Caritas et veritas 2019, 9(2):143-162 | DOI: 10.32725/cetv.2019.031
Křesťanský učitel v sekularizované škole: Výzkum vztahu učitelů k obsahům víry v Libereckém kraji z hlediska teocentrického a antropocentrického humanismu
- Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Katedra filosofie, Komenského 314/2, 460 01 Liberec1,
Studie shrnuje výsledky výzkumu uskutečněného mezi křesťanskými učiteli v sekulárních školách na území Libereckého kraje v první čtvrtině roku 2019. Výzkum analyzuje vztah věřících učitelů k oficiálnímu učení církve. Ověřovaná hypotéza sledovala vztah mezi oficiální ortodoxií a sekulární formou ortopraxe. Napětí mezi normou a jejím naplňováním v praxi nepřímo ukazuje reálný humanismus respondentů, jehož vyhodnocení je částí výzkumu.
Klíčová slova: ortodoxie, ortopraxe, humanismus, autonomní, heteronomní
Zveřejněno: 30. září 2019 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Ludmila MUCHOVÁ, Petra HOŘEJŠÍ, Hledá člověk víc než sám sebe? Podněty Patočkova a Franklova pojetí lidského hledání smyslu v Maritainově integrálnímu humanismu na začátku 21. století s ohledem na nábožensko-pedagogické kladení otázek, Caritas et veritas 2/2018, s. 78-92.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jacques MARITAIN, Křesťanský humanismus, Praha: Universum, 1947.
- Karel BARTH, Die Theologie und der moderne Mensch, in: Gesamtausgabe III: Vorträge und kleinere Arbeiten 1925-1930, Zürich: Theologischer Verlag, 1994, s. 160-182.
- Georges A. LINDBECK, The Nature of Doctrine: Religion and Theology in a Postliberal Age, Philadelphia: Westminster Print, 1984.
- Alister E. MCGRATH, Dawkins's God: Genes, Memes, and the Meaning of Life, Oxford: Blanckvell, 2006.
- Clifford GEERTZ, The Interpetation of Cultures, New York: Basic Books, 1973.
- Otakar A. FUNDA, Náboženství a škola, Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi, Praha: Státní nakladatelství učebnic, roč. 45, 1995, s. 220-223.
- © MŠMT, Bílá kniha - národní program rozvoje vzdělávání v České republice (on-line), dostupné na: http://www.msmt.cz/dokumenty/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelavani-v-ceske-republice-formuje-vladni-strategii-v-oblasti-vzdelavani-strategie-odrazi-celospolecenske-zajmy-a-dava-konkretni-podnety-k-praci-skol,aktualizace dne 4. 12. 2002, citováno dne 17. 4. 2019.
- Michal PODZIMEK, Spiritualita v době sekularizace, Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2015.
- Ctirad Václav POSPÍŠIL, Hermeneutika mystéria: struktury myšlení v dogmatické teologii, Praha: Krystal, 2010.
- Ctirad Václav POSPÍŠIL, Masaryk iritující a fascinující, Praha: Karolinum, 2018.
- Ctirad Václav POSPÍŠIL et al., Prezentace encykliky Fides et ratio a dokumentu Ad tuendam fidem: soubor příspěvků přednesených v Olomouci dne 10. 2. 1999 na představení encykliky Fides et ratio a dokumentu Ad tuendam fidem pořádaném Katedrou systematické teologie CMTF UP ve spolupráci s Katedrou filozofie CMTF UP, vyd. 1., Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1999.
- Dokumenty I. vatikánského koncilu: Dei Filius, Pastor aeternus, Kosoř: AMDG, 2013.
- Dokumenty II. vatikánského koncilu, překlad Oto MÁDR, 1. vyd., Praha: Zvon, 1995.
- Dokumenty Mezinárodní teologické komise věnované metodě do roku 1995 a statuta Mezinárodní teologické komise, překlad Ctirad Václav POSPÍŠIL. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011.
- Dokumenty Mezinárodní teologické komise věnované eklesiologii a svátostem do roku 1995 a dokument PBK Jednota a rozličnost v církvi, překlad Ctirad Václav POSPÍŠIL, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011.
- Dokumenty Mezinárodní teologické komise věnované morální teologii a etice, překlad Ctirad Václav POSPÍŠIL, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2010.
- Dokumenty Mezinárodní teologické komise věnované christologii a soteriologii do roku 1995, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2010.
- Codex iuris canonici = Kodex kanonického práva: úřední znění textu a překlad do češtiny: latinsko-české vydání s věcným rejstříkem, překlad Miroslav Zedníček, 1. vyd., Praha: Zvon, 1994.
- Jan HENDL, Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace, Praha: Portál, 2016.
- Petr GAVORA, Úvod do pedagogického výzkumu, Brno: Paido, 2010.
- Pascendi Dominici gregis: o učení modernistův, překlad Václav Smolík, Praha: Dědictví sv. Prokopa, 1911.
- Tomáš PETRÁČEK, Bible a moderní kritika: česká a světová progresivní exegeze ve víru (anti-)modernistické krize, vyd. 1., Praha: Vyšehrad, 2011.
- Věra MAJEROVÁ, Emerich MAJER, Kvalitativní metody v sociologii, Praha: Česká zemědělská univerzita, 2005.
- Dušan LUŽNÝ a kol., Náboženství v menšině: religiozita a spiritualita v současné české společnosti, Praha: Malvern, 2008.
- © Český statistický úřad, Krajská správa ČSÚ v Liberci (on-line), dostupné na: https://www.czso.cz/csu/xl/170503_skolstvi, citováno dne 10. 5. 2019.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.