Caritas et veritas 2018, 8(1):207-220 | DOI: 10.32725/cetv.2018.023
Teologické a sociální souvislosti inkluzivní podpory pro člověka s postižením ze strany křesťanského společenství
- 1 Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, Katedra pedagogiky, Chodské náměstí 1, 306 14 Plzeň
Studie představuje teoretické souvislosti inkluzivního přístupu k lidem s postižením a znevýhodněním, a to nejenom jako moderního společenského fenoménu, ale také z pohledu křesťanské teologie a praktického křesťanství v rámci církevního společenství. Na kvalitativní výzkumné sondě využívající metodu fenomenografického rozhovoru se ženou s pohybovým postižením a jejími dvěma přáteli z křesťanského společenství jsou představeny možnosti i úskalí inkluzivní podpory takového společenství pro jedince se zdravotním postižením. Výpovědi respondentů ukazují na některé kategorie potřeb u osob s postižením, při jejichž naplňování může právě přirozeně proinkluzivní křesťanské společenství sehrávat důležitou (či přímo nezastupitelnou) roli, a dokonce i z hlediska sociální práce tak v sobě tento zdroj podpory skrývá významný potenciál.
Klíčová slova: sociální inkluze, inkluzivní podpora, člověk s postižením, křesťanské společenství
Zveřejněno: 30. březen 2018 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Thomas P. LOMBARDI, Inclusion: policy and practice, Bloomington: Phi Delta Kappa Educational Foundation, 1999.
- Josef SLOWÍK, Dobrovolnictví jako nepostradatelný nástroj sociální inkluze, Sociání práce / Sociálna práca 4/2011, s. 43-48.
- Jed BOARDMAN, Social inclusion and mental health, London: Royal College of Psychiatrists, 2010.
- Kerry O'HALLORAN, Charity law and social inclusion: an international study, New York: Routledge, 2006.
- Jan JANDOUREK, Sociologický slovník, Praha: Portál, 2001.
- Jan PRŮCHA, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ, Pedagogický slovník, Praha: Portál, 2009.
- Linda EVANS, Inclusion, New York: Routledge, 2007.
Přejít k původnímu zdroji...
- Julie ALLAN (ed.), Inclusion, participation, and democracy: what is the purpose?, Dordrecht: Kluwer Academic, 2003.
- Boris TITZL, Postižený člověk ve společnosti, Praha: Univerzita Karlova, 2000.
- Pavel NAVRÁTIL, Teorie a metody sociální práce, Brno: Marek Zeman, 2001.
- Pavel NAVRÁTIL, Libor MUSIL, Sociální práce s příslušníky menšinových skupin, Sociální studia 5/2000.
- Victor J. DRAPELA, Přehled teorií osobnosti, Praha: Portál, 2008.
- Martin BEDNÁŘ, Kvalita v sociálních službách, Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
- Jakub DOLEŽEL, Biblické kořeny sociální práce, In Michael MARTÍNEK a kol. (eds.), Praktická teologie pro sociální pracovníky, Praha: Jabok, 2008.
- Oldřich MATOUŠEK, Prolegomena k teorii sociální práce, Fórum sociální práce / Social work forum 1/2011.
- Oldřich MATOUŠEK, Metody a řízení sociální práce, Praha: Portál, 2003.
- Ondřej FISCHER a Petr JANDEJSEK, Teologicko-filosofické vzdělávání jako cesta ke spojení teorie a praxe v sociální práci, Sociální práce / Sociálna práca 4/2010, s. 126-129.
- Michal OPATRNÝ, Podobenství o milosrdném Samaritánovi a proprium křesťanské charitativní práce v kontextu tzv. teorie charity, Studia Theologica 3/2016, s. 167-184.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jakub DOLEŽEL, Heinrich POMPEY, Impulzy pro sociální práci církve - encyklika Deus caritas est, Studia Theologica 3/2006.
- Roman MÍČKA, Sociální učení církve a evropská integrace, Studia Theologica 3/2011, s. 152-172.
- Jakub DOLEŽEL, Spirituální citlivost charitních služeb: Proč a jak pracovat se spirituální dimenzí životní situace klientů, Caritas et veritas 7/2017.
Přejít k původnímu zdroji...
- Alena VYSKOČILOVÁ, Možnosti křesťanského společenství v podpoře inkluzivního života na příkladu člověka s tělesným postižením, Bakalářská práce, Olomouc: Univerzita Palackého, 2017.
- Petr PABIAN, Jak se učí na vysokých školách: výzkumný směr přístupů k učení, Aula 1/2012.
- Jan ŠIŠKA, Ibrahim BANGURA, Biografický fragment ze Sierry Leone jako cesta ke zkoumání příčin postižení, Speciální pedagogika 2/2010.
- Pavel DOULÍK, Jiří ŠKODA a Martin BÍLEK, Vybrané metody pedagogického výzkumu a jejich aplikace při zkoumání experimentálních činností v přírodovědném vzdělávání, In Martin BÍLEK (Ed.), Metologické otázky výzkumu v didaktice chemie, Hradec Králové: Gaudeamus, 2009.
- Jiří MAREŠ, Styly učení žáků a studentů, Praha: Portál, 1998.
- Libor NOVOSAD, Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním, Praha: Portál, 2009.
- Libor NOVOSAD, Tělesné postižení jako fenomén i životní realita, Praha: Portál, 2011.
- Oldřich MATOUŠEK, Rodina jako instituce a vztahová síť, Praha: Sociologické nakladatelství, 1997.
- Josef SLOWÍK, Člověk s handicapem v křesťanském společenství, Praha: Advent-Orion, 2015.
- Josef LANGMEIER, Dana KREJČÍŘOVÁ, Vývojová psychologie, Praha: Grada, 1998.
- Michal OPATRNÝ, Služba potřebným - diakonie jako konstitutivní prvek praxe církve, In Michael MARTÍNEK a kol. (eds.), Praktická teologie pro sociální pracovníky, Praha: Jabok, 2008.
- Susanne STRAUSS, Volunteering and social inclusion, Wiesbaden: VS Verlag, 2008.
- Jean VANIER, Cesta k lidství, Praha: Portál, 2004.
- Tomáš SEDLÁČEK, Ekonomie dobra a zla: Ekonomie dobra a zla: po stopách lidského tázání od Gilgameše po finanční krizi, Praha: 65. pole, 2012.
- Christina POWELL, Meeting the Needs of People with Disabilities Within the Church, Enrichment Journal 4/2009, © (online) Dostupné na http://enrichmentjournal.ag.org/200904/200904_124_disabilities.cfm, citováno dne 01. 02. 2018.
- Oldřich MATOUŠEK, Klientův přirozený svět jako východisko sociální praxe, In Oldřich MATOUŠEK a kol. (eds.), Sociální práce v praxi, Praha: Portál, 2005.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.