Journal for Christian reflections in the context of social sciences and humanities

Caritas et veritas 2012, 2(2):20-32 | DOI: 10.32725/cetv.2012.014

Moral Education: Education for Moral Virtues and Moral Argumentation?

Ludmila Muchová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Kněžská 8, 37001 České Budějovice

The author compares the concept of moral education, a complementary educational field in FEP ES (Framework Educational Programme for Elementary Education) represented in the Czech Republic by Ethics Forum, with the Philosophy for Children programme. She points out differences between them lying in the formation and development of children's moral character in the first programme and in fostering the ability to reflect on moral situations and moral decision-making in the second programme. From the comparison, a thesis is drawn about possible methodological combination of the two programmes.

Keywords: Moral Education, Prosocial education, Philosophy for Children, Framework Educational Programme for Elementary Education.

Published: September 30, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Muchová, L. (2012). Moral Education: Education for Moral Virtues and Moral Argumentation? Caritas et veritas2(2), 20-32. doi: 10.32725/cetv.2012.014
Download citation

References

  1. HLAVINKA, P. Dějiny filosofie jasně a stručně. Praha : TRITON, 2008. ISBN 978-80-7387-015-7.
  2. KLAUSEGGER, U. Interkulturelles Philosophieren nit Kindern [online]. Dostupné na: http://www.virgil.at/fileamin/user_upload/downloads/MAS-Klausegger.pdf (cit. 13.12.2012).
  3. KÖCK, P. Handbuch des Ethik-unterrichts. Fachliche Grundlagen, Didaktik und Methodik, Beispiele und Materialien. Donauwörth : Auer Verlag GmbH, 2002, ISBN 3-403-03663-4.
  4. LENCZ, L., KRÍŽOVÁ, O. Etická výchova. Metodický materiál 1. Praha : Luxpres, 2000. ISBN 80-7130-091-8.
  5. LIPMAN, M. Thinking in Education. Second Edition, Cambridge : University Press, 2003. ISBN 0-52I-0I225-2.
  6. LONE, J., M. Questions and the Community of Philosophical Inquiry [online]. Dostupné na: http://p4c.com/files/p4c/Lone.pdf (cit. 13.12.2011).
  7. MACKŮ, L. Filosofický rozměr literárního příběhu. Uplatnění literárního příběhu v programu filosofie pro děti. České Budějovice : TF JU v Českých Budějovicích. Magisterská práce. Vedoucí práce L. Muchová, 2011.
  8. MOTYČKA, P. Patří etická výchova do českých škol [on-line]? Časopis rodina a škola. 5/2007. Dostupné na: http://www.etickeforumcr.cz/main/stranky.php?rec=81 (cit. 21.9.2011).
  9. MUCHOVÁ, L. Budete mými svědky. Dialogické rozvíjení křesťanské identity ve světonázorově pluralitní společnosti - pedagogická výzva, Brno: Jiří Brauner, Kartuziánské nakladatelství a vydavatelství, 2011, ISBN 978-80-86953-82-3.
  10. Muchová, L. Etická výchova - výchova charakteru nebo etické vzdělávání? In SVOBODOVÁ, Z. a kol. K etické výchově. Praha : Nakladatelství M. Karez, 2011, ISBN 978-80-905117-0-5.
  11. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice [on - line]. Praha : MŠMT ČR, 2001. Dostupné na: http://www.msmt.cz/dokumenty/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelavani-v-ceske-republice-formuje-vladni-strategii-v-oblasti-vzdelavani-strategie-odrazi-celospolecenske-zajmy-a-dava-konkretni-podnety-k-praci-skol (cit. 13. 7. 2011).
  12. NOVÁKOVÁ, M. Manuál etické výchovy pro základní a střední školy. Praha : Etické fórum ČR, rok vydání neuveden, ISBN 80-7130-126-4.
  13. Erzähl' mir was vom Tod - mit Kindern über ein Tabuthema philosophieren. Philosphierwerkstatt für Kinder, Jugendliche und Erwachsene [on-line]. Dostupné na: http://www.philosophieren-mit-kindern.de/erzaehl_vom_tod.html (cit. 13.12.2012).
  14. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Pomůcka učitelům. Aktuální znění k 1. 10. 2010. [on - line]. Praha : VÚP. Dostupné na http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV-pomucka-ucitelum.pdf (cit. 21. 9. 2011).
  15. VACEK, P. Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové : Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-223-2.
  16. VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové : Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-108-2.
  17. ROCHE OLIVAR, R. Etická výchova. Bratislava : Orbis pictus Istropolitana, 1992. ISBN 80-7158-001-5.
  18. SPLITTER, L. J., SHARP, M. Teaching For Better Thinging. The Classroom Community of Inquiry. Melbourne : The Australian Council for Educational Research Ltd, 1995. ISBN 0-86431-143-5.
  19. THOMPSON, M. Přehled etiky. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-806-6.
  20. Valenta, J. Budeme mít předmět etická výchova? (J. Štefflová, UN č. 4, 2009) In Učitelské noviny, č. 6, roč. 2009 (on-line). Dostupné na http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=1632&PHPSESSID=8f819ad3035fe727e0c74ff3cb8bc6f7 (cit. 23. 8. 2012).
  21. VANĚK, D., Rozvoj prosociálního chování u žáků II. stupně základní školy v kontextu Etické výchovy. Disertační práce, Brno : Fakulta sociálních studií MU, katedra psychologie, 2011.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.