Časopis pro reflexi křes»anských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2019, 9(1):58-70 | DOI: 10.32725/cetv.2019.008

Spirituálně laděné intervence v krizové intervenci u sociálních pracovnic křes»anek

Jan Kaňák
HTF UK, Katedra psychosociální věd a etiky, Pacovská 4, 140 01 PRAHA 4

Článek pojednává o faktorech, které ovlivňují aplikování spirituálně laděných intervencí v profesionálně pojaté krizové intervenci u sociálních pracovnic, které se účastnily výzkumu o střetávání spirituálního a profesionálního diskursu. V textu je popsáno teoretické ukotvení diskursivního střetávání a v základních obrysech jsou prezentovány potíľe s profesionálním diskursem v sociální práci. Následně jsou popsány spirituálně laděné intervence vyuľívané komunikačními partnerkami a faktory, které ovlivňují jejich výběr, stejně jako tři varianty, které jsou výsledkem interakce těchto faktorů.

Klíčová slova: spiritualita, spirituálně senzitivní intervence, spirituálně orientovaná intervence, sociální práce, krizová intervence

Zveřejněno: 30. březen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kaňák, J. (2019). Spirituálně laděné intervence v krizové intervenci u sociálních pracovnic křes»anek. Caritas et veritas9(1), 58-70. doi: 10.32725/cetv.2019.008
Stáhnout citaci

Reference

  1. Jan KAŇÁK, Nedefinovaná profesionalita: Vztah diskursů spirituality a profesionality v sociální práci v soudobé odborné literatuře, Sociální práce / Sociálna práca 5/2016, s. 72-92.
  2. Edward R. CANDA - Leola D. FURMAN, Spiritual Diversity in Social Work Practice: The Heart of Helping, Oxford: Oxford University Press, 2010.
  3. Ann M. CALLAHAN, Spirituality and Hospice Social Work, New York: Columbia University Press, 2017. Přejít k původnímu zdroji...
  4. David S. DEREZOTES, Spiritually Oriented Social Work Practice, Boston: Allyn and Beacon, 2006.
  5. Jan KAŇÁK, Postavení diskursu spirituality v sociální práci, Sociální práce / Sociálna práca 4/2015, s. 30-46.
  6. Karen HEALY, Social Work Theories in Context, London: Palgrave Macmillan, 2014. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Jan KAŇÁK, Diskursivní paleta sociální práce: reflektování diskursů spirituality pomocí prvků diskursivní analýzy, in: Sociální práce v nejisté době, ed. Ondřej ©TECH - Peter PATYI - Zuzana TRUHLÁŘOVÁ, Hradec Králové: Gaudeamus, 2016, s. 23-29.
  8. Cathrin MCDONALD, Challenging Social Work: The institutional context of practice, London: Palgrave Macmillan, 2006.
  9. Radka JANEBOVÁ, Dilema mezi právem a etikou aneb právo nezbavuje odpovědnosti, in: Etika sociální práce, ed. Miroslav KAPPL - Martin SMUTEK - Zuzana TRUHLÁŘOVÁ, Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, s. 38-54.
  10. Leslie A. BAXTER, Voicing Relationships: A Dialogic Perspective, London: SAGE, 2011.
  11. Donald B. PERRIN, Studying Christian Spirituality, New York: Routledge, 2007.
  12. Jon NIXONT et al., Toward a Learning Profession: Changing Codes of Occupational Practice within the New Management Education, British Journal of Sociology of Education 1/1997, s. 6-14. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Andy HARGREAVES, Four Age of Profesionalism and Professional Learning, Teachers and Teaching. History and Practice 2/2000, s. 151-182. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Malcolm PAYNE, What is Professional Social Work, Bristol: The Policy Press, 2006. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Ernest GREENWOOD, Attributes of Profession, Social Work 3/1957, s. 45-55.
  16. Robert L. RHODES, Professionalism: A Review of Its Impact on the Health Services, Orthotics and Prosthetics 4/1984, s. 69-74.
  17. Harold L. WILENSKY, The Professionalization of Everyone, The American Journal of Sociology 2/1964, s. 137-158. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Julia EVETTS, The Concept of Professionalism: Professional Work, Professional Practice and Learning, in: International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning, ed. Stephen BILLET - Christian HARTEIS - Hans GRUBER, New York: Springer, 2014, s. 29-56. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Ondřej FISCHER, Potřebuje sluąně vychovaný sociální pracovník zákon o sociálních sluľbách?, in: Profesionalita, perspektivy a rozvoj sociální práce, ed. Zuzana TRUHLÁŘOVÁ - Katarina LEVICKÁ, Hradec Králové: Gaudeamus, 2013, s. 115-122.
  20. Nigel, M. VERRALL, Social Work Practice and Competing Philosophies, Neo: A Journal of Student Research 1/2010, s. 1-12.
  21. Susan EVANS - Glenda DEVLIN, Client-led Spiritual Interventions: Faith-integrated Professionalism in the Context of Christian Faith-based Organisation, Australian Social Work 3/2016. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Ana CARAS - Antonio SANDU, The Role of Supervision in Professional Developement of Social Work Specialists, Journal of Social Work Practice 1/2014, s. 75-94. Přejít k původnímu zdroji...
  23. George KARPETIS, Advocating the Clinical Social Work Professional Identity, Journal of Social Work Practice 1/2014, s. 23-41. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Kathrin CHARMAZ, Constructing Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis, London: SAGE, 2006.
  25. Michael J. SHERIDAN, Spiritual Activism: Grounding Ourselves in the Spirit, Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought 1-2/2012. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Kathleen J. MARTIN, Resistance and Change: Visual Culture, Missionazation and Appropriation, In: Indigenous Symbols and Practice in the Cahtolic Church, ed. Kathleen J. MARTIN, Farnham: Asgate Publishing, 2010, s. 9-38.
  27. Michaela BARTO©OVÁ, Mezi Bohem a církví - pluralizace náboľenské zkuąenosti v římskokatolické církvi, Sociální studia 3-4/2008. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Pavel NAVRÁTIL, Reflexivní vyuľití teorie v procesu posouzení: Problémy posouzení ľivotní situace v pozdně moderní době. Habilitační práce. Brno: FSS MUNI, 2009.
  29. Wafa KORT - Jamel E. GHARBI, Structuration theory amid negative and positive criticism, International Journal of Business and Social Research 5/2013.

Tento článek je publikován v reľimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umoľňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.