Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2011, 1(2):68-78 | DOI: 10.32725/cetv.2011.018

Paulo Freire - pedagogika utlačovaných a její vztah k teologii osvobození

Magda Ledvinková, Richard Macků
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Kněžská 8, 37001 České Budějovice

Článek pojednává o práci a myšlenkách brazilského edukátora Paula Freire, které se zaměřují na dialog a zájmem o utlačované. Představen je profesní život Paula Freire a dobový kontext ovlivňující jeho pedagogické názory; v této souvislosti je představena i metoda alfabetizace. Dále jsou představeny stěžejní myšlenky klíčové knihy Pedagogika utlačovaných, je popsána Freireho vlastní teorie výchovy a vzdělávání vycházející z kritiky tradičního školství. Vlastní alternativní způsob nazývá "problematizující edukací". Naznačena je také souvislost myšlenek P. Freire s principy teologie osvobození. V závěru jsou nastíněny některé z kritických ohlasů, především problematika vnucování vědomostí.

Klíčová slova: Paulo Freire. Literacy Method. Pedagogy of the Oppressed. Pedagogy of Liberation. Conscientization. Banking Education. Problem-Posing. Education. Dialogue. The problem of knowledge imposition. Critical Consciousness. Liberation Theology.

Zveřejněno: 30. září 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ledvinková, M., & Macků, R. (2011). Paulo Freire - pedagogika utlačovaných a její vztah k teologii osvobození. Caritas et veritas1(2), 68-78. doi: 10.32725/cetv.2011.018
Stáhnout citaci

Reference

  1. SMITH, M. K., "Paulo Freire and informal education', the encyclopaedia of informal education," http://www.infed.org/index.htm [cit. 2009-11-20].
  2. GADOTTI, M. Reading Paulo Freire - His live and work, New York: SU of New York Press, 1994.
  3. GADOTTI, M.; TORRES, C. A., FREIRE, E. Paulo Freire una biobibliografía, Buenos Aires: siglo XXI Editores Argentina, 2001.
  4. CIPRO, M. Prameny výchovy: galerie světových pedagogů, 3. svazek, Dvacáté století. Praha: Miroslav Cipro, 2002.
  5. NAVRÁTIL, P. Teorie a metody sociální práce. Brno: Marek Zeman, 2001.
  6. MEJÍA, A. The problem of Knowledge Imposition: Paulo Freire and Critical Systems Thinking. Bogotá: Universidad de los Andes. System Research and Behavioral Science, 2003. Přejít k původnímu zdroji...
  7. FREIRE, P. Pedagogy of Hope. New York: The Continuum International Publishing Group, 1996.
  8. FREIRE, P. Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: siglo XXI editores Argentina, 2005.
  9. FREIRE, P. La educación como práctica de la libertad, Secunda edición. México: Siglo XXI editores, 1969.
  10. CORRALES, N.; MEJÍA, A.; TRUJILLO, A. Reescribiendo democracia: Una lectura sin utopías de John Dewey a Paulo Freire, wwwprof.uniandes.edu.co/~jmejia/PDF/reescribiendo_democracia.pdf [cit. 2010-11-12].
  11. GUTIÉRREZ, G. A Theology of Liberation. New York: Orbis Books (Maryknoll), 1973.
  12. GARCÍA, R. F.; PUIGVERT. Las aportaciones de Paulo Freire a la educación y a las ciencias sociales. Universidad de Barcelona: Rev. Interuniv. Form. Profr., 33, 1998, s. 27-43.
  13. FREIRE, P. Pedagogika utlačovaných (Pedagogy of the Oppressed). http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty25_!freire, [cit. 2011-10-14].
  14. GADOTTI, M. Pedagogy of praxis: a dialetical philosophy of education, New York: State University of New York Press, 1996.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.