Caritas et veritas 2025, 15(1):115-129 | DOI: 10.32725/cetv.2025.010
Reflection and self-reflection in qualifying education in social work as a path to harmonious personality development among workers
- 1 Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra sociální politiky a sociální práce, Joštova 218/10, Brno-město, Brno
- 2 Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra sociální politiky a sociální práce, Joštova 218/10, Brno-město, Brno
According to the Global Definition of Social Work, social work is both an academic discipline and a practice-based profession that promotes social change and development, social cohesion, and the empowerment and liberation of people. Fulfilling this mission places high demands on the personality of social workers and their professional and personal development, to which the cultivation of reflection and self-reflection contributes greatly. In this text, we explore ways in which the ability to reflect and self-reflect can be promoted and deepened in students. The core reflection model and the ALACT model are proposed as suitable concepts for supporting reflection. We demonstrate the applicability of both concepts in teaching using the example of diaries from the period of quarantine associated with online teaching of students during the COVID-19 pandemic, which we processed through thematic analysis. The analysis shows that both concepts allow for the identification of layers of the core model and an understanding of the dynamics of the relationship between self-reflection and personal and professional development. Finally, recommendations for working with this model in teaching are formulated.
Keywords: social work, education, social work students, COVID-19 pandemic, reflection, self-reflection, self-awareness, core reflection model, ALACT model
Received: August 1, 2022; Revised: October 28, 2022; Accepted: November 21, 2022; Prepublished online: July 20, 2025; Published: August 12, 2025 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- ASVSP. 'Minimální standard vzdělávání v sociální práci ASVSP'. citováno 22. dubna 2022. https://www.asvsp.org/standardy.php.
- Baláž, Roman, and Libor Musil. 'Faktory bránící dosahování oborových zájmů sociální práce'. Sociální práce / Sociálna práca 16, no. 5 (2016): 50-69.
- Braun, Virginia, and Victoria Clarke. 'Using thematic analysis in psychology'. Qualitative Research in Psychology 3, no. 2 (2006): 77-101. DOI: 10.1191/1478088706qp063oa.
Go to original source...
- Dohnalová, Zdeňka, Mirka Nečasová, and Renáta Rídlová. 'Institucionalizace poradenství pro pozůstalé v ČR v kontextu moderní a postmoderní doby'. Sociální práce / Sociálna práca 11, no. 2 (2016): 39-56.
- Dohnalová, Zdeňka, Mirka Nečasová, and Robert Trbola. 'Vybrané bariéry inkluze sociálních pracovníků do multidisciplinárních týmů se zaměřením na vztah sociální pedagogiky a sociální práce'. Sociální pedagogika 7, no. 2 (2019): 69-84.
Go to original source...
- Gojová, Alice, and Kateřina Glumbíková. '(Bez)mocná sociální práce jako zdroj zplnomocnění?'. Sociální práce / Sociálna práca 15, no. 5 (2015): 52-63.
- Havlíková, Jana, and Olga Hubíková. 'Výsledky v sociální práci a jejich vztah ke kvalitě výkonu sociální práce'. Sociální práce / Sociálna práca 22, no. 3 (2022): 89-106.
- Havlíková, Jana, Olga Hubíková, Robert Trbola, and Libor Musil. Deficity ukotvení české sociální práce. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v.v.i., 2021.
- Havrdová, Zuzana. 'Zrození a vývoj pojmu supervize'. In Praktická supervize, eds. Zuzana Havrdová, Martin Hajný, a kol., 17-38. Praha: Galén, 2008.
- Hubíková, Olga, and Jana Havlíková. 'Cíle sociální práce v kontextu jejího slabého ukotvení'. Sociální práce / Sociálna práca 21, no. 5 (2021): 5-21.
- IASSW. 'Global social work statement of ethical principles'. citováno 20. června 2022. https://www.iassw-aiets.org/wp-content/downloads/global-social-work-statement-of-ethical-principles-2018/Global-Social-Work-Statement-of-Ethical-Principles-IASSW-27-April-2018-01-English.pdf.
- IFSW. 'Global definition of social work'. citováno 15. června 2022. https://ifsw.org/get-involved/global-definition-of-social-work.
- Janebová, Radka, Marcela Hudečková, Romana Zapadlová, and Jana Musilová. 'Příběhy sociálních pracovnic a pracovníků, kteří nemlčeli - Popis prožívaných dilemat'. Sociální práce / Sociálna práca 13, no. 4 (2013): 66-83.
Go to original source...
- Kastová, Verena. Krize a tvořivý přístup k ní. Praha: Portál, 2020.
- Korthagen, Fred, and Theo Wubbels. 'Učit se z praxe'. In Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů, ed. Fred Korthagen, 47-63. Brno: Paido, 2011.
- Korthagen, Fred. 'Je škoda, když se reflexe stane jen fintou'. In Reflexe v procesu učení: Desetkrát stejně a přece jinak…, ed. Jan Nehyba, 31-38. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
- Korthagen, Fred. 'Inconvenient truths about teacher learning: towards professional development 3.0'. Teachers and Teaching 23, no. 4 (2017): 387-405. DOI: 10.1080/13540602.2016.1211523.
Go to original source...
- Korthagen, Fred, and Angelo Vasalos. 'Going to the core: deepening reflection by connecting the person to the profession'. In Handbook of Reflection and Reflective Inquiry: Mapping a Way of Knowing for Professional Reflective Inquiry, ed. Nona Lyons, 529-552. New York: Springer, 2005.
Go to original source...
- Korthagen, Fred, and Angelo Vasalos. 'Levels in reflection: core reflection as a means to enhance professional growth'. Teachers and Teaching: theory and practice 11, no. 1 (2005): 47-71. https://doi.org/10.1080/1354060042000337093.
Go to original source...
- Koster, Bob, and Fred Korthagen. 'Příprava vzdělavatelů učitelů pro realistický přístup'. In Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů, ed. Fred Korthagen, 229-242. Brno: Paido, 2011.
- Kuneš, David. Sebepoznání: První krok na cestě k duševnímu zdraví. Praha: Portál, 2009.
- Musil, Libor. 'Challenges of Postmodern Institutionalization for Education in Social Work'. In Social Work, Education and Postmodernity. Theory and Studies in Selected Czech, Slovak and Polish Issues, eds. Tatiana Matulayová, and Libor Musil, 10-72. Liberec: Technical University of Liberec, 2013.
- Musil, Libor. 'Identita oboru/profese sociální práce'. In Encyklopedie sociální práce, ed. Oldřich Matoušek, a kol., 512-513. Praha: Portál, 2013.
- Musil, Libor, Olga Hubíková, and Jana Havlíková. 'Sociální práce s lidmi s hmotnou nouzí'. Sociální práce / Sociálna práca 14, no. 2 (2014): 71-86.
- Navrátil, Pavel. Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami. Brno: Masarykova univerzita MuniPress, 2014.
- Nečasová, Mirka, Zdeňka Dohnalová, and Robert Trbola. Výzkum etických dilemat, hodnot a principů sociální práce. Praha: VÚPSV, v.v.i., výzkumné centrum Brno, 2020.
- Nečasová, Mirka. 'Přístupy sociálních pracovníků ke strategickým dilematům ve světle Globální definice sociální práce'. Sociální práce / Sociálna práca 20, no. 5 (2020): 41-56.
- Ornellas, Abigail, Gary Spolander, and Lambert K. Engelbrecht. 'The Global Social Work Definition: Ontology, Implications and Challenges'. Journal of Social Work 18, no. 2 (2018): 222-240.
Go to original source...
- Smékal, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2002.
- Soják, Petr. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb Strom, mozaika a vzducholoď. Praha: Grada, 2017.
- Špatenková, Naděžda, a kol. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017.
- Švaříček, Roman, a kol. 'Spolupráce školy a rodiny v době uzavřených základních škol'. Studia paedagogica 25, no. 3 (2020): 9-41. https://doi.org/10.5817/SP2020-3-1.
Go to original source...
- Šťastná, Jaroslava, and Eva Křížová. 'Přístupy uplatňované v sociální práci: eklekticismus teoretických východisek a různorodost praxe očima studentů sociální práce'. Sociální práce / Sociálna práca 17, no. 2 (2017): 30-41.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.