Journal for Christian reflections in the context of social sciences and humanities

Caritas et veritas 2019, 9(2):143-162 | DOI: 10.32725/cetv.2019.031

Christian Teacher in a Secularized School: Research into the Teachers' Relationship to the Contents of the Faith in the Liberec Region from the Perspective of Theocentric and Anthropocentric Humanism

Michal Podzimek
Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Katedra filosofie, Komenského 314/2, 460 01 Liberec1,

The study summarizes the results of research conducted among Christian teachers in secular schools in the Liberec region in the first quarter of 2019. The research analyzes the relationship of believing teachers to the official teaching of the Church. The tested hypothesis follows the relationship between official orthodoxy and the secular form of orthopraxy. The tension between the norm and its fulfillment in practice is indirectly shown by the real humanism of the respondents. Its evaluation is included in the research.

Keywords: ortodoxie, ortopraxe, humanismus, autonomní, heteronomní

Published: September 30, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Podzimek, M. (2019). Christian Teacher in a Secularized School: Research into the Teachers' Relationship to the Contents of the Faith in the Liberec Region from the Perspective of Theocentric and Anthropocentric Humanism. Caritas et veritas9(2), 143-162. doi: 10.32725/cetv.2019.031
Download citation

References

  1. Ludmila MUCHOVÁ, Petra HOŘEJŠÍ, Hledá člověk víc než sám sebe? Podněty Patočkova a Franklova pojetí lidského hledání smyslu v Maritainově integrálnímu humanismu na začátku 21. století s ohledem na nábožensko-pedagogické kladení otázek, Caritas et veritas 2/2018, s. 78-92. Go to original source...
  2. Jacques MARITAIN, Křesťanský humanismus, Praha: Universum, 1947.
  3. Karel BARTH, Die Theologie und der moderne Mensch, in: Gesamtausgabe III: Vorträge und kleinere Arbeiten 1925-1930, Zürich: Theologischer Verlag, 1994, s. 160-182.
  4. Georges A. LINDBECK, The Nature of Doctrine: Religion and Theology in a Postliberal Age, Philadelphia: Westminster Print, 1984.
  5. Alister E. MCGRATH, Dawkins's God: Genes, Memes, and the Meaning of Life, Oxford: Blanckvell, 2006.
  6. Clifford GEERTZ, The Interpetation of Cultures, New York: Basic Books, 1973.
  7. Otakar A. FUNDA, Náboženství a škola, Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi, Praha: Státní nakladatelství učebnic, roč. 45, 1995, s. 220-223.
  8. © MŠMT, Bílá kniha - národní program rozvoje vzdělávání v České republice (on-line), dostupné na: http://www.msmt.cz/dokumenty/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelavani-v-ceske-republice-formuje-vladni-strategii-v-oblasti-vzdelavani-strategie-odrazi-celospolecenske-zajmy-a-dava-konkretni-podnety-k-praci-skol,aktualizace dne 4. 12. 2002, citováno dne 17. 4. 2019.
  9. Michal PODZIMEK, Spiritualita v době sekularizace, Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2015.
  10. Ctirad Václav POSPÍŠIL, Hermeneutika mystéria: struktury myšlení v dogmatické teologii, Praha: Krystal, 2010.
  11. Ctirad Václav POSPÍŠIL, Masaryk iritující a fascinující, Praha: Karolinum, 2018.
  12. Ctirad Václav POSPÍŠIL et al., Prezentace encykliky Fides et ratio a dokumentu Ad tuendam fidem: soubor příspěvků přednesených v Olomouci dne 10. 2. 1999 na představení encykliky Fides et ratio a dokumentu Ad tuendam fidem pořádaném Katedrou systematické teologie CMTF UP ve spolupráci s Katedrou filozofie CMTF UP, vyd. 1., Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1999.
  13. Dokumenty I. vatikánského koncilu: Dei Filius, Pastor aeternus, Kosoř: AMDG, 2013.
  14. Dokumenty II. vatikánského koncilu, překlad Oto MÁDR, 1. vyd., Praha: Zvon, 1995.
  15. Dokumenty Mezinárodní teologické komise věnované metodě do roku 1995 a statuta Mezinárodní teologické komise, překlad Ctirad Václav POSPÍŠIL. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011.
  16. Dokumenty Mezinárodní teologické komise věnované eklesiologii a svátostem do roku 1995 a dokument PBK Jednota a rozličnost v církvi, překlad Ctirad Václav POSPÍŠIL, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011.
  17. Dokumenty Mezinárodní teologické komise věnované morální teologii a etice, překlad Ctirad Václav POSPÍŠIL, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2010.
  18. Dokumenty Mezinárodní teologické komise věnované christologii a soteriologii do roku 1995, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2010.
  19. Codex iuris canonici = Kodex kanonického práva: úřední znění textu a překlad do češtiny: latinsko-české vydání s věcným rejstříkem, překlad Miroslav Zedníček, 1. vyd., Praha: Zvon, 1994.
  20. Jan HENDL, Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace, Praha: Portál, 2016.
  21. Petr GAVORA, Úvod do pedagogického výzkumu, Brno: Paido, 2010.
  22. Pascendi Dominici gregis: o učení modernistův, překlad Václav Smolík, Praha: Dědictví sv. Prokopa, 1911.
  23. Tomáš PETRÁČEK, Bible a moderní kritika: česká a světová progresivní exegeze ve víru (anti-)modernistické krize, vyd. 1., Praha: Vyšehrad, 2011.
  24. Věra MAJEROVÁ, Emerich MAJER, Kvalitativní metody v sociologii, Praha: Česká zemědělská univerzita, 2005.
  25. Dušan LUŽNÝ a kol., Náboženství v menšině: religiozita a spiritualita v současné české společnosti, Praha: Malvern, 2008.
  26. © Český statistický úřad, Krajská správa ČSÚ v Liberci (on-line), dostupné na: https://www.czso.cz/csu/xl/170503_skolstvi, citováno dne 10. 5. 2019.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.