Caritas et veritas 2012, 2(2):20-32 | DOI: 10.32725/cetv.2012.014
Etická výchova - výchova k morálním ctnostem a k morální argumentaci?
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Kněžská 8, 37001 České Budějovice
Autorka srovnává pojetí etické výchovy jako doplňujícího oboru v RVP ZV představované v ČR Etickým fórem s programem Filozofie pro děti. Ukazuje na jejich rozdílnost spočívající ve formování a rozvíjení dětského morálního charakteru v prvním programu a v prohlubování schopnosti reflexe morálních situací a morálního rozhodování v programu druhém. Ze srovnání vyvozuje tezi o možném metodickém propojení obou programů.
Klíčová slova: etická výchova, prosociální výchova, filozofie pro děti, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Zveřejněno: 30. září 2012 Zobrazit citaci
Reference
- HLAVINKA, P. Dějiny filosofie jasně a stručně. Praha : TRITON, 2008. ISBN 978-80-7387-015-7.
- KLAUSEGGER, U. Interkulturelles Philosophieren nit Kindern [online]. Dostupné na: http://www.virgil.at/fileamin/user_upload/downloads/MAS-Klausegger.pdf (cit. 13.12.2012).
- KÖCK, P. Handbuch des Ethik-unterrichts. Fachliche Grundlagen, Didaktik und Methodik, Beispiele und Materialien. Donauwörth : Auer Verlag GmbH, 2002, ISBN 3-403-03663-4.
- LENCZ, L., KRÍŽOVÁ, O. Etická výchova. Metodický materiál 1. Praha : Luxpres, 2000. ISBN 80-7130-091-8.
- LIPMAN, M. Thinking in Education. Second Edition, Cambridge : University Press, 2003. ISBN 0-52I-0I225-2.
- LONE, J., M. Questions and the Community of Philosophical Inquiry [online]. Dostupné na: http://p4c.com/files/p4c/Lone.pdf (cit. 13.12.2011).
- MACKŮ, L. Filosofický rozměr literárního příběhu. Uplatnění literárního příběhu v programu filosofie pro děti. České Budějovice : TF JU v Českých Budějovicích. Magisterská práce. Vedoucí práce L. Muchová, 2011.
- MOTYČKA, P. Patří etická výchova do českých škol [on-line]? Časopis rodina a škola. 5/2007. Dostupné na: http://www.etickeforumcr.cz/main/stranky.php?rec=81 (cit. 21.9.2011).
- MUCHOVÁ, L. Budete mými svědky. Dialogické rozvíjení křesťanské identity ve světonázorově pluralitní společnosti - pedagogická výzva, Brno: Jiří Brauner, Kartuziánské nakladatelství a vydavatelství, 2011, ISBN 978-80-86953-82-3.
- Muchová, L. Etická výchova - výchova charakteru nebo etické vzdělávání? In SVOBODOVÁ, Z. a kol. K etické výchově. Praha : Nakladatelství M. Karez, 2011, ISBN 978-80-905117-0-5.
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice [on - line]. Praha : MŠMT ČR, 2001. Dostupné na: http://www.msmt.cz/dokumenty/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelavani-v-ceske-republice-formuje-vladni-strategii-v-oblasti-vzdelavani-strategie-odrazi-celospolecenske-zajmy-a-dava-konkretni-podnety-k-praci-skol (cit. 13. 7. 2011).
- NOVÁKOVÁ, M. Manuál etické výchovy pro základní a střední školy. Praha : Etické fórum ČR, rok vydání neuveden, ISBN 80-7130-126-4.
- Erzähl' mir was vom Tod - mit Kindern über ein Tabuthema philosophieren. Philosphierwerkstatt für Kinder, Jugendliche und Erwachsene [on-line]. Dostupné na: http://www.philosophieren-mit-kindern.de/erzaehl_vom_tod.html (cit. 13.12.2012).
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Pomůcka učitelům. Aktuální znění k 1. 10. 2010. [on - line]. Praha : VÚP. Dostupné na http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV-pomucka-ucitelum.pdf (cit. 21. 9. 2011).
- VACEK, P. Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové : Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-223-2.
- VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové : Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-108-2.
- ROCHE OLIVAR, R. Etická výchova. Bratislava : Orbis pictus Istropolitana, 1992. ISBN 80-7158-001-5.
- SPLITTER, L. J., SHARP, M. Teaching For Better Thinging. The Classroom Community of Inquiry. Melbourne : The Australian Council for Educational Research Ltd, 1995. ISBN 0-86431-143-5.
- THOMPSON, M. Přehled etiky. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-806-6.
- Valenta, J. Budeme mít předmět etická výchova? (J. Štefflová, UN č. 4, 2009) In Učitelské noviny, č. 6, roč. 2009 (on-line). Dostupné na http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=1632&PHPSESSID=8f819ad3035fe727e0c74ff3cb8bc6f7 (cit. 23. 8. 2012).
- VANĚK, D., Rozvoj prosociálního chování u žáků II. stupně základní školy v kontextu Etické výchovy. Disertační práce, Brno : Fakulta sociálních studií MU, katedra psychologie, 2011.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.