Journal for Christian reflections in the context of social sciences and humanities

Caritas et veritas 2020, 10(2):159-171 | DOI: 10.32725/cetv.2020.034

Authorial Reading as a Phenomenon of Personality Development

Stanislav Suda
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01, České Budějovice.

Authorial reading as a phenomenon of personality development - the aim of the article is to point out the broader pedagogical context of writing originally artistic authorial texts. It will present, in a broader sense, a long-term qualitative, participatory, and partner research of experimental drama which also includes authorial reading. It also illustrates the possibilities of written self-reflection as a control feedback of the pedagogical process from the point of view of personality development. It outlines the possibilities of self-reflection improvement which is based on the experience of the phenomenon of authorial reading within personality development.

Keywords: pedagogy, personality development, authorial reading, dialogue, self-reflection

Published: September 30, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Suda, S. (2020). Authorial Reading as a Phenomenon of Personality Development. Caritas et veritas10(2), 159-171. doi: 10.32725/cetv.2020.034
Download citation

References

  1. Stanislav SUDA, Psychosomatické disciplíny v přípravě učitelů, in: Psychosomatické disciplíny v přípravě pedagogů, ed. Pavla VALACHOVÁ, Brno: Paido, 2008.
  2. Ivan VYSKOČIL, Autorské čtení, in: Hlas, mluva, řeč, ed. Michal ČUNDERLE - Eva SLAVÍKOVÁ, Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví AMU, 2006.
  3. Max van MANEN, Pedagogical Tact, New York: Routledge, 2016. Go to original source...
  4. Max van MANEN, Phenomenology of Practise, New York: Routledge, 2014.
  5. Jean PIAGET, Múdrosť a ilúzie filozofie, Bratislava: Nakladateľstvo Pravda, 1977.
  6. Jean PIAGET, Psychologie dítěte, Praha: SPN, 1970.
  7. František JIRÁNEK, Pedagogická psychologie, Praha: KPÚ, 1968.
  8. Eva VYSKOČILOVÁ, Cvičení z pedagogické praxe, Praha: SPN, 1978.
  9. František JIRÁNEK a kol., Otázky psychologie učení, Praha: SPN, 1970.
  10. Jiří ČERNÝ, Fotbal je hra (pokus o fenomenologii hry), Praha: Československý spisovatel, 1968.
  11. Eva VYSKOČILOVÁ, Eva SLAVÍKOVÁ (eds.), Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum, Praha: AMU, 2000.
  12. Ladislav HEJDÁNEK, Nepředmětnost v myšlení a ve skutečnosti, Praha: Oikoymenh, 1997.
  13. Vladimír CHRZ, Předmluva aneb Co je vlastně experimentální dramatika, in: Experimentální dramatika, Stanislav SUDA, České Budějovice: Epistéme, 2017.
  14. Eva VYSKOČILOVÁ, K některým metodologickým obtížím výzkumu autorského herectví, in: Hic sunt leones, ed. Michal ČUNDERLE, Praha: AMU, 2003.
  15. Ivan VYSKOČIL, Dialogické jednání s vnitřním partnerem, Brno: JAMU, 2005.
  16. Josef NOTA, Zkušenosti ze studia disciplíny "dialogické jednání s vnitřním partnerem", výpovědi pedagogů, in: Diverzita v spoločenských vedách, ed. Radomír MASARYK, Magda PETRJÁNOŠOVÁ, Barbara LÁŠTICOVÁ, Bratislava: Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV, 2012.
  17. Stanislav SUDA, Tělo a sebereflexe, in: PhD existence 9 - Tělo a mysl, ed. Eva MAIEROVÁ, Lucie VIKTOROVÁ, Martin DOLEJŠ, Tomáš DOMINIK, Olomouc: UPOL, 2019.
  18. Stanislav SUDA, Psychiatrická kazuistika - 20 let s experimentální dramatikou, in: PhD existence 10 - Člověk a čas, ed. Eva MAIEROVÁ, Lucie VIKTOROVÁ, Martin DOLEJŠ, Tomáš DOMINIK, Olomouc: UPOL, 2020.
  19. Viktor Emil FRANKL, Vůle ke smyslu, Brno: Cesta, 2006.
  20. Josef NOTA, Proměny reflektování v čase: od reflexe disciplíny dialogického jednání k sebereflexi, in: PhD existence 10 - Člověk a čas, ed. Eva MAIEROVÁ, Lucie VIKTOROVÁ, Martin DOLEJŠ, Tomáš DOMINIK, Olomouc: UPOL, 2020.
  21. Stanislav SUDA, Dialogické jednání - vyhodnocování reflexí, in: Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Psychologica 37 Supplementum, Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VI., Olomouc: UPOL, 2007.
  22. Stanislav SUDA, Nedirektivní vedení dialogického jednání s vnitřními partnery, in: PhD existence III., ed. Aleš NEUSAR, Miroslav CHARVÁT, Martin DOLEJŠ, Denisa JANEČKOVÁ, Roman PROCHÁZKA, Olomouc: UPOL, 2013.
  23. Milena MATĚJÍČKOVÁ, Josef NOTA, Stanislav SUDA, Observing Qualitative Changes in Psychosomatic Condition, The New Educational Rewiew 24/2011.
  24. Renáta MIKULOVÁ, Psychoterapeutické aspekty autorské tvorby. České Budějovice, 2015. Bakalářská práce (Bc.). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Stanislav Suda, Ph.D.
  25. Renáta MIKULOVÁ, Autorské čtení - studie osobnostních aspektů. České Budějovice, 2018. Diplomová práce (Mgr.). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Mgr. Alena Nohavová, Ph.D., doc. MgA. Stanislav Suda, Ph.D.
  26. Jan HENDL, Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, Praha: Portál, 2005.
  27. Stanislav SUDA, Sebereflexe - základ studia dialogického jednání, in: ACORát, 2 (1), Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2013, s. 3-10.
  28. Stanislav SUDA, Experimentální dramatika, České Budějovice: Episteme, 2017.
  29. Horst HEIDBRINK, Psychologie morálního vývoje, Praha: Portál, 1997.
  30. Jan PRŮCHA, Eliška WALTEROVÁ, Jiří MAREŠ, Pedagogický slovník, Praha: Portál, 1995.
  31. Vladimír SMÉKAL, Pozvání do psychologie osobnosti, Brno: Barrister & Principal, 2004.
  32. Josef NOTA, Dialogické jednání jako možnost rozvoje osobnostních dispozic učitele. České Budějovice, 2014. Disertační práce (Ph.D.). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce doc. MgA. Stanislav Suda, Ph.D.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.