Caritas et veritas 2017, 7(2):104-120 | DOI: 10.32725/cetv.2017.041
The teacher of religion - missionary and evangelist, but also a professional and expert. Above all, however, a Christian experiencing a deep internal relationship with God through Christ
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice
The study aims to define the possible essential characteristics of a Czech teacher of religious education today. First, its audience is informed about a piece of empirical research carried out in the Czech Republic and German speaking parts of Europe. This builds the theoretical framework for a qualitative probe of the religious education teacher's personality, as such. The study is based on data analysis of a focus group of religious education teachers from České Budějovice. The final interpretation finds a certain type of the religious education teacher, which was identified in the interview and creates the possibility of further empirical research.
Keywords: Personality of a religious education teacher, focus group, professional identity of a religious education teacher, identification of a religious education teacher with the Church
Published: September 30, 2017 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- Ludvík DŘÍMAL, František Tomášek jako katecheta dětí a mládeže, Olomouc: Matice cyrilometodějská, 2002.
- Marie ZIMMERMANOVÁ, ThDr. Josef Hronek jako katechetik a pedagog, Praha: Karolinum, 2012.
- Ludmila MUCHOVÁ, Solidarita otřesených - životní cesta a odkaz P. Pittra naší době, Theologia vitae 2/2015.
- Emilio ALBERICH - Ludvík DŘÍMAL, Katechetika, Praha: Portál, 2008.
- Ludmila MUCHOVÁ, Náboženská edukace v současné společnosti, Habilitační práce. Ružomberok: Pedagogická fakulta Katolíckej univerzity, 2007.
- Ludmila MUCHOVÁ - František ŠTĚCH, Rozpaky nad pluralitou v české náboženské výchově?, Studia theologica 2/2008, s. 72-87.
- © Jana SKOKOVÁ, Náboženství jako součást školní edukace v různých zemích Evropy (on-line). Diplomová práce, TF JU v Českých Budějovicích, 2012. Dostupné na http://www.vyzkum-mladez.cz/zprava/1476795788.pdf, citováno dne 5. 6. 2017.
- Norbert METTE, Zum Beruf und Selbstverständnis von Religionslehrern und -lehrerinnen im Kontext aktueller Entwicklungen in Gesellschaft und Schule sowie Religion und Kirche, Christlich pädagogische Blätter 3/2004, s. 134-136.
- Saskia HÜTTE - Norbert METTE, (u. a.) Religion im Klassenverband unterrichten. Lehrerinnen berichten von ihren Erfahrungen, Münster: LIT Verlag, 2003.
- Friedrich SCHWEITZER, Religionspädagogik. Lehrbuch PraktischeTheologie. Band 1, München: Gütersloher Verlagshaus, 2006.
- © RVP ZV (on-line), dostupné na http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017.pdf, citováno dne 3. 6. 2017.
- Jarmila SKALKOVÁ, Za novou kvalitu vyučování, Brno: Paido, 1995.
- David L. MORGAN, Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu, Boskovice: Albert, 2001.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.