Journal for Christian reflections in the context of social sciences and humanities

Caritas et veritas 2019, 9(2):127-142 | DOI: 10.32725/cetv.2019.030

The Spiritual Dimension of Social Pedagogy The View through the Eyes of Students at Sts Cyril and Methodius Faculty of Theology, Palacký University Olomouc

Petra Potměšilová
Univerzita Palackého v Olomouci, Cyrilometodějská teologická fakulta, Katedra křesťanské výchovy, Univerzitní 244/22, 771 11 Olomouc

Social Pedagogy, a study programme at Sts Cyril and Methodius Faculty of Theology, has its specifics. During studies, the emphasis is on the development of values that are accentuated in the Christian tradition. This specificity is fully in line with one of the theoretical pillars of social pedagogy (solidarity, helping others). The aim of the research was to focus on the students' perspective concerning the potential importance of the spiritual overlap of the Social Pedagogy programme. The main research method was a questionnaire containing ten questions. The results were processed using IBM SPSS 21 and 23. Descriptive statistics were used. The T-test for two independent samples, Analysis of variance (ANOVA), the Kruskal-Wallis test, and the Pearson correlation coefficient were used to verify the hypotheses. The results have shown that the students perceive the spiritual dimension of the Social Pedagogy programme positively. In this perception, also important was the fact whether faith is relevant to them personally in their lives, and the year of their studies.

Keywords: social pedagogy, study programme, spiritual dimension, solidarity, faith

Published: September 30, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Potměšilová, P. (2019). The Spiritual Dimension of Social Pedagogy The View through the Eyes of Students at Sts Cyril and Methodius Faculty of Theology, Palacký University Olomouc. Caritas et veritas9(2), 127-142. doi: 10.32725/cetv.2019.030
Download citation

References

  1. Bohuslav KRAUS, Základy sociální pedagogiky, Praha: Portál, 2008.
  2. Juha HÄMÄLÄINEN, Social Pedagogy as a Scientific Discipline - a Branch of Academic Studies and a Field of Professional Practice, EccoS Revista Científica 48/2019, s. 17-34. Go to original source...
  3. Franz HAMBURGER, Sozialpädagogik in Deutschland. Eine Darstellung aus der Perspektive erziehungswissenschaftlicher Tradition, Journal of Contemporary Educational Studies 3/2014, s. 14-30.
  4. Gerhard Michael GOTTSCHALK, Entstehung und Verwendung des Begriffs Sozialpädagogik. Extrapolation systematischer Kategorien als Beitrag für das Selbstverständnis heutiger Sozialpädagogik. Eichstätter Sozialpädagogische Arbeiten, Eichstätt: BPB-Verl., 2004.
  5. Heinz SÜNKER - Rita BRACHES-CHYREK, Social pedagogy in Germany, in: The diversity of social pedagogy in Europe, ed. Jacob KORNBECK - Niels Rosendal JENSEN, Bremen: Europäischer Hochschulverlag, 2009.
  6. Winfried NOACK, Sozialpädagogik: ein Lehrbuch, Freiburg im Breisgau: Lambertus, 2011.
  7. Milena ÖBRINK HOBZOVÁ, Metody v disciplínách blízkých sociální pedagogice, in: Sociální pedagogika a její metody, Petra SOBKOVÁ a kol., Olomouc: UP, 2015, s. 25-28.
  8. Miroslav PROCHÁZKA, Sociální pedagogika, Praha: Grada, 2012.
  9. Zlatica BAKOŠOVÁ a kol., Sociálna pedagogika, Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2005.
  10. Blahoslav KRAUS a kol., Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky, Brno: Paido, 2001.
  11. Oldřich MATOUŠEK a kol., Metody a řízení sociální práce, Praha: Portál, 2003.
  12. © Andrej RAJSKÝ, What's Wrong in Modern Education? Maritain's Warning is Valid Today More than Ever, Caritas et Veritas 2/2018. Dostupné na: http://www.caritasetveritas.cz/index.php?action=openfile&pkey=279, citováno dne 23. 5. 2019.
  13. Michael FOUCAULT, Slova a věci, Brno: Computer Press, a.s., 2007.
  14. © Organizace spojených národů. Dostupné na: https://www.osn.cz/events/event/svetovy-den-socialni-spravedlnosti-2016-02-20/, citováno dne 11. 5. 2019.
  15. © Naděžda PELCOVÁ - Ilona SEMERÁDOVÁ, Fenomén výchovy a etika učitelského povolání, Praha: Karolinum Press, 2014. Dostupné na: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=1107667〈=cs&site=eds-live. Citováno dne: 10. 5. 2019.
  16. Gabriela ŠARNÍKOVÁ, Život v spoločenstve - láska či prosociálnosť?, In: Edukacja. Działania społeczne. Rodzina, Wiesław WÓJCIK - Erika LALÍKOVÁ, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Akademii Techniczno-Humanistycznej, 2008, s. 37-43.
  17. Kompendium sociální nauky církve, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2008.
  18. © Asociace vzdělavatelů v sociální pedagogice, Standardy vzdělávání v oblasti sociální pedagogiky. Dostupné na: http://asocped.cz/folders-1305/, citováno dne 12. 5. 2019.
  19. Marcela FOJTÍKOVÁ ROUBALOVÁ, Duchovní rozměr sociálního pedagoga, in: Sociální pedagogika v teorii a praxi, Petra POTMĚŠILOVÁ a kol., Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, s. 93-107.
  20. Martina ORLOVSKÁ - Marcela ROUBALOVÁ, Učitelé a hodnoty - životní postoj učitele a předávání hodnot, in: Mládež a hodnoty 2010: Výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti, Jiří POSPÍŠIL - Marcela ROUBALOVÁ, Olomouc: Hanex, 2010, s. 185-193.
  21. Gabriela ŠARNÍKOVÁ, Budú cnosti v budúcnosti? O výchove k cnostiam, Ružomberok: Verbum, 2011.
  22. Gabriela ŠARNÍKOVÁ, Spiritualita dieťaťa ako súčasť hľadania pravdy o sebe a o svete, Predškolská výchova 4/2019, s. 33-36.
  23. Martin CHADIMA a kol., Mezigenerační přenos základních křesťanských hodnot v kontextu sekulární společnosti, Hradec Králové: Gaudeamus, 2015.
  24. Petr SAK - Karolína SAKOVÁ, Mládež na křižovatce, Praha: Svoboda Servis, 2004.
  25. Libor PRUDKÝ a kol, Inventura hodnot, Praha: Academie, 2009.
  26. Bohumila BAŠTECKÁ - Petr GOLDMANN, Základy klinické psychologie, Praha: Grada, 2001.
  27. Zdeněk NEUBAUER, Smysl a duch, in: A nahoře nic…, Odilo ŠTAMPACH, Praha: Portál, 2000.
  28. Tomáš HALÍK, Co je bez chvění, není pevné, Praha: Nakladatelství lidové noviny, 2002.
  29. Vladimír SMÉKAL, Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání, Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2009.
  30. Pavel ŘÍČAN, Psychologie náboženství a spirituality, Praha: Portál, 2007.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.