Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2020, 10(2):18-26 | DOI: 10.32725/cetv.2020.023

Volnočasová dimenze literární výchovy v 21. století

Helena Zbudilová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice

Text se zamýšlí nad soudobou přetechnizovanou společností a naznačuje jednu z možných cest oslabení nadvlády techniky nad bytím, a to návratem k tištěnému slovu a kritickému myšlení. Popisuje současný stav školní literární edukace. Cílem příspěvku je poukázat na specifika literární výchovy ve volném čase a na možnosti jejího využití, neboť její potenciál není v současnosti plně využíván. Literární výchova ve volném čase se může intenzivně zaměřovat především na rozvoj čtenářství, funkčně doplňovat školní literární výchovu a přispívat tak ke komplexnímu rozvoji osobnosti. Zároveň může být chápána jako jedna z cest celoživotního vzdělávání.

Klíčová slova: školní literární výchova, literární výchova ve volném čase, specifika, čtenářství, celoživotní vzdělávání

Zveřejněno: 30. září 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zbudilová, H. (2020). Volnočasová dimenze literární výchovy v 21. století. Caritas et veritas10(2), 18-26. doi: 10.32725/cetv.2020.023
Stáhnout citaci

Reference

  1. Erich FROMM, Mít, či být?, Praha: Aurora, 2014.
  2. Manfred SPITZER, Digitální demence. Jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum, Brno: Host, 2014.
  3. Maryanne WOLFOVÁ, Čtenáři vrať se. Mozek a čtení v digitálním světě, Brno: Host, 2020.
  4. Václav CÍLEK, Co se děje se světem?, Praha: Dokořán, 2016.
  5. Michal ŠERÁK, Zájmové vzdělávání dospělých, Praha: UK, Filozofická fakulta, 2005.
  6. Jan SLAVÍK, Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika, Praha: Karolinum, 1997.
  7. Ondřej HNÍK, Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice esteticko-výchovného oboru, Praha: Karolinum, 2014.
  8. Jiří POLÁČEK, Věc: výuka literatury, Český jazyk a literatura 67/2016-2017, s. 187-189.
  9. Ondřej HNÍK, K problému kvantity poznatků v literární výchově, Český jazyk a literatura 67/2016-2017, s. 83-87.
  10. Otokar CHALOUPKA, Prostor mezi literární faktografií a literární zážitkovostí, Český jazyk a literatura 64/2013-2014, s. 135-141.
  11. Ondřej HNÍK, Současná podoba literární výchovy podle výpovědí studentů, Český jazyk a literatura 61/2010-2011, s. 33-39.
  12. Karel LIPPMANN, Výuka literatury v současném pojetí modernizace vzdělání, Český jazyk a literatura 58/2007-2008, s. 75-79.
  13. Dobrava MOLDANOVÁ, Víme, proč učit literaturu?, Český jazyk a literatura 56/2005-2006, s. 53-55.
  14. Jana BARTŮŇKOVÁ - Božena PLÁNSKÁ - Alena ZACHOVÁ, Literární výchova mezi "dojmologií" a faktografií, Obecná/občanská škola 5/1995, s. 7-8.
  15. Ladislava LEDERBUCHOVÁ, Literatura ve škole, Plzeň: ZČU, 2010.
  16. Jana KUSÁ, Multikulturní výchova v procesu literární komunikace, Olomouc: UPOL, Pedagogická fakulta, 2014.
  17. Božena PLÁNSKÁ, Několik poznámek ke vzájemné inspiraci literární vědy a literární výchovy, in: Světová literárněvědná bohemistika (2. díl). Úvahy a studie v české literatuře, Praha: Ústav pro českou literaturu, AV ČR, 1996.
  18. Lukáš DOUBRAVA, Žákům se stále nechce číst. Jen změny ve výuce českého jazyka a literatury to však nevyřeší, Učitelské noviny 10/2019.
  19. ČŠI, Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2017/2018. Tematická zpráva, Praha: ČŠI, únor 2019.
  20. © ČŠI, Tematická zpráva. Rozvoj čtenářské gramotnosti (on-line), dostupné na: https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Tematicka-zprava-Rozvoj-ctenarske-gramotnosti-na-Z, citováno dne 15. 7. 2019.
  21. Radek BLAŽEK - Silvie PŘÍHODOVÁ, Mezinárodní šetření PISA 2015. Národní zpráva, Praha: ČŠI, 2016.
  22. Jan PATOČKA, K filosofii J. A. Komenského, in: Komeniologické studie II., Praha: OIKOYMENH, 1998.
  23. Andrej RAJSKÝ, Symptómy hodnotového vyprázdnenia a ohniská možných výchovných odpovedí, in: Mládež a hodnoty 2010, Olomouc: UPOL, Hanex, 2010.
  24. Igor LOMNICKÝ - Štefánia KUZMOVÁ, Tvorivé aplikácie etickej výchovy v mimoškolskej činnosti, Nitra: FF Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, 2016.
  25. Vladimír SPOUSTA, Metody a formy výchovy ve volném čase, Brno: MUNI, Pedagogická fakulta, 1996.
  26. Jana PEŠKOVÁ, "Technologie" otevírání lidského obzoru na prahu třetího tisíciletí, in: Dítě, výchova a kulturní proměny světa, Praha: UK, Pedagogická fakulta, 1995.
  27. Paul RICOEUR, Čas a vyprávění III, Praha: OIKOYMENH, 2007.
  28. Aleš HAMAN, K obsahové analýze uměleckého literárního díla, Česká literatura 38/1990.
  29. Robert ČAPEK, Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod, Praha: Grada, 2015.
  30. © Zuzana MAJSTROVÁ, O možnostech rozvíjení myšlení, in: Učitelský NÁPADník (on-line), dostupné na:, citováno dne 1. 8. 2019.
  31. © Lucie ZORMANOVÁ, Výukové metody v pedagogice: Třífázový model učení (on-line), dostupné na:, citováno dne 2. 4. 2019.
  32. Kurtis S. MEREDITH et al., Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka 1-8, Praha: Kritické myšlení, o. s., 1997.
  33. Jana Marie TUŠKOVÁ, Postupy a metody kritického myšlení - prostředek rozvoje čtenářské gramotnosti v hodinách českého jazyka na 2. stupni základní školy, Komenský 3/2019, s. 42-48.
  34. Daniela HODROVÁ a kol., Na cestě ke smyslu. Poetika literárního díla 20. století, Praha: Torst, 2001.
  35. Václav CÍLEK, Zneklidňující množství knih, Tvar 3/2011, s. 4-5.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.