Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2018, 8(2):12-20 | DOI: 10.32725/cetv.2018.032

Přirozené právo a integrální humanismus u J. Maritaina: Vychovatelské výzvy

Zuzana Svobodová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice

Článek zkoumá na základě analýzy textů významného francouzského myslitele jeho pojetí přirozeného práva a humanismu s cílem nabídnout inspiraci pro dnešní výchovu člověka. Jde o rozbor Maritainových prací zejména z oblasti politické filosofie (Integral Humanism and the Crisis of Modern Times, Christianity and Democracy, Man and the State, The Peasant of the Garonne: An Old Layman Questions himself about the Present Time), filosofie výchovy (Education at the Crossroads, Philosophy and Education, Education and the Humanities, Moral and Spiritual Values in Education, The Crucial Problem of the Education of the Human Being, Pour une philosophie de l'éducation) a náboženské filosofie (The Range of Reason, Religion and Culture). Na konkrétním aktuálním příkladu programu pro výuku lidskoprávních témat je ukázáno, že právě Maritainova filosofie výchovy a jeho podněty pro vzdělávání mohou být inspirující nejen pro současné pedagogy a další pracovníky v pomáhajících profesích, kteří usilují o kultivaci lidství. Jacques Maritain považoval výchovu za umění, to jest za činnost, která není trénováním živočicha. Hlavním cílem výchovy je dle Maritaina přivedení člověka ke svobodě skrze poznání a moudrost, dobrou vůli a lásku. Autorka článku si klade otázky po možných hlubších teoretických základech integrace ve výchově a vzdělávání, táže se po roli křesťana-pedagoga v současné společnosti a po možnostech a mezích lidskoprávního vzdělávání. Na základě personalistické tradice, v Maritainově podání těžící zejména z díla Tomáše Akvinského, a vybraných aktuálních vzdělávacích dokumentů nabízí předkládaný text konkrétní příklady dobré praxe a návrhy například sociálním pedagogům, vychovatelům, učitelům či rodičům pro jejich výchovu a vzdělávání.

Klíčová slova: Jacques Maritain, integrální humanismus, podoby humanismu, přirozené právo, lidská práva, výchova, lidskost, kultura, vzdělávání

Zveřejněno: 30. září 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Svobodová, Z. (2018). Přirozené právo a integrální humanismus u J. Maritaina: Vychovatelské výzvy. Caritas et veritas8(2), 12-20. doi: 10.32725/cetv.2018.032
Stáhnout citaci

Reference

  1. © Jacques MARITAIN, Introduction, in: United Nations Educational Scientific and Cultural Organization, Human Rights: Comments and Interpretations, Paris: UNESCO, 25. 6. 1948, s. I-IX. Dostupné na: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001550/155042eb.pdf, citováno dne 25. 4. 2017.
  2. Jacques MARITAIN, Philosophical Examination of Human Rights, in: United Nations Educational Scientific and Cultural Organization, Human Rights: Comments and Interpretations, Paris: UNESCO, 25. 6. 1948, s. 59-63. Dostupné na: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001550/155042eb.pdf, citováno dne 25. 4. 2017.
  3. Jacques MARITAIN, Křesťanský humanismus, přel. Vojtěch Gaja, Praha: Universum, 1947.
  4. https://maritain.nd.edu/, citováno dne 5. 5. 2017.
  5. Jacques MARITAIN, L'educazione al bivio, Introduzione di A. Agazzi, 18 ed., La Scuola, Brescia, 1975.
  6. Jacques MARITAIN, Pour une philosophie de l'éducation. In Jacques et Raïssa Maritain OEuvres complètes, Fribourg Suisse/Paris (Éditions universitaires/Èditions Saint-Paul) 1982-2007, OEC VII: OEuvres de Jacques Maritain 1939-1943.
  7. Maritainův sborník, Řím: Křesťanská akademie, 1976.
  8. Jacques MARITAIN, The Rights of Man and Natural Law, London: Geffrey Bles, 1958.
  9. Tomáš MACHULA, The Way to the Secularisation of the Natural Law, Filosofický časopis, Special Issue 2016, s. 41-58.
  10. Jacques MARITAIN, The Education of Man: The Educational Philosophy of Jacques Maritain, ed. Donald Gallagher, Idella Gallagher, Notre Dame: University of Notre Dame Press, Doubleday & Co., 1967.
  11. Zuzana SVOBODOVÁ, Pohnutky Kristova svědka: II. Jan Amos Komenský, Studia Comeniana et historica, XLVI (2016), č. 95-96.
  12. Raïssa MARITAIN, La Conscience Morale et l'Etat de Nature, New York, 1942.
  13. Jolana POLÁKOVÁ, Morální vývoj osobnosti, Teologické texty 3/1994.
  14. Jacques MARITAIN, Náboženství a kultura, Brno: Moravan, 1936.
  15. ARISTOTELÉS, Magna moralia, Praha: Petr Rezek, 2005.
  16. © Tomáš AKVINSKÝ, Summa teologická, překlad Sancti Thomae Aquinatis, SUMMA THEOLOGIAE, redigovaný P. Emiliánem Soukupem, vydaný v Olomouci 1937-1940, původní překlad opravil podle dodatečných olomouckých opravných stránek a upravil pro současného čtenáře P. Tomáš Bahounek OP, odkazované místo dostupné česky: http://areopag.sk/thomas/SummaTheologica-II-I.html, latinsky: http://www.corpusthomisticum.org/sth2001.html#33709, citováno dne 14. 5. 2017.
  17. © Jacques MARITAIN, Integral Humanism and the Crisis of Modern Times, The Review of Politics, vol. 1, no. 1, 1939, pp. 1-17 (on-line), dostupné na: www.jstor.org/stable/1403915, citováno dne 14. 6. 2017. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Jacques MARITAIN, Integrální humanismus, přel. Josef Petr, Řím: Křesťanská akademie, 1967.
  19. Jacques MARITAIN, Christianity and Democracy, New York: Charles Scribner's Sons, 1945.
  20. © Jacques MARITAIN, The Range of Reason, dostupné na: http://maritain.nd.edu/jmc/etext/range07.htm#p92, citováno dne 27. 6. 2017.
  21. Jindřich ŠRAJER, Fenomén migrace z pohledu ideje rozvoje společného domova obsažené v sociálním učení církve, zvláště ve vyjádřeních papežů Benedikta XVI. a Františka, Caritas et Veritas 2/2016, s. 115-125. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Karl RAHNER, Christlicher Humanismus, in: Schriften zur Theologie, sv. 8, Einsiedeln 1967.
  23. Jan Amos KOMENSKÝ, Orbis sensualium pictus, Praha: Levné knihy KMa, 2001.
  24. Jan Amos KOMENSKÝ, Orbis sensualium pictus, in: Dílo Jana Amose Komenského. Opera omnia, sv. 17. Praha: Academia, 1970.
  25. © World Education Forum 2015, Education 2030 Incheon Declaration: Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all, ED-2016/WS/28, 2016, dostupné na: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002456/245656E.pdf, citováno dne 20. 5. 2017.
  26. © UNESCO, Education 2030: Equity and quality with a lifelong learning perspective, Insights from the EFA Global Monitoring Report's World Inequality Database on Education (WIDE), ED/EFA/MRT/2015/WS/02, květen 2015, dostupné na: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002330/233029e.pdf, citováno dne 20. 5. 2017.
  27. © UNESCO, Outcome document of the Technical Consultation on Global Citizenship Education: Global Citizenship Education - An Emerging Perspective, 2013, dostupné na: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002241/224115E.pdf, citováno dne 20. 5. 2017.
  28. © UNESCO, Roadmap for Implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development, 2014, dostupné na: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002305/230514e.pdf, citováno dne 20. 5. 2017.
  29. © UNESCO, The ABCs of Global Citizenship Education, dostupné na: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002482/248232e.pdf, citováno dne 20. 5. 2017.
  30. © UNESCO, Global Citizenship Education, dostupné na: http://en.unesco.org/gced, citováno dne 20. 5. 2017.
  31. © UNESCO, Human Rights Education, dostupné na: http://www.unesco.org/new/en/education/themes/leading-the-international-agenda/human-rights-education/, citováno dne 20. 5. 2017.
  32. © HREA, The global human rights education and training centre, dostupné na: http://www.hrea.org/, citováno dne 20. 5. 2017.
  33. © OHCHR, World Programme for Human Rights Education, dostupné na: http://www.ohchr.org/EN/Issues/Education/Training/Pages/Programme.aspx, citováno dne 20. 5. 2017.
  34. © film HREA, SGI, OHCHR, A Path to Dignity: The Power of Human Rights Education, dostupné na: http://www.path-to-dignity.org/, citováno dne 20. 5. 2017.
  35. © EDC/HRE: Council of Europe, Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education (EDC/HRE), dostupné na: http://pjp-eu.coe.int/en/web/charter-edc-hre-pilot-projects/comics-competition, citováno dne 26. 6. 2017.
  36. © Council of Europe, Charter on Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education, October 2010, dostupné na: http://www.coe.int/en/web/edc/charter-on-education-for-democratic-citizenship-and-human-rights-education, https://rm.coe.int/16803034e3, citováno dne 26. 6. 2017.
  37. © Conference on the Future of Citizenship and Human Rights Education in Europe. Palais de l'Europe, Strasbourg, 20-22 June 2017. Organised in the framework of the Czech Chairmanship of the Committee of Ministers of the Council of Europe (May - November 2017), dostupné na: http://www.coe.int/en/web/edc/conference, http://www.coe.int/en/web/edc/report-on-the-state-of-citizenship-and-human-rights-in-europe, citováno dne 26. 6. 2017.
  38. © Council of Europe, Learning to Live Together. Council of Europe Report on the state of citizenship and human rights education in Europe, dostupné na: https://rm.coe.int/the-state-of-citizenship-in-europe-e-publication/168072b3cd, citováno dne 26. 6. 2017.
  39. © Council of Europe, Charter for All, dostupné na: http://www.coe.int/en/web/edc/charter-for-all, citováno dne 26. 6. 2017.
  40. © EU, The European Inter-University Centre for Human Rights and Democratisation (EIUC), dostupné na: https://eiuc.org/about-us/overview.html, citováno dne 26. 6. 2017.
  41. © Council of Europe, Compasito. Manual on human rights education for children. Budapest: Directorate of Youth and Sport of the Council of Europe, 2. vyd., leden 2009, dostupné na: http://www.eycb.coe.int/compasito/chapter_0/0_impr.html, citováno dne 26. 6. 2017.
  42. © Council of Europe, Compass: Manual for Human Rights Education with Young People, dostupné na: http://www.coe.int/en/web/compass, citováno dne 26. 6. 2017.
  43. © Schola Europaea, dostupné na: https://www.eursc.eu/Syllabuses/Forms/Syllabuses.aspx, citováno dne 27. 6. 2017.
  44. Zuzana SVOBODOVÁ, Petr JANDEJSEK, Michael MARTINEK, René MILFAIT, Důstojně a radostně: Příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání, Středokluky: Zdeněk Susa, 2012.
  45. Zuzana SVOBODOVÁ, Výuka etiky na školách, Universum. Revue České křesťanské akademie 3/2011, s. 36-37.
  46. Zuzana SVOBODOVÁ (ed.), K etické výchově, Praha: Karez, 2011.
  47. Zuzana SVOBODOVÁ, Etická výchova jako cesta z omezené každodennosti, Paideia: Philosophical e-journal of Charles University 1/2011.
  48. René MILFAIT, Zuzana SVOBODOVÁ, Vývoj a stav etického vzdělávání a teologickoetická reiterace lidských práv: příspěvek k etickému a lidskoprávnímu vzdělávání a k interkulturnímu porozumění hodnotám, Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2017.
  49. Jacques MARITAIN, Člověk a stát, Praha: Triáda, 2007.
  50. Emmanuel LÉVINAS, Čas a jiné/Le temps et l'autre, Praha: Dauphin, 1997.
  51. Emmanuel LÉVINAS, Totalita a nekonečno: (esej o exterioritě), Praha: OIKOYMENH, 1997.
  52. Zuzana SVOBODOVÁ, Čas: Lidská otázka po původu a smyslu, Paideia: Philosophical e-journal of Charles University 1/2013.
  53. © Raïssa MARITAIN, Saint Thomas Aquinas: For Children and the Childlike, [rev. ed.], Manchester, N.H.: Sophia Institute Press, 2009, dostupné na: https://play.google.com/store/books/details?id=Cc2hAQAAQBAJ&source=ge-web-app, citováno 26. 6. 2017.
  54. Jacques MARITAIN, The peasant of the Garonne: An Old Layman Questions Himself about the Present Time, New York: Holt, Rinehart and Winston, 1968.
  55. Stanislav SOUSEDÍK, Svoboda a lidská práva, Praha: Vyšehrad 2010.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.