Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2019, 9(1):141-158 | DOI: 10.32725/cetv.2019.014

Weisure - fenomén, životní styl, nebo zlozvyk?

Martina Kočerová
Katedra pedagogiky, Teologická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice

Článek se zabývá fenoménem weisure a změnami, které tento fenomén přináší v oblasti volného času. Jde o teoretickou studii, jejímž cílem je ukázat na úlohu pedagogiky volného času v moderní západní společnosti, kde dochází k rozvolnění hranice mezi časem práce a volným časem. Článek dochází k závěru, že z pohledu pedagogiky volného času je žádoucí působit na jedince již v dětství, kdy se utváří základ osobnosti a formuje se hodnotová orientace. Volný čas nepojímá primárně jako časový prostor ale spíše jako důležitou životní polohu, která významně ovlivňuje vyváženost života každého jedince a také společnosti jako celku. Pedagogika volného času by se měla v prevenci životního stylu weisure zaměřit zejména na rozvoj volnočasových kompetencí, hodnotovou výchovu, kritické myšlení a socializaci. A naopak - výchova ve volném čase by se neměla orientovat na pouhou realizaci aktivit a činností, a to i přes jejich atraktivitu, zábavnost či smysluplnost. Pokud se totiž zamění výchovné působení ve volném čase za pouhé naplnění volného času aktivitami a činnostmi, dochází k instrumentalizaci volného času a rozvoji životního stylu weisure. Namísto učení se zacházet se svobodou, zodpovědností, vytrvalostí, místo hledání smyslu se dítě učí konzumovat volnočasové aktivity, bavit se a selektivně si vybírat dle momentální nálady či módy. Volný čas jako časová kategorie z života člověka nevymizel, smazává se však podstata volného času, která je do velké míry ovlivněna instrumentalizací a pedagogizací volného času. Volný čas nabývá charakteru povinnosti, čímž je snižován potenciál, kterým volný čas disponuje. A právě tento vývoj podtrhuje význam pedagogiky volného času, která by měla své úsilí zaměřit nejen na děti a mládež, ale také na edukaci rodičů a pedagogů volného času, kteří se na instrumentalizaci a pedagogizaci volného času v mnohém podílí.

Klíčová slova: hodnotová výchova, instrumentalizace volného času, intravidual, pedagogika volného času, pedagogizace volného času, volný čas, volnočasové kompetence, weisure

Zveřejněno: 30. březen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kočerová, M. (2019). Weisure - fenomén, životní styl, nebo zlozvyk? Caritas et veritas9(1), 141-158. doi: 10.32725/cetv.2019.014
Stáhnout citaci

Reference

  1. Dalton CONLEY, Elsewhere, U.S.A.: How We Got from the Company Man, Family Dinners, and the Affluent Society to the Home Office, BlackBerry Moms, and Economic Anxiety, New York: Pantheon Books, 2008.
  2. © Dalton CONLEY, Rich man's burden, The New York Times, September 2, 2008, dostupné na: https://www.nytimes.com/2008/09/02/opinion/02conley.html.
  3. Gilles LIPOVETSKY, Les temps hypermodernes, Paris: Editions Grasset & Fasquelle, 2004.
  4. Manfred SPITZER, Cyberkrank!, München: Droemer Verlag, 2015.
  5. © Thom PATTERSON, Welcome to the "weisure" lifestyle. CNN. May 11, 2009, dostupné na: http://edition.cnn.com/2009/LIVING/worklife/05/11/weisure/?iref=nextin.
  6. © Eric STODDART, "Fuelled by dreams and powered by imagination": Considering digital technologies through the lens of a theology of play. Practical Theology 1/2015, dostupné na: https://doi.org/10.1179/1756074815Y.0000000002, s. 19-40. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Manfred SPITZER, Demencia digital, Barcelona: Ediciones B, 2013.
  8. Gilles LIPOVETSKY, L'ére du vide. Essais sur l'individualisme contemporain, Paris: Editions Gallimard, 1983.
  9. © Fred LEE, Living a life of weisure? WiseBread. Liing large on a small budget, May 20, 2009, dostupné na: https://www.wisebread.com/living-a-life-of-weisure.
  10. Robert. A. STEBBINS, New Directions in the Theory and Research of Serious Leisure. New York: Mellen Press, 2001. Přejít k původnímu zdroji...
  11. ARISTOTELES, Etika Níkomachova, Praha: Rezek, 2013.
  12. Christopher R. EDGINTON - Rodney B. DIESER - Donald G. DEGRAAF, Leisure and Life Satisfaction. Foundational Perspectives, Boston: McGraw Hill, 2006.
  13. Karl MARX, Das Kapital. Kritik der politischen Ökonomie, Berlin: Dietz Verlag, 1959.
  14. Jürgen HABERMAS, The structural transformation of the public sphere, Cambridge/Massachusetts: Tha MIT Press, 1991.
  15. Josef PIEPER, Muße und Kult, München: Kösel, 1949.
  16. Michal KAPLÁNEK (Ed.), Volný čas a jeho význam ve výchově, Praha: Portál, 2017.
  17. © Abraham H. MASLOW, A theory of human motivation, Psychological Reviw 4/1943, dostupné na: http://dx.doi.org/10.1037/h0054346, s. 370-396. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Zuzana SVOBODOVÁ, Nelhostejnost: Črty k (ne)náboženské výchově, Praha: Malvern, 2004.
  19. Wolfgang NAHRSTEDT, Freizeitpädagogik in der nachindustriellen Gesellschaft, Neuwied/Darmstadt, 1974.
  20. Wolfgang NAHRSTEDT, Freizeitpädagogik, In: Helmwart HIERDIES ed., Taschenbuch der Pädagogik, Bd. 1., Baltmansweiler: Pädagogischer Verlag, 1986, s. 222-235.
  21. Horst OPASCHOWSKI, Pädagogik der freien Lebenszeit, 3. Aufl., Opladen: Leske+Budrich, 1996. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Jan A. KOMENSKÝ, Didactica magna, Brno: Komenium, učitelské nakladatelství, s.r.o., 1948.
  23. Thomas MORE, Utopia, Indianapolis: Hackett, 1999.
  24. Tommaso CAMPANELLA, La città del Sole, Milan: Feltrinelli, 2004.
  25. Francis BACON, New Atlantis, Manchester: Manchester University Press, 2002.
  26. Franz OSTERROTH - Dieter SCHUSTER, Chronik der deutschen Sozialdemokratie, Hannover: Dietz Verlag, 1963.
  27. Michal KAPLÁNEK, Pedagogika volného času - projekt budoucnosti, nebo slepá ulička?, Pedagogika 1/2010, s. 12-20.
  28. Hermann GIESECKE, Zur Geschichte der Freizeit und ihrer Erforschung. In: Hermann GIESECKE (Ed.), Freizeit und Konsumerziehung, Göttingen: Vendenhoek u. Ruprecht, 1968, s. 9-18.
  29. Gilles LIPOVETSKY, L'empire de l'ephémère. La mode et son destin dans les sociétés modernes, Paris: Editions Gallimard, 1991.
  30. Horst OPASCHOWSKI, Pädagogik der Freizeit. Grundlegung für Wissenschaft und Praxis, Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 1976.
  31. Blanka FILIPCOVÁ, Člověk, práce, volný čas, Praha: Svoboda, 1966.
  32. S. G. PETROSJAN, Vněrabočeje vremja trudjaščichsja v SSSR, Moskva, 1965.
  33. Paul LAFARGUE, Le Droit à la Paresse. Éditions de la République des Lettres. Publication numérique (format ePub), 2012.
  34. Blanka FILIPCOVÁ, Volný čas a kultura v průmyslovém městě, Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1974.
  35. Antonín ČERVINKA, Volný čas a pracovní den, Nová mysl 11/1962.
  36. Mojmír VÁŽANSKÝ, Základy pedagogiky volného času. 2. doplněné vydání, Brno: Print-Typia, 2011.
  37. Tony BLACKSHAW, Leisure, London: Routledge, 2010. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Robert. A. STEBBINS, Serious Leisure. A Perspective for Our Time, New Brunswick: Transaction Publishers, 2007.
  39. Shaun BEST, Leisure Studies: Themes & Perspectives, London: SAGE Publications, 2010.
  40. Robert J. HAVIGHURST, Employment, retirement and education in the mature years, in: Guglielmo WEBER, Aging and retirement, Gaingswill, 1955.
  41. Max KAPLAN, Leisure in America, New York: Willey, 1960.
  42. Chris ROJEK, Leisure and Culture, New York: Palgrave Macmillan, 2000. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Chris ROJEK, Leisure Theory: Principles and Practice, New York: Palgrave, 2005. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Ken ROBERTS, Leisure Industries, New York: Palgrave Macmillan, 2004. Přejít k původnímu zdroji...
  45. Ulrich BECK, Risikogesellschaft (Auf dem Weg in eine andere Moderne), Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 1986.
  46. Steven J. OVERMAN, The protestant ethic and the spirit of sport. How Calvinism and capitalism shaped America's games, Macon, GA: Mercer University Press, 2011.
  47. Joffre DUMAZEDIER, La révolution culturelle du temps libre (1968-1988), Paris: Méridiens Klincksieck, 1988.
  48. Joffre DUMAZEDIER, Vers une civilisation du loisir?, Paris: Editions du Seuil, 1962.
  49. Roger SUE, Le loisir, Paris: Presses universitaires, 1993.
  50. © Henna INAM, Forget work life balance: seven paradigm shifts for the new 24/7 normal. Forbes.com. October 7, 2013. Retrieved from https://www.forbes.com/sites/hennainam/2013/10/07/forget-work-life-balance-seven-paradigm-shifts-for-the-new-247-normal/.
  51. Horst OPASCHOWSKI, Paedagogik und Didaktik der Freizeit, Opladen: Leske und Budrich, 1987. Přejít k původnímu zdroji...
  52. Hannah ARENDT, Vita activa neboli O činném životě, Praha: OIKOYMENH, 2009.
  53. Jeanne NAKAMURA - Mihal CSIKSZENTMIHALYI, "The concept of flow." In: C. R. SNYDER - Shane J. LOPEZS (Eds.), Handbook of positive psychology, New York: Oxford University Press, 2002, s. 89-105. Přejít k původnímu zdroji...
  54. Karl MARX - Friedrich ENGELS, Das kommunistische Manifest. Berlin-Ost, 1955.
  55. Max WEBER, Die protestanische Ethik und der Geist des Kapitalismus, München: Verlag C.H.Beck, 2004.
  56. © Peter GRAY, How we deprive children of the physical aktivity they need. Psychology Today. Posted Jun 29, 2018, dostupné na: https://www.psychologytoday.com/us/blog/freedom-learn/201806/how-we-deprive-children-the-physical-activity-they-need.
  57. © Petr SAK, Proměny volného času a zaostávání pedagogiky, 2006, dostupné na: http://www.insoma.cz/index.php?id=1&n=1&d_1=paper&d_2=2006_06a.
  58. © Microsoft. Minecraft (online), 2019, dostupné na: https://minecraft.net/en-us.
  59. © LEGO Group. LEGO (online), 2018, dostupné na: https://www.lego.com/cs-cz/themes/minecraft.
  60. © Dětský podnikatelský klub (online), 2019, dostupné na: http://www.detskypodnikatelskyklub.cz/nase-hry.
  61. © Peter GRAY, Benefits of play revealed in research on video gaming. Psychology Today. Posted Mar 27, 2018, dostupné na: https://www.psychologytoday.com/us/blog/freedom-learn/201803/benefits-play-revealed-in-research-video-gaming.
  62. © Metodický portál RVP, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (online). Praha: VÚP, 2007, dostupné na: http://www.vuppraha.rvp.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV-pomucka-ucitelum.pdf, citováno dne 8. 3. 2019.
  63. © Communication department of the European Commission, Lisabonská strategie (online), dostupné na: www.europa.eu, citováno dne 8. 3. 2019.
  64. © UNESCO Digital Library, Learning: the treasure within. Report to UNESCO of the International Commission on education for the twenty-first century (online), dostupné na: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590, citováno 8. 3. 2019.
  65. Martina KOČEROVÁ - Petr BAUMAN, Rozvoj kritického a tvořivého myšlení v prostoru volného času, in: Kritické a tvořivé myšlení: není to málo?, ed. Petr BAUMAN, České Budějovice: TF JU, Centrum filozofie pro děti, 2013, s. 168-185.
  66. Petr BAUMAN, Východiska pedagogiky volného času v perspektivě soudobých edukačních koncepcí, in: Volný čas a jeho význam ve výchově, ed. Michal KAPLÁNEK, Praha: Portál, 2017, s. 51-60.
  67. Erik H. ERIKSON, The life cycle completed, New York: W. W. Norton & Company, 1998.
  68. Jan ČÁP - Jiří MAREŠ, Psychologie pro učitele, Praha: Portál, 2001.
  69. Jean PIAGET - Bärber INHELDER, The psychology of the child, New York: Basic Books, 2008.
  70. Lev S. VYGOTSKY, Concrete human psychology, Soviet Psychology 2/1989, s. 53-77. Přejít k původnímu zdroji...
  71. Benjamin R. BARBER, The global infantilization: how we become more and more "kidults" without noting loss of freedom in society, Der Tagesspiegel, September 9, 2001.
  72. Benjamin R. BARBER, Consumed: how markets corrupt children, infantilise adults and swallow citizens whole, New York: W. W. Norton, 2007.
  73. © Martina KOČEROVÁ, Post-Adolescent Society as a Challenge for Education, Pedagogická orientace 4/2017, dostupné na: https://doi.org/10.5817/PedOr2017-4-520, s. 520-539. Přejít k původnímu zdroji...
  74. Naděžda PELCOVÁ, Hodnotová výchova a výchova k hodnocení, Pedagogika 10/2013, s. 285-300.
  75. John DEWEY, How we think. A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process, Boston: D.C., 1933.
  76. Robert A. STEBBINS, Leisure and Positive Psychology: Linking Activities with Positiveness, London: Palgrave Macmillan, 2015. Přejít k původnímu zdroji...
  77. Peter GRAY, Play as a foundation for hunter-gatherer social existence, American Journal of Play, Spring 1/2009, s. 476-522.
  78. David F. LANCY, Teaching: natural or cultural?, in: Evolutionary perspectives on child development and education, ed. David C. GEARY - Daniel B. BERCH, New York: Springer, 2016, s. 33-65. Přejít k původnímu zdroji...
  79. © Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, dostupné na: http://www.msmt.cz/file/38850/, citováno dne 8. 3. 2019.
  80. Vyhláška č. 317/2005, o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, dostupné na: http://www.msmt.cz/file/38840/, citováno dne 8. 3. 2019.
  81. Zygmunt BAUMAN, The liquid modernity, Cambridge: Polity Press, 2000.
  82. Jean-Françis LYOTARD, Toward the postmodern, New York: Humanity Books, 1998.
  83. Jean BAUDRILLARD, The consumer society: myths and structures, London: Sage Publications, 1998. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.