Caritas et veritas 2017, 7(2):70-78 | DOI: 10.32725/cetv.2017.038
Instruktor-profesionál! Dělník nebo animátor?
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice
Příspěvek reaguje na současný fenomén mladých instruktorů pracujících v organizacích, jež se zabývají rozvojem jednotlivců a skupin za použití zážitkových metod. Tito mladí instruktoři jsou metodicky velmi dobře vybaveni, avšak jejich zkušenosti mají často pouze "instantní charakter". Proto se text zabývá rozdíly v pojetí práce instruktora vystupujícího v roli animátora na jedné straně a instantně pracujícího instruktorského dělníka na straně druhé.
Cílem kvalitativně pojaté empirické sondy bylo zmapovat vnímání problematiky témat souvisejících s instruktorstvím mezi samotnými instruktory zážitkových akcí. Polostrukturované rozhovory byly podrobeny rámcové analýze; jejím výstupem jsou párové myšlenkové mapy, které naznačují rozdíly mezi oběma uvedenými způsoby instruktorské práce. Závěry tohoto šetření mohou být podkladem pro sestavení diagnostického nástroje pro instruktory.
Klíčová slova: instruktor, animátor, lektor, zážitková pedagogika, zážitkový kurz, rámcová analýza
Zveřejněno: 30. září 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Peter G. NORTHOUSE, Leadership: Theory and Practice, 6th Edition, Los Angeles: SAGE Publications, 2013.
- © Výroční zprávy Prázdninové školy Lipnice (on-line), dostupné na: https://www.psl.cz/upload/psl/file/vyrocni-zpravy, citováno dne 25. 11. 2017.
- Metodický výcvik Prázdninové školy Lipnice (on-line), dostupné na: https://www.psl.cz/metoda-zazitkove-pedagogiky-certifikovany-vycvik, citováno dne 25. 11. 2017.
- Richard MACKŮ, Instantní, nebo skutečné řešení problému?, Zlín: Verbum, 2015.
- Michal KAPLÁNEK, Animace. Studijní text pro přípravu animátorů mládeže, Praha: Portál, 2013.
- Jan PRŮCHA - Eliška WALTEROVÁ - Jiří MAREŠ, Pedagogický slovník, Praha: Portál, 2003.
- Radek PELÁNEK, Příručka instruktora zážitkových akcí, Praha: Portál, 2008.
- Josef LUKAS - Josef SMOLÍK, Psychologie vůdcovství, Brno: Computer Press, 2008.
- Jan ČÁP, Jiří MAREŠ, Psychologie pro učitele, Praha: Portál, 2001.
- Petr HOLEC, Problematika metodického využití moderních forem pobytu v přírodě v SSM, Metodické listy pro tělovýchovně brannou činnost 7/1977.
- Jiří PLAMÍNEK, Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele, Praha: Grada, 2010.
- Tomáš VALENTA, Fenomén instruktorství v životní dráze člověka (prezentace výsledků výzkumu), Gymnos Akadémos 1/2011, s. 12-22.
- Roman ŠVAŘÍČEK - Klára ŠEĎOVÁ, Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Praha: Portál, 2007.
- Jane RITCHIE - Liz SPENCER, L. Qualitative data analysis for applied policy research, in: Analyzing qualitative data, eds. Alan BRYMAN, Robert G. BURGESS, New York: Routledge, 1994, s.173-194.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jane RITCHIE - Jane LEWIS, Qualitative research practice, London: Sage Publications, 2003.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.