Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2017, 7(2):89-103 | DOI: 10.32725/cetv.2017.040

Učitel náboženství - misionář a evangelizátor, ale i profesionál a expert. Především však křesťan prožívající hluboký niterný vztah k Bohu skrze Krista

Ludmila Muchová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice

Cílem této studie je vymezit možné podstatné charakteristiky v osobnosti českého učitele náboženství v současné době. Nejprve seznamuje čtenáře s empirickými výzkumy v ČR i v německy mluvících částech Evropy, a to jako teoretický rámec pro kvalitativní sondu do samotné charakteristiky osobnosti učitele náboženství. Sonda se opírá o analýzu dat v jedné ohniskové skupině učitelů náboženství českobudějovické diecéze. Výsledná interpretace dospívá k určitému typu učitele náboženství, který byl v rozhovoru identifikován. Tím otevírá možnost dalších empirických výzkumů.

Klíčová slova: osobnost učitele náboženství, ohnisková skupina, profesní identita učitele náboženství, identifikace učitele náboženství s církví

Zveřejněno: 30. září 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Muchová, L. (2017). Učitel náboženství - misionář a evangelizátor, ale i profesionál a expert. Především však křesťan prožívající hluboký niterný vztah k Bohu skrze Krista. Caritas et veritas7(2), 89-103. doi: 10.32725/cetv.2017.040
Stáhnout citaci

Reference

  1. Ludvík DŘÍMAL, František Tomášek jako katecheta dětí a mládeže, Olomouc: Matice cyrilometodějská, 2002.
  2. Marie ZIMMERMANOVÁ, ThDr. Josef Hronek jako katechetik a pedagog, Praha: Karolinum, 2012.
  3. Ludmila MUCHOVÁ, Solidarita otřesených - životní cesta a odkaz P. Pittra naší době, Theologia vitae 2/2015.
  4. Emilio ALBERICH - Ludvík DŘÍMAL, Katechetika, Praha: Portál, 2008.
  5. Ludmila MUCHOVÁ, Náboženská edukace v současné společnosti, Habilitační práce. Ružomberok: Pedagogická fakulta Katolíckej univerzity, 2007.
  6. Ludmila MUCHOVÁ - František ŠTĚCH, Rozpaky nad pluralitou v české náboženské výchově?, Studia theologica 2/2008, s. 72-87.
  7. © Jana SKOKOVÁ, Náboženství jako součást školní edukace v různých zemích Evropy (on-line). Diplomová práce, TF JU v Českých Budějovicích, 2012. Dostupné na http://www.vyzkum-mladez.cz/zprava/1476795788.pdf, citováno dne 5. 6. 2017.
  8. Norbert METTE, Zum Beruf und Selbstverständnis von Religionslehrern und -lehrerinnen im Kontext aktueller Entwicklungen in Gesellschaft und Schule sowie Religion und Kirche, Christlich pädagogische Blätter 3/2004, s. 134-136.
  9. Saskia HÜTTE - Norbert METTE, (u. a.) Religion im Klassenverband unterrichten. Lehrerinnen berichten von ihren Erfahrungen, Münster: LIT Verlag, 2003.
  10. Friedrich SCHWEITZER, Religionspädagogik. Lehrbuch PraktischeTheologie. Band 1, München: Gütersloher Verlagshaus, 2006.
  11. © RVP ZV (on-line), dostupné na http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017.pdf, citováno dne 3. 6. 2017.
  12. Jarmila SKALKOVÁ, Za novou kvalitu vyučování, Brno: Paido, 1995.
  13. David L. MORGAN, Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu, Boskovice: Albert, 2001.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.