Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2020, 10(2):64-75 | DOI: 10.32725/cetv.2020.027

Popelka a její pravé já: Narativnost jako ztracený střevíček náboženského vzdělávání

Tomáš Cyril Havel
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice

Příspěvek nabízí vhled do v českém prostředí ne úplně obvyklého diskurzu reflektujícího komplementaritu náboženství a pohádky. Poukazuje na přítomnost pohádkových motivů v biblických textech a náboženských motivů v pohádkách. Obojí dokresluje v kontextu křesťanství komentář k pohádce bratří Grimmů O Popelce. Vzhledem k náboženskopedagogickému diskurzu pak zve k narativnímu obratu v náboženském vzdělávání, pojmenovává konkrétní důsledky pro praxi a ukazuje na možnost rozvíjení vztahu mezi náboženským vzděláváním a pohádkou.

Klíčová slova: Náboženské vzdělávání, pohádky, Popelka, identita, existenciální frustrace, narativní vzdělávání

Zveřejněno: 30. září 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Havel, T.C. (2020). Popelka a její pravé já: Narativnost jako ztracený střevíček náboženského vzdělávání. Caritas et veritas10(2), 64-75. doi: 10.32725/cetv.2020.027
Stáhnout citaci

Reference

  1. Kathrin PÖGE-ALDER, Märchenforschung. Theorien, Methoden, Interpretationen, 3. vydání, Tübingen: Narr Francke Attempto, 2016.
  2. Ursula I. MEYER, Paul Ricouer. Die Grundzüge seiner Philosophie, Aachen: Ein-Fach Verlag, 1991.
  3. Reinhold BOSCHKI, Einführung in die Religionspädagogik, 3. vydání, Darmstadt: WBG, 2015.
  4. Dietz-Rüdiger MOSER, Christliche Märchen. Zur Geschichte, Sinngebung und Funktion einiger "Kinder- und Hausmärchen" der Brüder Grimm, in: Gott im Märchen, ed. Jürgen JANNIG, Kassel: Röth, 1982, s. 92-113.
  5. Dietz-Rüdiger MOSER, Märchen als Paraphrasen biblischer Geschichten. Anmerkungen zu einigen Kinder- und Hausmärchen der Brüder Grimm, Märchenspiegel 1/2004, s. 3-8.
  6. Katalin HORN, Gemeinsame Themen und Motive in der Bibel und in den Märchen, in: Bibel und Märchen, ed. Marie Anna BALMER-AEBI, Winterthur: SMG, 2002, s. 9-19.
  7. Otto BETZ, Der abwesend-anwesende Gott in den Volksmärchen, in: Gott im Märchen, ed. Jürgen JANNIG, Kassel: Röth, 1982, s. 9-24.
  8. Heinrich DICKERHOFF, Christentum und Zaubermärchen, Märchenspiegel 3/1999.
  9. Heinrich DICKERHOFF, Seelenverwandtschaft: Wie Märchen und Religion sich wechselseitig erschließen, Märchenspiegel 1/2004.
  10. Thorsten KNAUTH, Erzählen im Klassenzimmer. Wenn SchülerInnen aus dem Leben berichten, in: Religionsunterricht aus Schülerperspektive, eds. Thorsten KNAUTH - Sibylla LEUTNER-RAMME - Wolfram WEISSE, Münster: Waxmann, 2000, s. 95-116.
  11. Wolfgang KRAUS, Das erzählte Selbst. Die narrative Konstruktion von Identität in der Spätmoderne, Herbolzheim: Centaurus, 2000.
  12. Petr POKORNÝ, Hermeneutika jako teorie porozumění. Od základních otázek jazyka k výkladu bible, Praha: Vyšehrad, 2005.
  13. Hermann GUNKEL, Das Märchen im Alten Testament, Frankfurt am Main: Athenäum, 1987.
  14. Ingo BALDERMANN, Úvod do biblické didaktiky, Jihlava: Mlýn, 2004.
  15. Lutz RÖHRICH, Erlösung, in: Enzyklopädie des Märchens. Handwörterbuch zur historischen und vergleichenden Erzählforschung, 4. svazek, Berlin: De Gruyter, 1984, s. 195-222.
  16. Bruno BETTELHEIM, Za tajemstvím pohádek, Praha: Portál, 2017.
  17. Georg MILZNER - Michael UTSCH, Religiöse und spirituelle Sinnsuche in der Psychotherapie: Georg Milzner und Michael Utsch im Gespräch mit Uwe Britten, Göttingen: Vandenhoeck - Ruprecht, 2019. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Bruno BETTELHEIM, Kinder brauchen Märchen, 5. vydání, München: DTV Verlag, 1982.
  19. Viktor Emil FRANKL, Člověk hledá smysl: Úvod do logoterapie, Praha: Psychologické nakladatelství J. Kocourek, 1994.
  20. Pavel TILLICH, Odvaha být, CDK Brno, 2004.
  21. Johann Baptist METZ, Memoria passionis: ein provozierendes Gedächtnis in pluralistischer Gesellschaft, Freiburg - Basel - Wien: Herder, 2006.
  22. Paul RICOEUR, Narrative Identität, in: Heidelberger Jahrbücher, svazek 31, ed. Elmar MITTLER, Berlin - Heidelberg, 1987. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Heinz STREIB, Erzählte Zeit als Ermöglichung von Identität: Paul Ricoeurs Begriff der narrativen Identität und seine Implikationen für die religionspädagogische Rede von Identität und Bildung, in: Religion und die Gestaltung der Zeit, eds. David GEORGI - Hans-Günter HEIMBROCK, Weinheim: Kok, 1994, s. 181-201.
  24. Johann Baptist METZ, Glaube in Geschichte und Gesellschaft. Studien zu einer praktischen Fundamentaltheologie, Freiburg - Basel - Wien: Herder, 2016.
  25. Martin BAUSCHKE, Abraham und Aschenputtel: Brückenschlag zwischen Bibel und Märchen, Stuttgart: Radius, 2006.
  26. Eugen DREWERMANN, Landschaften der Seele oder: Wie man die Angst überwindet. Grimms Märchen tiefenpsychologisch gedeutet, Svazek 3, Ostfildern: Patmos, 2015.
  27. Wilhelm GRIMM - Jakob GRIMM, Pohádky bratří Grimmů. Kompletní "Malé vydání", Praha: Brio, 2004.
  28. Božena NĚMCOVÁ, O Popelce a jiné pohádky, Praha: Nava, 1994.
  29. Max WEBER, Protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus, Köln: Anaconda Verlag, 2018.
  30. Fritz RIEMANN, Grundformen der Angst, 41. vydání, München: Ernst Reinhardt, 2013.
  31. Ludmila MUCHOVÁ, Cíle a cesty k hlubšímu lidství. Didaktika výuky náboženství pro 21. století, České Budějovice: Petrinum, 2017.
  32. Christoph WIESINGER - Stephan AHRNKE (eds.), Erzählen: Ingrid Schoberth zum 60. Geburtstag, Göttingen: Vandenhoeck - Ruprecht, 2019. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Xavier LAKSHMANN, Textual linguistic theology in Paul Ricoeur, Bern - Frankfurt - Berlin - Vienna: Peter Lang, 2016. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Walter SPARN (ed.), Wer schreibt meine Lebensgeschichte? Biographie, Autobiographie, Hagiographie und ihre Entstehungszusammenhänge, Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus, 1990.
  35. Klaus EBERT, Religion im Alltag. Überlegungen zur These vom Funktionsverlust von Religion, in: Alltagswelt und Ethik. Beiträge zu einem sozial-ethischen Problemfeld, ed. Klaus EBERT, Wuppertal: Hammer, 1988, s. 17-53.
  36. Eva MUROŇOVÁ - Tomáš Cyril HAVEL - Hanni NEUBAUER, Gespräche mit Franz Kett über sein Leben und seine Pädagogik, Gröbenzell: Franz Kett-Verlag GSEB, 2015.
  37. Jürgen LOTT, Erfahrung - Religion - Glaube. Probleme, Konzepte und Perspektiven religionspädagogischen Handelns in Schule und Gemeinde, Weinheim: DSV, 1991.
  38. Megan BOLER, Feeling Power: Emotions and Education, New York: Routledge, 1999.
  39. Daniel BURGHARDT - Nadine DZIABEL - Thomas HÖHNE (eds.), Vulnerabilität. Pädagogische Herausforderungen, Stuttgart: Kohlhammer, 2017. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Hildegund KEUL - Thomas MÜLLER (eds.), Verwundbar. Theologische und humanwissenschaftliche Perspektiven zur menschlichen Vulnerabilität, Würzburg: Echter, 2020.
  41. Tomáš HALÍK, Co je bez chvění, není pevné. Labyrintem světa s vírou a pochybností, Praha: Lidové noviny, 2002.
  42. Henning LUTHER, Religion und Alltag. Bausteine zu einer Praktischen Theologie des Subjekts, Stuttgart: Radius, 1992.
  43. Tomáš Cyril HAVEL, Das kann doch nicht wahr sein! Der Verlust der Wahrheit als Herausforderung für Religionspädagogik, in: When East and West meet. Contemporary Perspectives on Religious Education in Honour of Ludmila Muchová, ed. František ŠTĚCH - Bert ROEBBEN, Svitavy: Trinitas, 2019, s. 187-198.
  44. © České katolické biblické dílo (on-line), dostupné na: www.biblickedilo.cz, citováno dne 26. 6. 2020.
  45. © Společnost Pedagogiky Franze Ketta (on-line), dostupné na: www.kett.cz, citováno dne 26. 6. 2020.
  46. © Katecheze Dobrého Pastýře (on-line), dostupné na: www.katechezedobrehopastyre.cz, citováno dne 26. 6. 2020.
  47. © ČBK, Osnovy k výuce náboženské výchovy římskokatolické církve v 1.-9. ročníku základní školy. Text zpracovaly Ludmila Muchová a Eva Muroňová (on-line), dostupné na: https://cbk.blob.core.windows.net/cms/ContentItems/297_00297/27-osnovy-k-vyuce-nv.pdf, citováno dne 26. 6. 2020.
  48. © ČBK, Dokument o směřování katecheze a náboženského vzdělávání v České republice (on-line), dostupné na: https://cbk.blob.core.windows.net/cms/ContentItems/297_00297/38-dokument-20o-20smerovani-20katecheze.pdf, citováno dne 26. 6. 2020.
  49. Georg HILGER - Stephan LEIMGRUBER - Hans-Georg ZIEBERTZ, Religionsdidaktik: Ein Leitfaden für Studium, Ausbildung und Beruf, München: Kösel, 2. vydání, 2003.
  50. Eva MUROŇOVÁ, S tebou na cestě: Metodika k pracovním listům náboženské výchovy pro 4. třídu, Brno: Kartuziánské nakladatelství, 2004.
  51. Eva MUROŇOVÁ, Společně vytváříme boží království: Metodika k pracovním listům náboženské výchovy pro 5. třídu, Brno: Kartuziánské nakladatelství, 2004.
  52. Eva MUROŇOVÁ, Společně objevujeme víru: Metodika a pracovní listy k výuce náboženské výchovy pro 6. třídu ZŠ, Brno: Kartuziánské nakladatelství, 2004.
  53. Eva MUROŇOVÁ, Rosteme ve víře: Metodika a pracovní listy k výuce náboženské výchovy pro 7. třídu ZŠ, Brno: Kartuziánské nakladatelství, 2006.
  54. Eva MUROŇOVÁ - Ludmila MUCHOVÁ, Utvářet život: Metodika a pracovní listy k výuce náboženské výchovy pro 8. třídu ZŠ, Brno: Kartuziánské nakladatelství, 2009.
  55. Tomáš Cyril HAVEL - Eva MUROŇOVÁ (eds.), Odkud mám jméno: Metodika ke katechezím o svatých, Brno: Kartuziánské nakladatelství, 2013.
  56. Tomáš Cyril HAVEL - Eva MUROŇOVÁ (eds.), Naplnil se čas, Brno: Kartuziánské nakladatelství, 2012.
  57. Eva MUROŇOVÁ - Margot EDEROVÁ - Tomáš Cyril HAVEL, Aby malé bylo velké, Brno: Kartuziánské nakladatelství, 2008.
  58. Jan HÁBL, Učit (se) příběhem: Komenského Labyrint a didaktické možnosti narativní alegorie, Brno: Host, 2013.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.