovy.

Klíčová slova: pedagogika, osobnostní výchova, autorské čtení, dialog, sebereflexe

Zveřejněno: 30. září 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Suda, S. (2020). Autorské čtení jako fenomén osobnostní výchovy. Caritas et veritas10(2), 147-158. doi: 10.32725/cetv.2020.033
Stáhnout citaci

Reference

  1. Stanislav SUDA, Psychosomatické disciplíny v přípravě učitelů, in: Psychosomatické disciplíny v přípravě pedagogů, ed. Pavla VALACHOVÁ, Brno: Paido, 2008.
  2. Ivan VYSKOČIL, Autorské čtení, in: Hlas, mluva, řeč, ed. Michal ČUNDERLE - Eva SLAVÍKOVÁ, Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví AMU, 2006.
  3. Max van MANEN, Pedagogical Tact, New York: Routledge, 2016. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Max van MANEN, Phenomenology of Practise, New York: Routledge, 2014.
  5. Jean PIAGET, Múdrosť a ilúzie filozofie, Bratislava: Nakladateľstvo Pravda, 1977.
  6. Jean PIAGET, Psychologie dítěte, Praha: SPN, 1970.
  7. František JIRÁNEK, Pedagogická psychologie, Praha: KPÚ, 1968.
  8. Eva VYSKOČILOVÁ, Cvičení z pedagogické praxe, Praha: SPN, 1978.
  9. František JIRÁNEK a kol., Otázky psychologie učení, Praha: SPN, 1970.
  10. Jiří ČERNÝ, Fotbal je hra (pokus o fenomenologii hry), Praha: Československý spisovatel, 1968.
  11. Eva VYSKOČILOVÁ, Eva SLAVÍKOVÁ (eds.), Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum, Praha: AMU, 2000.
  12. Ladislav HEJDÁNEK, Nepředmětnost v myšlení a ve skutečnosti, Praha: Oikoymenh, 1997.
  13. Vladimír CHRZ, Předmluva aneb Co je vlastně experimentální dramatika, in: Experimentální dramatika, Stanislav SUDA, České Budějovice: Epistéme, 2017.
  14. Eva VYSKOČILOVÁ, K některým metodologickým obtížím výzkumu autorského herectví, in: Hic sunt leones, ed. Michal ČUNDERLE, Praha: AMU, 2003.
  15. Ivan VYSKOČIL, Dialogické jednání s vnitřním partnerem, Brno: JAMU, 2005.
  16. Josef NOTA, Zkušenosti ze studia disciplíny "dialogické jednání s vnitřním partnerem", výpovědi pedagogů, in: Diverzita v spoločenských vedách, ed. Radomír MASARYK, Magda PETRJÁNOŠOVÁ, Barbara LÁŠTICOVÁ, Bratislava: Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV, 2012.
  17. Stanislav SUDA, Tělo a sebereflexe, in: PhD existence 9 - Tělo a mysl, ed. Eva MAIEROVÁ, Lucie VIKTOROVÁ, Martin DOLEJŠ, Tomáš DOMINIK, Olomouc: UPOL, 2019.
  18. Stanislav SUDA, Psychiatrická kazuistika - 20 let s experimentální dramatikou, in: PhD existence 10 - Člověk a čas, ed. Eva MAIEROVÁ, Lucie VIKTOROVÁ, Martin DOLEJŠ, Tomáš DOMINIK, Olomouc: UPOL, 2020.
  19. Viktor Emil FRANKL, Vůle ke smyslu, Brno: Cesta, 2006.
  20. Josef NOTA, Proměny reflektování v čase: od reflexe disciplíny dialogického jednání k sebereflexi, in: PhD existence 10 - Člověk a čas, ed. Eva MAIEROVÁ, Lucie VIKTOROVÁ, Martin DOLEJŠ, Tomáš DOMINIK, Olomouc: UPOL, 2020.
  21. Stanislav SUDA, Dialogické jednání - vyhodnocování reflexí, in: Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Psychologica 37 Supplementum, Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VI., Olomouc: UPOL, 2007.
  22. Stanislav SUDA, Nedirektivní vedení dialogického jednání s vnitřními partnery, in: PhD existence III., ed. Aleš NEUSAR, Miroslav CHARVÁT, Martin DOLEJŠ, Denisa JANEČKOVÁ, Roman PROCHÁZKA, Olomouc: UPOL, 2013.
  23. Milena MATĚJÍČKOVÁ, Josef NOTA, Stanislav SUDA, Observing Qualitative Changes in Psychosomatic Condition, The New Educational Rewiew 24/2011.
  24. Renáta MIKULOVÁ, Psychoterapeutické aspekty autorské tvorby. České Budějovice, 2015. Bakalářská práce (Bc.). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Stanislav Suda, Ph.D.
  25. Renáta MIKULOVÁ, Autorské čtení - studie osobnostních aspektů. České Budějovice, 2018. Diplomová práce (Mgr.). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Mgr. Alena Nohavová, Ph.D., doc. MgA. Stanislav Suda, Ph.D.
  26. Jan HENDL, Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, Praha: Portál, 2005.
  27. Stanislav SUDA, Sebereflexe - základ studia dialogického jednání, in: ACORát, 2 (1), Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2013, s. 3-10.
  28. Stanislav SUDA, Experimentální dramatika, České Budějovice: Episteme, 2017.
  29. Horst HEIDBRINK, Psychologie morálního vývoje, Praha: Portál, 1997.
  30. Jan PRŮCHA, Eliška WALTEROVÁ, Jiří MAREŠ, Pedagogický slovník, Praha: Portál, 1995.
  31. Vladimír SMÉKAL, Pozvání do psychologie osobnosti, Brno: Barrister & Principal, 2004.
  32. Josef NOTA, Dialogické jednání jako možnost rozvoje osobnostních dispozic učitele. České Budějovice, 2014. Disertační práce (Ph.D.). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce doc. MgA. Stanislav Suda, Ph.D.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.