Caritas et veritas 2020, 10(2):27-36 | DOI: 10.32725/cetv.2020.024
The Free Time Dimension of Literary Education in the 21st Century
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice
The text reflects on the contemporary overly-technological society and suggests one of the possible ways to weaken the domination of technology over being, namely by returning to the printed word and critical thinking. It describes the current state of school literary education. The aim of the paper is to point out the specifics of literary education in free time and the possibilities of its use as its potential is not currently fully exploited. Literary education in free time can intensively focus primarily on the development of reading, functionally complement school literary education, and thus contribute to the comprehensive development of personality. At the same time, it can be understood as one of the ways of lifelong learning.
Keywords: school literary education, literary education in free time, specifics, reading, lifelong learning
Published: September 30, 2020 Show citation
References
- Erich FROMM, Mít, či být?, Praha: Aurora, 2014.
- Manfred SPITZER, Digitální demence. Jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum, Brno: Host, 2014.
- Maryanne WOLFOVÁ, Čtenáři vrať se. Mozek a čtení v digitálním světě, Brno: Host, 2020.
- Václav CÍLEK, Co se děje se světem?, Praha: Dokořán, 2016.
- Michal ŠERÁK, Zájmové vzdělávání dospělých, Praha: UK, Filozofická fakulta, 2005.
- Jan SLAVÍK, Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika, Praha: Karolinum, 1997.
- Ondřej HNÍK, Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice esteticko-výchovného oboru, Praha: Karolinum, 2014.
- Jiří POLÁČEK, Věc: výuka literatury, Český jazyk a literatura 67/2016-2017, s. 187-189.
- Ondřej HNÍK, K problému kvantity poznatků v literární výchově, Český jazyk a literatura 67/2016-2017, s. 83-87.
- Otokar CHALOUPKA, Prostor mezi literární faktografií a literární zážitkovostí, Český jazyk a literatura 64/2013-2014, s. 135-141.
- Ondřej HNÍK, Současná podoba literární výchovy podle výpovědí studentů, Český jazyk a literatura 61/2010-2011, s. 33-39.
- Karel LIPPMANN, Výuka literatury v současném pojetí modernizace vzdělání, Český jazyk a literatura 58/2007-2008, s. 75-79.
Go to original source...
- Dobrava MOLDANOVÁ, Víme, proč učit literaturu?, Český jazyk a literatura 56/2005-2006, s. 53-55.
- Jana BARTŮŇKOVÁ - Božena PLÁNSKÁ - Alena ZACHOVÁ, Literární výchova mezi "dojmologií" a faktografií, Obecná/občanská škola 5/1995, s. 7-8.
- Ladislava LEDERBUCHOVÁ, Literatura ve škole, Plzeň: ZČU, 2010.
- Jana KUSÁ, Multikulturní výchova v procesu literární komunikace, Olomouc: UPOL, Pedagogická fakulta, 2014.
- Božena PLÁNSKÁ, Několik poznámek ke vzájemné inspiraci literární vědy a literární výchovy, in: Světová literárněvědná bohemistika (2. díl). Úvahy a studie v české literatuře, Praha: Ústav pro českou literaturu, AV ČR, 1996.
- Lukáš DOUBRAVA, Žákům se stále nechce číst. Jen změny ve výuce českého jazyka a literatury to však nevyřeší, Učitelské noviny 10/2019.
- ČŠI, Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2017/2018. Tematická zpráva, Praha: ČŠI, únor 2019.
- © ČŠI, Tematická zpráva. Rozvoj čtenářské gramotnosti (on-line), dostupné na: https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Tematicka-zprava-Rozvoj-ctenarske-gramotnosti-na-Z, citováno dne 15. 7. 2019.
- Radek BLAŽEK - Silvie PŘÍHODOVÁ, Mezinárodní šetření PISA 2015. Národní zpráva, Praha: ČŠI, 2016.
- Jan PATOČKA, K filosofii J. A. Komenského, in: Komeniologické studie II., Praha: OIKOYMENH, 1998.
- Andrej RAJSKÝ, Symptómy hodnotového vyprázdnenia a ohniská možných výchovných odpovedí, in: Mládež a hodnoty 2010, Olomouc: UPOL, Hanex, 2010.
- Igor LOMNICKÝ - Štefánia KUZMOVÁ, Tvorivé aplikácie etickej výchovy v mimoškolskej činnosti, Nitra: FF Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, 2016.
- Vladimír SPOUSTA, Metody a formy výchovy ve volném čase, Brno: MUNI, Pedagogická fakulta, 1996.
- Jana PEŠKOVÁ, "Technologie" otevírání lidského obzoru na prahu třetího tisíciletí, in: Dítě, výchova a kulturní proměny světa, Praha: UK, Pedagogická fakulta, 1995.
- Paul RICOEUR, Čas a vyprávění III, Praha: OIKOYMENH, 2007.
- Aleš HAMAN, K obsahové analýze uměleckého literárního díla, Česká literatura 38/1990.
- Robert ČAPEK, Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod, Praha: Grada, 2015.
- © Zuzana MAJSTROVÁ, O možnostech rozvíjení myšlení, in: Učitelský NÁPADník (on-line), dostupné na:, citováno dne 1. 8. 2019.
- © Lucie ZORMANOVÁ, Výukové metody v pedagogice: Třífázový model učení (on-line), dostupné na:, citováno dne 2. 4. 2019.
- Kurtis S. MEREDITH et al., Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka 1-8, Praha: Kritické myšlení, o. s., 1997.
- Jana Marie TUŠKOVÁ, Postupy a metody kritického myšlení - prostředek rozvoje čtenářské gramotnosti v hodinách českého jazyka na 2. stupni základní školy, Komenský 3/2019, s. 42-48.
- Daniela HODROVÁ a kol., Na cestě ke smyslu. Poetika literárního díla 20. století, Praha: Torst, 2001.
- Václav CÍLEK, Zneklidňující množství knih, Tvar 3/2011, s. 4-5.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.