Caritas et veritas 2012, 2(1):27-38 | DOI: 10.32725/cetv.2012.005
Utrpení jako cesta k poznání Boha: K interpretaci knihy Jób
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Kněžská 8, 37001 České Budějovice
Předmětem studie je celá kniha Jób. Článek se zaměřuje na argumentace jednotlivých aktérů dramatu a na jejich vnímání hlavních problémů, kterým je kniha věnována: otázky utrpení, tázání po Bohu, smyslu celého stvoření a lidského života v něm. Upozorňuje na komplexnost pozic Jóba i jeho přátel, na jemné, avšak důležité nuance, které jsou v jejich argumentaci přítomné, a také na podstatu a důsledky Boží odpovědi Jóbovi v závěru rozhovorů. Všechny tři hlavní pozice a pohledy na svět, které jsou v knize přítomny - Jóbova, jeho přátel a Boží - jsou komplexní způsoby, jak nazírat svět a lidský život v něm. Obě "lidské" pozice, Jóbova a jeho přátel, jsou podloženy mnoha pádnými argumenty a dnešní čtenáři této knihy je dobře znají. Autor knihy Jób v závěrečné Boží řeči neposkytuje jednoznačnou racionální odpověď na problém přítomnosti nespravedlnosti a utrpení ve světě, nýbrž vyzývá k opuštění Jóbovy sebestřednosti i racionální spekulace jeho přátel a k přijetí nového, otevřenějšího a pokornějšího postoje ke světu i k sobě samému.
Klíčová slova: Starý zákon; Jób; utrpení; teodicea.
Zveřejněno: 30. březen 2012 Zobrazit citaci
Reference
- J. Prosecký, Prameny moudrosti, Praha: ISE, 1995.
- F. Lexa, Výbor ze starší literatury egyptské, Praha: Šolc a Šimáček, 1947.
- Aischylos, Prométheus, Praha: P. Rezek, 1994.
- H. Simian-Yofre, Sofferenza dell'uomo e silenzio di Dio nell'Antico Testamento e nella letteratura del Vicino Oriente Antico, Roma Città: Nuova, 2005.
- M. H. Pope, Job, New York: Doubleday, 1973.
- T. Linafelt, "The undecidability of $rb in the prologue to Job and beyond", Biblical Interpretation, 4, 2 / 1996, s. 155-172.
Přejít k původnímu zdroji...
- F. R. Magdalene, "Job's Wife As a Hero", Biblical Interpretation, 14 (3/2006), s. 209-258.
Přejít k původnímu zdroji...
- S. Schroer, "Das Buch Ijob feministisch lesen?", Bible und Kirche 2/2004, s. 73-77.
- F. Gradl, "Krummes Holz - aufrechter Gang. Buch und Gestalt des Ijob", Bibel und Kirche 2/2004, s. 58-63.
- E. A. Phillips, "Speaking Truthfully: Job's Friends and Job", Bulletin for Biblical Research 18 (1/2008), s. 31-43.
Přejít k původnímu zdroji...
- E. Lipiński, !tywl, in H. J. Fabry - H. Ringgren - J. G. Botterweck, Theologisches Wörterbuch zum Alten Testament, sv. 4, Stuttgart: Kohlhammer, 1984, sl. 521-527.
- T. Machula, "Jobovo utrpení", Communio 1/2010, s. 91-99.
- B. Brown Taylor, "On Not Being God", Review and Expositor 99 (4/2002), s. 609-613.
Přejít k původnímu zdroji...
- L. J. Waters, "Elihu's Theology and His View of Suffering", Bibliotheca Sacra, 156 (2/1999), s. 143-159.
- J. Ebach, "Fragen als Antwort. Die Gottesreden des Hiobbuches", Bibel und Kirche 2/2004, s. 68-71.
- G. J. Botterweck, hmhb, twmhb, in H. J. Fabry - H. Ringgren - G. J. Botterweck, Theologisches Wörterbuch zum Alten Testament, sv. 1, Stuttgart: Kohlhammer, 1973, sl. 523-536.
- A. Herbst, "El libro de Job y la madurez religiosa", Cuadernos de teología 19/2000, s. 49-57.
- H. Gross, Ijob, Leipzig: St. Banno Verlag, 1986.
- L. A. Schökel - J. L Sicre, Job, Madrid: Cristianidad, 1983.
- A. de Saint-Exupéry, Citadela, 56, Praha: Vyšehrad, 1975.
- C. S. Lewis, Dokud nemáme tvář, Praha: Návrat domů, 2000.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.