Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2018, 8(2):108-117 | DOI: 10.32725/cetv.2018.039

Vývoj a chápaní pojmu "experience" v teorii zkušenostního učení Johna Deweyho

Pavel Votava
Jihočeská univerzita v Českých budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice

Cílem článku je ukázat význam a užití pojmu "experience" v různých oblastech v kontextu teorie zkušenostního učení Johna Deweyho. V úvodu čtenáři je nejprve představen americký filosof a pedagog John Dewey a okolnosti vedoucí ke vzniku pragmatické pedagogiky. V každé kapitole autor popisuje vývoj a chápání pojmu "experience" v souvislosti s konkrétní Deweyho publikací související s jeho teorií zkušenostního učení. V první kapitole se jedná o knihu Democracy and Education, ve druhé Experience and Nature, ve třetí Art as Experience a v poslední Experience and Education. V závěru autor shrnuje zjištěné poznatky.

Klíčová slova: John Dewey, zkušenost, zkušenostní učení, učení děláním, pragmatická pedagogika

Zveřejněno: 30. září 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Votava, P. (2018). Vývoj a chápaní pojmu "experience" v teorii zkušenostního učení Johna Deweyho. Caritas et veritas8(2), 108-117. doi: 10.32725/cetv.2018.039
Stáhnout citaci

Reference

  1. Miroslav CIPRO, Galerie světových pedagogů. Dvacáté století, Praha: M. Cipro, 2002.
  2. John DEWEY, Experience and Education, New York: Kappa Delta Pi, 1938.
  3. František SINGULE, Americká pragmatická pedagogika, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990.
  4. John DEWEY, Democracy and Education. An Introduction to The Philosophy of Education, New York: The Macmillan Company, 1916.
  5. John DEWEY, Experience and Nature, Chicago: Open Court Publishing Company, 1929. Přejít k původnímu zdroji...
  6. John DEWEY, Art as Experience, New York: Penguin group, 1934.
  7. Richard MACKŮ, Metody a principy výchovy zážitkem, in: Volný čas a jeho význam ve výchově, ed. Michal KAPLÁNEK, Praha: Portál, 2017.
  8. Ivo JIRÁSEK, Teoretník, Gymnasion 1/2004.
  9. Emil VIŠŇOVSKÝ, Štúdie o pragmatizme & neopragmatizme, Bratislava: Slovenská akademie věd, 2009.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.