Caritas et veritas 2023, 13(1):98-111 | DOI: 10.32725/cetv.2023.009
Od hledání krásy k nalezení smyslu? Bytostná touha a estetická zkušenost jako vstupní brány pro současnou náboženskou edukaci
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice
Studie představuje výchozí pedagogické a základní teologicko-antropologické předpoklady nábožensko-didaktické metody „Užasnout – Zakusit – Proměnit“, která pracuje s fenoménem krásy, dobra a pravdy na úrovni zkušenosti, s cílem obohatit a rozvinout diskuzi (nejen) v náboženské
pedagogice, jež na poli své aplikace ve školní edukaci či farní katechezi neustále hledá nové podněty, jimiž by dokázala své žáky zaujmout a oslovit. V této studii se budeme zabývat hledáním vstupních předpokladů, jež by pro použití této metody připravily vhodné podmínky. K nim patří právě ono prvotní zaujetí, které je v náboženské výchově stěžejním výchozím bodem pro veškerou další pedagogickou práci. Inspiraci k tomu budeme hledat, poněkud netradičně, v křesťanské apologetice, ignaciánské pedagogice a teologické estetice. Kromě uvedené problematiky nacházení možných vztahů mezi osobní, estetickou a duchovní zkušeností současných příjemců náboženské edukace tak budeme zkoumat možnosti propojení mezi teologicko-estetickou otázkou posvátné krásy a její přístupnosti člověku. Tato „probuzená touha“ po kráse a dobru by se nám a našim žákům totiž mohla stát novým vstupním motivem pro společné hledání a objevování pravdy a smyslu.
Klíčová slova: krása, dobro, pravda, smysl života, posvátno, estetická zkušenost, náboženská zkušenost, teologická estetika, náboženská edukace
Vloženo: 30. červen 2022; Revidováno: 13. březen 2023; Přijato: 26. březen 2023; Zveřejněno online: 27. listopad 2023; Zveřejněno: 29. listopad 2023 Zobrazit citaci
Reference
- Ambros, Pavel. 'Prostor jako osobní horizont ignaciánské spirituality'. In Sensorium Dei. Člověk - prostor - transcendence, eds. Karel Rechlík, Jiří Hanuš, Jan Vybíral. Brno: CDK, 2013.
- Balthasar, Hans Urs, von. Herrlichkeit. Eine theologische Ästhetik, Bd. I: Schau der Gestalt. Einsiedeln: Johannes Verlag, 1988.
- Blažek Iňová, Veronika. V úžasu před Boží krásou: vztah Božího zjevení a lidské zkušenosti krásy jako výzva pro náboženskou edukaci. Brno: CDK, 2021.
- Demjančuková, Dagmar. Teorie a dějiny náboženství. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003.
- Direktorium pro katechezi. Praha: Karmelitánské nakladatelství, 2022.
- Dvořáček, Jiří. 'Zdroje filozofického myšlení Karla Rahnera'. Studia Theologica 16, no. 4 (2014): 80-94. https://doi.org/10.5507/sth.2014.041.
Přejít k původnímu zdroji...
- Eliade, Mircea. 'Divinities: Art and the Divine'. In Symbolism, the Sacred, and the Arts: Mircea Eliade, ed. Diane Apostolos-Cappadona. New York: Continuum, 1985.
- Eliade, Mircea. Posvátné a profánní. Praha: OIKOYMENH, 2006.
- Evangelii gaudium: apoštolská exhortace o hlásání evangelia v současném světě. Citováno 27. 5. 2022. https://www.vatican.va/content/francesco/en/apost_exhortations/ documents/papa-francesco_esortazione-ap_20131124_evangelii-gaudium.html.
- Frankl, Viktor, E., and Pinchas Lapide. Bůh a člověk hledající smysl. Brno: Cesta, 2011.
- Genčúrová, Gabriela. 'Tajomstvo ľudského poznania podľa Karla Rahnera', Verba Theologica 42, no. 1 (2022): 29-44. https://doi.org/10.54937/vt.2022.21.1.29-44.
Přejít k původnímu zdroji...
- Goldburg, Peta, Maria. Religious Education and the Creative Arts: A Critical Exploration. Saarbrücken: WDM Verlag, Dr. Müller, 2010.
- Hanus, Ladislav. Umenie a náboženstvo. Bratislava: LÚČ, 2001.
- Hošek, Pavel. 'Cesta do středu skutečnosti, Směřování k nebeskému cíli duchovní pouti v myšlení a díle C. S. Lewise'. In Senorium Dei. Člověk - prostor - transcendence, eds. Karel Rechlík, Jiří Hanuš, Jan Vybíral, 145-158. Brno: CDK, 2013.
- Kroupa, Jiří. Metody dějin umění: metodologie dějin umění 2. Brno: Masarykova univerzita, 2010.
- Lewis, Clive, Staples. K jádru křesťanství. Praha: Návrat domů, 2011.
- Lewis, Clive, Staples. Poutníkův návrat. Praha: Návrat domů, 2018.
- Mendl, Hans. Religionsdidaktik kompakt: für Studium, Prüfung und Beruf. München: Kösel, 2018.
- Muroňová Eva, and Ludmila Muchová. Osnovy k výuce náboženské výchovy římskokatolické církve pro 1.-9. ročník základní školy. Praha: ČBK, 2004.
- Noble, Ivana. Po Božích stopách. Teologie jako interpretace náboženské zkušenosti. Brno: CDK, 2004.
- O'Collins, Gerald. Retrieving fundamental theology: the three styles of contemporary theology. New Jersey: Paulist Press, 1993.
- Otto, Rudolf. Posvátno. Iracionalita v ideji božství v jejím poměru k lidství. Praha: Vyšehrad, 1998.
- Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002.
- Rahner, Karl. Má dnes Ignác z Loyoly ještě co říci? Olomouc: Refugium Velehrad-Roma, 2007.
- Rahner, Karl. Základy křesťanské víry. Svitavy: Trinitas, 2002.
- Skalický, Karel. Po stopách neznámého Boha. Svitavy: Trinitas, 2003.
- Smolen, Štěpán. Sehnsucht. Úvod k romantické touze. Praha: Oikoymenh, 2017.
- Sokol, Jan. 'Jak se pozná posvátné?' In Sacrum et profanum: Sborník příspěvků pořádaného v rámci Smetanovských dnů ve dnech 11.-13. března 1993 ve Státní vědecké knihovně v Plzni, Ústavem hudební vědy FF UK a Ústavem pro hudební vědu AV ČR, eds. Milan Pospíšil, and Marta Ottlová, 9-12. Praha: KLP - Koniasch Latin Press, 1998.
- Sotomayor Alberich, Emilio, and Ludvík Dřímal. Katechetika. Praha: Portál, 2008.
- Šmejdová, Barbora. 'Argument, nebo svědectví? Radost, potěšení a touha jako téma fundamentální teologie u C. S. Lewise. ' AUC Theologica 6, no. 2 (2016): 187-200. DOI: 10.14712/23363398.2016.21.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šmejdová, Barbora. Rozumové argumenty a pohádkové světy. Praha: Karolinum, 2020.
- Thiessen, Gesa, Elsbeth, ed. Theological Aesthetics: A Reader. Michigan: Wm. B. Eerdmans Publishing Co., 2005.
- Vaněk, Jiří. Způsoby estetického prožívání. Praha: Galerie Zdeněk Sklenář, 2009.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.