Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2021, 11(1):161-172 | DOI: 10.32725/cetv.2021.015

Fenomén koronavirové krize v esejích studentů pedagogiky volného času na Teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích

Stanislav Suda
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice

The topic of the corona-virus crisis is current and data on the ways in which individual students experience this crisis and the impact on their studies or profession are not yet known. The conducted qualitative survey is therefore devoted to experiencing this crisis from the perspective of students and the importance of the foundations of their attitudes in coping with this challenging situation. Students of the bachelor’s programme Leisure Education were given an assignment – an authorial essay on the topic ‘I, my profession, and covid’. This was then phenomenologically analysed in order to determine the subjective level of experiencing the crisis. From a sample of 182 essays, seven more general attitude codes were read. They illustrate students’ experiences and the way of coping with this phenomenon (using one’s personal attitude) and show the advantage of certain attitude codes (personal settings) for coping with a long-term crisis. The implications of the results are possible at two levels: they offer a methodological opportunity in comparative studies with the expected concurrent (methodologically differently constructed) studies of the corona-virus crisis and also point to the need for an active personal setting in a long-term crisis.

Klíčová slova: essays, corona-virus crisis, qualitative methodology, attitudes, covid-19

Zveřejněno: 1. říjen 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Suda, S. (2021). Fenomén koronavirové krize v esejích studentů pedagogiky volného času na Teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Caritas et veritas11(1), 161-172. doi: 10.32725/cetv.2021.015
Stáhnout citaci

Reference

  1. Tomáš ŘIHÁČEK, Ivo ČERMÁK, Roman HYTYCH a kol., Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
  2. Viktor Emil FRANKL, Vůle ke smyslu, Brno: Cesta, 2006.
  3. Vladimír CHRZ, Předmluva aneb Co je vlastně experimentální dramatika, In: Experimentální dramatika, Stanislav SUDA, České Budějovice: Epistéme, 2017.
  4. František JIRÁNEK a kol., Otázky psychologie učeni. Praha: SPN, 1970.
  5. Jiří ČERNÝ, Fotbal je hra (pokus o fenomenologii hry), Praha: Československý spisovatel, 1968.
  6. Jan HENDL, Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, Praha: Portál, 2005

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.