Caritas et veritas 2018, 8(2):108-117 | DOI: 10.32725/cetv.2018.039
Vývoj a chápaní pojmu "experience" v teorii zkušenostního učení Johna Deweyho
- Jihočeská univerzita v Českých budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice
Cílem článku je ukázat význam a užití pojmu "experience" v různých oblastech v kontextu teorie zkušenostního učení Johna Deweyho. V úvodu čtenáři je nejprve představen americký filosof a pedagog John Dewey a okolnosti vedoucí ke vzniku pragmatické pedagogiky. V každé kapitole autor popisuje vývoj a chápání pojmu "experience" v souvislosti s konkrétní Deweyho publikací související s jeho teorií zkušenostního učení. V první kapitole se jedná o knihu Democracy and Education, ve druhé Experience and Nature, ve třetí Art as Experience a v poslední Experience and Education. V závěru autor shrnuje zjištěné poznatky.
Klíčová slova: John Dewey, zkušenost, zkušenostní učení, učení děláním, pragmatická pedagogika
Zveřejněno: 30. září 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Miroslav CIPRO, Galerie světových pedagogů. Dvacáté století, Praha: M. Cipro, 2002.
- John DEWEY, Experience and Education, New York: Kappa Delta Pi, 1938.
- František SINGULE, Americká pragmatická pedagogika, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990.
- John DEWEY, Democracy and Education. An Introduction to The Philosophy of Education, New York: The Macmillan Company, 1916.
- John DEWEY, Experience and Nature, Chicago: Open Court Publishing Company, 1929.
Přejít k původnímu zdroji...
- John DEWEY, Art as Experience, New York: Penguin group, 1934.
- Richard MACKŮ, Metody a principy výchovy zážitkem, in: Volný čas a jeho význam ve výchově, ed. Michal KAPLÁNEK, Praha: Portál, 2017.
- Ivo JIRÁSEK, Teoretník, Gymnasion 1/2004.
- Emil VIŠŇOVSKÝ, Štúdie o pragmatizme & neopragmatizme, Bratislava: Slovenská akademie věd, 2009.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.