Caritas et veritas 2021, 11(2):48-59 | DOI: 10.32725/cetv.2021.033
Harmonia, Scientia, Economia – Three Motifs in the Western Philosophy of Education
- Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky a psychologie, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové III
Education a dynamic matter. Its movement is related to the movement of human thinking. As one thinks, he also acts, even educationally. In this essay we will understand didactics as a discipline that asks "how" and the philosophy of education as a discipline that asks "why". Didactics and its related disciplines have the task of reflecting the methodology of human formation. The philosophy of education forces pedagogy to think about why it does what it does. What is the goal? What is the point. We will focus on three historical ideological movements, respectively. metanarrative shifts that determined (and still determine) the form of contemporary philosophy of education. The purpose of this excursion is to outline the historical and philosophical contexts in order to understand our present pedagogical reality of the so-called Western world. We will compare the ideological starting points of pre-modern, modern and post-modern times, and follow their educational implications. The goa of the paper is to argue for a holistic “education” formulated by J. A. Comenius.
Keywords: education, metanarrative, philosophy of education
Received: December 11, 2021; Accepted: December 11, 2021; Published: March 1, 2022 Show citation
References
- Francis BACON, Nové organon, Praha: Svoboda, 1974.
- Zygmunt BAUMAN, Individualizovaná společnost, Praha: Mladá fronta, 2004.
- Václav BĚLOHRADSKÝ, Je vzdělání na cestě stát se zbožím? (on-line), dostupné na: http://heol.loar.sweb.cz/Vzdelani.html, citováno dne 19. 11. 2018
- John DARLING - Sven Erik NORDEMBO, Progressivism. In The Blackwell Guide to Philosophy of Education, Blackwell, 2003, DOI:10.1002/9780470996294.
Go to original source...
- František DRTINA, Úvod do filosofie. Sv. I., Praha: Jan Laichter, 1914.
- Milliard J. ERICKSON, Truth or Consequences: The Promise and Perils of Postmodernism, Downers Grove, IL: InterVarsity Press, 2001.
- Alain FINKIELKRAUT, Destrukce myšlení, Brno: Atlantis, 1993.
- Pavel FLOSS, Poselství J. A. Komenského současné Evropě, Brno: Soliton, 2005.
- Michel FOUCAULT, Dohlížet a trestat. Kniha o zrodu vězení. Praha: Dauphin, 2000.
- Stanley J. GRENZ, Primer on postmodernism, Grand Rapids: Eardmans, 1996.
- Jan HÁBL, The Problem of Indoctrination with a Focus on Moral Education, Ethics and bioethics: in Central Europe 7/2017, s. 187-198, (online) dostupné na: https://doi.org/10.1515/ebce-2017-0014.
Go to original source...
- Jan HÁBL, Lekce z lidskosti v životě a díle J. A. Komenského, Praha: Návrat, 2011.
- Jan HÁBL, On being human(e). Comenius Pedagogical Humanization as Anthropological problem. Eugene, Oregon (USA): Pickwick Publications (Wipf&Stock), 2017.
- Jan HÁBL, Ultimate human goals in Comenius and modern Czech pedagogy, Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.
- Jiří HAŠKOVEC, Současná krize české pedagogiky, in: Česká pedagogika: proměny a výzvy: Sborník k životnímu jubileu profesora Jiřího Kotáska, ed. Eva WALTEROVÁ, Praha: UK - PedF, 2004.
- Jan KLECANDA, Devatenácté století, Praha: Jos. R. Vilímek, 1915.
- Jan A. KOMENSKÝ, Didaktika analytická, Praha, 1946.
- Jan A. KOMENSKÝ, Didaktika velká, Praha, 1905.
- Jan A. KOMENSKÝ, Hlubina bezpečnosti, Praha, 1927.
- Jan A. KOMENSKÝ, Obecná porada o nápravě věcí lidských, I, II, III. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1992.
- Zdeněk KOŽMÍN - Drahomíra KOŽMÍNOVÁ, Zvětšeniny z Komenského, Brno: Host, 2007.
- Konrád LIESSMANN, Teorie nevzdělanosti, Praha: Academia, 2009.
- Jitka LORENZOVÁ, Kontexty vzdělávání v postmoderní situaci, Praha: Humanitas, 2016.
- Amedeo MOLNÁR - Noemi REJCHRTOVÁ, J. A. Komenský o sobě, Praha: Odeon, 1987.
- Peter MENCK, The formation of conscience: a lost topic of Didaktik, in: Curriculum studies, vol. 33, III, s. 261-275, (on-line), dostupné na: https://doi.org/10.1080/00220270010014560.
Go to original source...
- Daniel MURPHY, Comenius: A Critical Reassessment of His Life and Work, Dublin: Irish Academic Press, 1995. https://doi.org/10.32316/hse/rhe.v9i1.1440.
Go to original source...
- Radim PALOUŠ, Čas výchovy, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991.
- Radim PALOUŠ, Doba postedukační, in: Dary J. Peškové, Rozhovory, které pokračují, ed. Zuzana SVOBODOVÁ - Irena VAŇKOVÁ, Praha: Eurolex Bohemia, 2007.
- Radim PALOUŠ, Heretická škola: o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole, Praha: Oikoymenh, 2008.
- Radim PALOUŠ, Komenského Boží Svět, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992.
- Jan PATOČKA, Komeniologické studie II., Praha: Oikoymenh, 1998.
- Jan PATOČKA, Komeniologické studie III., Praha: Oikoymenh, 2003.
- Jiří POSPÍŠIL, Filosofická východiska cílů výchovy a vzdělávání v období novověkého obratu, Olomouc: Hanex, 2003.
- Neil POSTMAN, Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business, New York City: Penguin Books, 1986.
- Francis A. SCHAEFFER, How Should We Then Live? The Rise and Decline of Western Thought and Culture, London: Marshall Morgan & Scott, 1980.
- Jarmila SKALKOVÁ, Humanizace vzdělávání a výchovy jako soudobý pedagogický problém, Ústí nad Labem: UJEP, 1993.
- David I. SMITH, "It would be good to have a Paradise." Comenius on learners past and present, in: Restoration of human affairs. Utopism or realism?, ed. Jan HÁBL, Oregon: Cascade Books, 2021.
- Jan SOKOL, Filosofická antropologie. Člověk jako osoba, Praha: Portál, 2002.
- Vladimíra SPILKOVÁ, Pedagogika na Pedagogické fakultě UK - současný stav a perspektivy, in: Česká pedagogika: Proměny a výzvy, ed. Eliška WALTEROVÁ, Praha: Portál, 2004.
- Martin STROUHAL, Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny, Praha: Grada, 2013.
- Elmer J. THIESSEN, Teaching for Commitment, Liberal Education, Indoctrination and Christian Nature, Kingston: McGill-Queen's University Press, 1993.
Go to original source...
- Stephen TOULMIN, Cosmopolis, The Hidden Agenda of Modernity, Chicago: University of Chicago Press, 1990.
- Charles A. VAN DOREN, History of Knowledge, New York: Random House Publishing Group, 1991.
- Andrew WRIGHT, Religion, Education and Postmodernity, London: Routledge Falmer, 2004.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.