Caritas et veritas 2019, 9(2):112-126 | DOI: 10.32725/cetv.2019.029
Duchovní rozměr sociální pedagogiky Pohled očima studentů Cyrilometodějské teologické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci
- Univerzita Palackého v Olomouci, Cyrilometodějská teologická fakulta, Katedra křesťanské výchovy, Univerzitní 244/22, 771 11 Olomouc
Studijní program Sociální pedagogika na Cyrilometodějské teologické fakultě má svá specifika. Při studiu je kladem důraz na rozvoj hodnot, které jsou akcentovány v křesťanské tradici. Toto specifikum je plně v souladu i s jedním z teoretických pilířů sociální pedagogiky (solidarita, pomoc druhým). Cílem výzkumu bylo zaměřit se na pohled studentů na potenciální význam duchovního přesahu studijního programu Sociální pedagogika. Hlavní výzkumnou metodou byl dotazník, který obsahoval deset otázek. Výsledky byly zpracovány pomocí programu IBM SPSS 21 a 23. Byla použita popisná statistika a pro ověřování hypotéz byl použit T-test pro dva nezávislé výběry, Analýza rozptylu (ANOVA), Kruskalův-Wallisův test a Pearsonův korelační koeficient. Výsledky prokázaly, že studenti vnímají pozitivně duchovní rozměr studijního programu Sociální pedagogika a že v tomto vnímání hraje roli i to, zda je víra pro ně osobně v životě důležitá a v kterém roce studia právě studují.
Klíčová slova: sociální pedagogika, studijní program, duchovní rozměr, solidarita, víra
Zveřejněno: 30. září 2019 Zobrazit citaci
Reference
- Bohuslav KRAUS, Základy sociální pedagogiky, Praha: Portál, 2008.
- Juha HÄMÄLÄINEN, Social Pedagogy as a Scientific Discipline - a Branch of Academic Studies and a Field of Professional Practice, EccoS Revista Científica 48/2019, s. 17-34.
Přejít k původnímu zdroji...
- Franz HAMBURGER, Sozialpädagogik in Deutschland. Eine Darstellung aus der Perspektive erziehungswissenschaftlicher Tradition, Journal of Contemporary Educational Studies 3/2014, s. 14-30.
- Gerhard Michael GOTTSCHALK, Entstehung und Verwendung des Begriffs Sozialpädagogik. Extrapolation systematischer Kategorien als Beitrag für das Selbstverständnis heutiger Sozialpädagogik. Eichstätter Sozialpädagogische Arbeiten, Eichstätt: BPB-Verl., 2004.
- Heinz SÜNKER - Rita BRACHES-CHYREK, Social pedagogy in Germany, in: The diversity of social pedagogy in Europe, ed. Jacob KORNBECK - Niels Rosendal JENSEN, Bremen: Europäischer Hochschulverlag, 2009.
- Winfried NOACK, Sozialpädagogik: ein Lehrbuch, Freiburg im Breisgau: Lambertus, 2011.
- Milena ÖBRINK HOBZOVÁ, Metody v disciplínách blízkých sociální pedagogice, in: Sociální pedagogika a její metody, Petra SOBKOVÁ a kol., Olomouc: UP, 2015, s. 25-28.
- Miroslav PROCHÁZKA, Sociální pedagogika, Praha: Grada, 2012.
- Zlatica BAKOŠOVÁ a kol., Sociálna pedagogika, Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2005.
- Blahoslav KRAUS a kol., Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky, Brno: Paido, 2001.
- Oldřich MATOUŠEK a kol., Metody a řízení sociální práce, Praha: Portál, 2003.
- © Andrej RAJSKÝ, What's Wrong in Modern Education? Maritain's Warning is Valid Today More than Ever, Caritas et Veritas 2/2018. Dostupné na: http://www.caritasetveritas.cz/index.php?action=openfile&pkey=279, citováno dne 23. 5. 2019.
- Michael FOUCAULT, Slova a věci, Brno: Computer Press, a.s., 2007.
- © Organizace spojených národů. Dostupné na: https://www.osn.cz/events/event/svetovy-den-socialni-spravedlnosti-2016-02-20/, citováno dne 11. 5. 2019.
- © Naděžda PELCOVÁ - Ilona SEMERÁDOVÁ, Fenomén výchovy a etika učitelského povolání, Praha: Karolinum Press, 2014. Dostupné na: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=1107667〈=cs&site=eds-live. Citováno dne: 10. 5. 2019.
- Gabriela ŠARNÍKOVÁ, Život v spoločenstve - láska či prosociálnosť?, In: Edukacja. Działania społeczne. Rodzina, Wiesław WÓJCIK - Erika LALÍKOVÁ, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Akademii Techniczno-Humanistycznej, 2008, s. 37-43.
- Kompendium sociální nauky církve, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2008.
- © Asociace vzdělavatelů v sociální pedagogice, Standardy vzdělávání v oblasti sociální pedagogiky. Dostupné na: http://asocped.cz/folders-1305/, citováno dne 12. 5. 2019.
- Marcela FOJTÍKOVÁ ROUBALOVÁ, Duchovní rozměr sociálního pedagoga, in: Sociální pedagogika v teorii a praxi, Petra POTMĚŠILOVÁ a kol., Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, s. 93-107.
- Martina ORLOVSKÁ - Marcela ROUBALOVÁ, Učitelé a hodnoty - životní postoj učitele a předávání hodnot, in: Mládež a hodnoty 2010: Výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti, Jiří POSPÍŠIL - Marcela ROUBALOVÁ, Olomouc: Hanex, 2010, s. 185-193.
- Gabriela ŠARNÍKOVÁ, Budú cnosti v budúcnosti? O výchove k cnostiam, Ružomberok: Verbum, 2011.
- Gabriela ŠARNÍKOVÁ, Spiritualita dieťaťa ako súčasť hľadania pravdy o sebe a o svete, Predškolská výchova 4/2019, s. 33-36.
- Martin CHADIMA a kol., Mezigenerační přenos základních křesťanských hodnot v kontextu sekulární společnosti, Hradec Králové: Gaudeamus, 2015.
- Petr SAK - Karolína SAKOVÁ, Mládež na křižovatce, Praha: Svoboda Servis, 2004.
- Libor PRUDKÝ a kol, Inventura hodnot, Praha: Academie, 2009.
- Bohumila BAŠTECKÁ - Petr GOLDMANN, Základy klinické psychologie, Praha: Grada, 2001.
- Zdeněk NEUBAUER, Smysl a duch, in: A nahoře nic…, Odilo ŠTAMPACH, Praha: Portál, 2000.
- Tomáš HALÍK, Co je bez chvění, není pevné, Praha: Nakladatelství lidové noviny, 2002.
- Vladimír SMÉKAL, Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání, Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2009.
- Pavel ŘÍČAN, Psychologie náboženství a spirituality, Praha: Portál, 2007.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.