Journal for Christian reflections in the context of social sciences and humanities

Caritas et veritas 2014, 4(2):50-59 | DOI: 10.32725/cetv.2014.024

A Paean to Narration, or Narrative Paths of Educating to Values

Helena Zbudilová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice

The paper deals with the narrative method as a possible way of educating to values. The story and its effect on humans has since the second half of the 20th century been a major discussion topic of philosophy, theology, psychology, literary theory and cultural anthropology. From the pedagogical point of view the study emphasizes the reader's involved entering the story in the spirit of so-called rehabilitation of narration in the didactic process. Physical, psychological, social and spiritual integrity of the unity of an individual existence can be attained by means of stories which allow for educational effect even in the postmodern period.

Keywords: narrativity; narrativization; story-telling; story; postmodern society; educating to values

Published: September 30, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zbudilová, H. (2014). A Paean to Narration, or Narrative Paths of Educating to Values. Caritas et veritas4(2), 50-59. doi: 10.32725/cetv.2014.024
Download citation

References

  1. Vladimír SPOUSTA, Krize současné společnosti a proměny hodnot na přelomu tisíciletí, Pedagogika 3/2008, roč. LVIII.
  2. Albert SCHWEITZER, Z mého života a díla, Praha: Vyšehrad, 1974.
  3. Erich FROMM, Mít, či být?, Praha: Aurora.
  4. Jan PONĚŠICKÝ, Člověk a jeho postavení ve světě: Filozofické otázky, psychologické odpovědi, Praha: Triton, 2006.
  5. Jan HÁBL, Pedagogika a metanarace: pro a navzdory postmoderní situaci, in: Pedagogická komunikace v didaktických, sociálních a filozofických souvislostech, Hradec Králové: Gaudeamus, UHK, 2009.
  6. Marek FAJFR, Hodnoty jako výzva současné výchovy, in: Hodnoty ve výchově, umění a sportu. Sborník z mezinárodní konference konané na PedF UK Praha, eds. Anna HOGENOVÁ - Naděžda PELCOVÁ, Praha: UK v Praze, PF, 2008.
  7. Gregory BATESON, Mind and Nature - a neccesary unity, Toronto, New York, Londýn, Sidney: Bantam, 1980.
  8. Jan HÁBL, Učit (se) příběhem, Brno: Host, 2013.
  9. Daniela HODROVÁ a kol., Na cestě ke smyslu. Poetika literárního díla 20. století, Praha: Torst, 2001.
  10. Jiří TRÁVNÍČEK, Vyprávěj mi něco. Jak si děti osvojují příběhy, Praha - Litomyšl: Paseka, 2007.
  11. Jaroslav VOKOUN, K rekonstrukci teologie po konci novověku. Postkritický přístup, Č. Budějovice: Jihočeská univerzita v Č. Budějovicích, 2008.
  12. Michal ALTRICHTER, "Duchovní" a "duševní". Příspěvek z pohledu teologie narativní, Olomouc: Centrum Aletti, Velehrad: Refugium Velehrad-Roma, 2003.
  13. Pavel HOŠEK, Kouzlo vyprávění, Praha: Návrat domů, 2013.
  14. Zdeněk KRATOCHVÍL, Filosofie živé přírody, Praha: Herrmann a synové, 1994.
  15. Zdeněk KRATOCHVÍL, Výchova, zřejmost, vědomí, Praha: Herrmann a synové, 1995.
  16. Paul RICOEUR, Soi-mȇme comme un autre, Paris: Sauil, 1990.
  17. Zdeněk NEUBAUER, Do světa na zkušenou čili O cestách tam a zase zpátky, Praha: Straky na vrbě, 2010.
  18. Naděžda PELCOVÁ, Filozofická a pedagogická antropologie, Praha: Karolinum, 2000.
  19. Naděžda PELCOVÁ, Vzorce lidství, Praha: Portál, 2010.
  20. Jan PATOČKA, Pravda mýtu v Sofoklových dramatech o Labdakovcích, in: Divadelní program Divadla za branou, Sofokles: Oidipus-Antigone, Praha, 1971.
  21. Jan BOUZEK - Zdeněk KRATOCHVÍL, Od mýtu k logu, Praha: Herrmann a synové, 1994.
  22. Mircea ELIADE, Mýty, sny a mystéria, Praha: OIKOYMENH, 1998.
  23. Jan PATOČKA, Umění a čas, Praha: OIKOYMENH, 2004.
  24. Zdeněk NEUBAUER, O Sněhurce aneb cesta za smyslem bytí a poznání, Praha: Malvern, 2004.
  25. Zofia MITOSEKOVÁ, Teorie literatury, Brno: Host, 2010.
  26. Pavel HOŠEK, Proměňující moc příběhu, Církevní dějiny 5/2010.
  27. Vladimír MACURA - Alice JEDLIČKOVÁ, Průvodce po světové literární teorii 20. století, Brno: Host, 2012.
  28. © Paidagogos, 2012, Jan HÁBL, Aby člověk neupadal v nečlověka aneb o Komenském a smyslu pedagogického počínání (online), dostupné na: http://www.paidagogos.net/issues/2013/2/article.php?id=5, citováno dne 17. 2. 2014.
  29. Jean-François LYOTARD, O postmodernismu. Základní filosofické texty, Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993.
  30. Václav BĚLOHRADSKÝ, Mezi světy & mezisvěty: reloaded 2013, Praha: Novela bohemica, 2013.
  31. PLATÓN, Ústava VII, Praha: Svoboda.
  32. Jan HÁBL, Lekce z lidskosti: Antropologické inspirace z díla Jana Amose Komenského, Pedagogická orientace 1/2010.
  33. Miloslava BLAŽKOVÁ, Odysseovy cesty od Homéra k postmoderně, in: Éthos ve výchově, umění a sportu, eds. Naděžda PELCOVÁ - Anna HOGENOVÁ, Praha: PedF UK, 2009.
  34. Jan SOKOL, Slovník filosofických pojmů, Praha: Vyšehrad, 1998.
  35. Jan PATOČKA, Úvod do fenomenologické filozofie, Praha: OIKOYMENH, 2003.
  36. Zdeněk NEUBAUER, Smysl a svět, Praha: Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97, 2001.
  37. Ivo T. BUDIL, Mýtus, jazyk a kulturní antropologie, Praha: Triton, 2003.
  38. Martin BUBER, Já a Ty, Praha: Kalich, 2005.
  39. Daniela HODROVÁ, Chvála schoulení (Eseje z poetiky pomíjivosti), Praha: Malvern, 2011.
  40. Blaise PASCAL, Myšlenky, LXIX, Praha: Mladá fronta, 1973.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.