Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2023, 13(2):30-37 | DOI: 10.32725/cetv.2023.019

Scholé očima studentů pedagogiky Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích

Stanislav Suda
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice

V současné době se začíná rozbíhat odborná diskuse na téma obsahu učiva na všech typech škol. Tento diskurz je veden snahou zefektivnit vyučovací procesy, méně však již zdůrazňuje etické aspekty vzdělávání. Cílem výzkumných šetření bylo zjistit myšlenková zázemí termínů škola a scholé u studentů pedagogických oborů Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (dále JU) a na základě anketních šetření a analýzy autorských esejů nahlédnout, jak se studenti pedagogiky orientují v původních významech slov z tohoto oboru. Následným krokem byla kategorizace výpovědí studentů dle způsobu uvažování na základě tohoto informačního vybavení. Ze vzešlých kategorií vyplývají otázky jak v rovině přípravy budoucích pedagogů, tak v rovině meta-pedagogické.

Klíčová slova: Scholé, škola, dialog, eseje, etika pedagogiky, meta-pedagogika, fenomén, autorské čtení, kvalitativní výzkum, narativní výzkum

Přijato: 3. květen 2024; Zveřejněno: 18. květen 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Suda, S. (2023). Scholé očima studentů pedagogiky Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Caritas et veritas13(2), 30-37. doi: 10.32725/cetv.2023.019
Stáhnout citaci

Reference

  1. Durozoi, Gérard, and André Roussel. Filosofický slovník. Praha: EWA, 1994.
  2. Holub, Josef, and Stanislav Lyer. Stručný etymologický slovník jazyka českého se zvláštním zřetelem k slovům kulturním a cizím. Praha: SPN, 1992.
  3. Jiránek, František, Božena Lomová, Zdeněk Holubář. Otázky psychologie učení. Praha: SPN, 1966.
  4. Jůva, Vladimír. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1995.
  5. Palouš, Radim. 'K základům sokratovského dialogu'. In Dialogické jednání jako otevřená otázka, ed. Eva Vyskočilová, 4-7. Praha: Akademie múzických umění, 1997.
  6. Palouš, Radim. Světověk a Časovánî. Praha: Vyšehrad, 2000.
  7. Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
  8. Průcha, Jan, Eliška Walterová, and Jiří Mareš. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995.
  9. Rejzek, Jan. Český etymologický slovník. Voznice: Leda, 2001.
  10. Řiháček, Tomáš, Ivo Čermák, Roman Hytych, Lenka Chalupníčková, Vladimír Chrz, Jana Koutná Kostínková, Magda Petrjánošová, Veronika Plachá, and Kateřina Zábrodská. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
  11. 'Scholé'. SCS.ABZ.CZ: slovník cizích slov - online hledání. aktualizováno dne 30. června 2023. https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/.
  12. Suda, Stanislav. 'Autorské čtení jako fenomén osobnostní výchovy', Caritas et veritas 10, no. 2 (2020): 147-158. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Štěpánek, Miroslav. Ilustrovaný encyklopedický slovník. Praha, Academia, 1982.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.