Časopis pro reflexi křes»anských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2017, 7(2):121-130 | DOI: 10.32725/cetv.2017.042

Pracovník v pomáhajících profesích - osobnost, profesionál, dělník? Reflexe osobní odpovědnosti sociálního a pastoračního pracovníka na principech křes»anské etiky

Jindřich ©rajer
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra etiky, psychologie a charitativní práce, Kněľská 8, 370 01 České Budějovice

Předloľené pojednání s názvem Pracovník v pomáhajících profesích - osobnost, profesionál, dělník? nabízí dílčí "obraz" eticky poľadovaného profilu pracovníka v pomáhajících profesích, konkrétně sociálního a pastoračního pracovníka, a to na bázi reflexe společenských změn a s nimi spojených proměn morálního vědomí člověka v postmoderní či hypermoderní společnosti a pojetí odpovědnosti v tradici křes»anské etiky, zvláątě pak ztělesněné v myąlenkách papeľe Frantiąka v jeho apoątolské exhortaci Amoris laetitia (2016).

Klíčová slova: pomáhající profese, sociální pracovník, pastorační pracovník, odpovědnost, křes»anská etika, post moralistická etika, papeľ Frantiąek, Amoris laetitia

Zveřejněno: 30. září 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
©rajer, J. (2017). Pracovník v pomáhajících profesích - osobnost, profesionál, dělník? Reflexe osobní odpovědnosti sociálního a pastoračního pracovníka na principech křes»anské etiky. Caritas et veritas7(2), 121-130. doi: 10.32725/cetv.2017.042
Stáhnout citaci

Reference

  1. Arno ANZENBACHER, Úvod do etiky, Praha: Zvon, 1994.
  2. Arno ANZENBACHER, Úvod do filosofie, Praha: SPN, 1991.
  3. Arno ANZENBACHER, Křes»anská sociální etika. Úvod a principy, Brno: CDK, 2015.
  4. Jindřich ©RAJER, Vybrané podněty biskupských synod o rodině (2014, 2015) a postsynodální apoątolské exhortace Amoris laetitia (2016) pro pomáhající profese, Caritas et veritas 7/2017, s. 218-228. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Gilles LIPOVETSKY, Hypermoderní doba. Od poľitku k úzkosti, Praha: Prostor, 2013.
  6. Karel KOSÍK, Poslední eseje, Praha: FÚ AV ČR, 2004.
  7. Francis FUKUYAMA, Velký rozvrat: lidská přirozenost a rekonstrukce společenského řádu, Praha: Academia, 2006.
  8. © Václav HAVEL, Novoroční projev z 1. 1. 2001 (on-line), dostupné na: https://cs.wikisource.org/wiki/Novoro%C4%8Dn%C3%AD_projev_prezidenta_republiky_V%C3%A1clava_Havla_(2001), citováno 3. 11. 2017.
  9. Gilles LIPOVETSKY, Soumrak povinnosti. Bezbolestná etika nových demokratických časů, Praha: Prostor, 2011.
  10. Hans JONAS, Das Prinzip Verantwortung. Versuch einer Ethik für die technologische Zivilisation, Frankfurt/M Suhrkamp, 1979.
  11. Emmanuel LEVINAS, Die Spur des Anderen. Untersuchungen zur Phänomenologie und Sozialphilosophie, Freiburg/Br./München: Verlag Karl Alber, 1992.
  12. Josef RÖMELT, Theologie der Verantwortung. Zur theologischen Auseinandersetzung mit einem philosophischen Prinzip, Innsbruck: Resch Verlag, 1991.
  13. Konrad HILPERT, Zentrale Fragen christlicher Ethik. Für Schule und Erwachsenenbildung, Regensburg: Pustet, 2009.
  14. Wolfgang HUBER, Von der Freiheit. Christliche Perspektiven für eine solidarische Welt, München: C. H. Beck, 2012.
  15. Wolfgang HUBER, Etika. Základní otázky ľivota, Praha: Vyąehrad, 2016.
  16. Jindřich ©RAJER, Suicidium, sebeobětování, nebo mučednictví?, Praha: Triton, 2009.
  17. Heinz E. TÖDT, Perspektiven theologischer Ethik, München: Kaiser, 1988.
  18. Michael MÜLLER, Ethik und Recht in der Lehre von der Verantwortlichkeit. Ein Längsschnitt durch die Geschichte der katholischen Moraltheologie, Regensburg: Josef Habbel, 1932.
  19. Joseph KLEIN, Kanonistische und moraltheologische Normierung in der katholischen Theologie, Tübingen: Mohr, 1949.
  20. Karl-Heinz PESCHKE, Christliche Ethik. Grundlegungen der Moraltheologie, Trier: Paulinus Verlag, 1997.
  21. Peter HÜNERMANN, Gaudium et spes včera a dnes: Kontrastní aktualizace znamení času neboli situace člověka v dneąním světě, in Jindřich ©RAJER - Lucie KOLÁŘOVÁ, Gaudium et spes padesát let poté, Brno: CDK, 2015, s. 68-106.
  22. Dokumenty 2. vatikánského koncilu, Praha: Zvon, 1995.
  23. Joseph RATZINGER, Obnova morální teologie: Perspektivy 2. vatikánského koncilu a encykliky Veritatis splendor, Communio 3/2006, s. 303-313.
  24. Jindřich ©RAJER, Boľí láska jako základní zdroj etických inspirací aneb podoba pokoncilní morální teologie, na pozadí výpovědí encykliky papeľe Benedikta XVI. "Deus caritas est.", in Frantiąek ©TĚCH - Roman MÍČKA, Církev a společnost. Karlovi Skalickému k 80. narozeninám, České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2014, s. 99-110.
  25. FRANTI©EK, Amoris laetitia. Radost z lásky. Posynodální apoątolská exhortace o lásce v rodině, Praha: Paulínky, 2016.
  26. FRANTI©EK, Evangelii gaudium. Radost z evangelia. Apoątolská exhortace o hlásání evangelia v dneąním světě. Praha: Paulínky, 2014.
  27. Familiaris consortio. Apoątolská adhortace, Praha: Zvon, 1992.

Tento článek je publikován v reľimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umoľňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.