Journal for Christian reflections in the context of social sciences and humanities

Caritas et veritas 2017, 7(2):79-88 | DOI: 10.32725/cetv.2017.039

The Instructor-Professional! A Worker or an Animator?

Richard Macků, Veronika Röhrerová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice

The paper responds to the current phenomenon of young instructors working in organisations that are engaged in the development of individuals and groups using experiential methods. These young instructors are methodically well-equipped, but their experience often has only 'instant nature'. Therefore, the text deals with the differences in the concept of the instructor working in the role of the animator on one hand and the instantly working instructor-worker on the other.
The aim of the qualitatively conceived empirical probe was to map the perception of issues related to instructorship among the instructors of experiential events themselves. Semi-structured interviews were subjected to a framework analysis; its output is a pair of conceptual maps that indicate the differences between the two methods of instructor work. The findings of this investigation can be the basis for building a diagnostic tool for instructors.

Keywords: instructor, animator, teacher, experiential pedagogy, experimental course, framework analysis

Published: September 30, 2017  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Macků, R., & Röhrerová, V. (2017). The Instructor-Professional! A Worker or an Animator? Caritas et veritas7(2), 79-88. doi: 10.32725/cetv.2017.039
Download citation

References

  1. Peter G. NORTHOUSE, Leadership: Theory and Practice, 6th Edition, Los Angeles: SAGE Publications, 2013.
  2. © Výroční zprávy Prázdninové školy Lipnice (on-line), dostupné na: https://www.psl.cz/upload/psl/file/vyrocni-zpravy, citováno dne 25. 11. 2017.
  3. Metodický výcvik Prázdninové školy Lipnice (on-line), dostupné na: https://www.psl.cz/metoda-zazitkove-pedagogiky-certifikovany-vycvik, citováno dne 25. 11. 2017.
  4. Richard MACKŮ, Instantní, nebo skutečné řešení problému?, Zlín: Verbum, 2015.
  5. Michal KAPLÁNEK, Animace. Studijní text pro přípravu animátorů mládeže, Praha: Portál, 2013.
  6. Jan PRŮCHA - Eliška WALTEROVÁ - Jiří MAREŠ, Pedagogický slovník, Praha: Portál, 2003.
  7. Radek PELÁNEK, Příručka instruktora zážitkových akcí, Praha: Portál, 2008.
  8. Josef LUKAS - Josef SMOLÍK, Psychologie vůdcovství, Brno: Computer Press, 2008.
  9. Jan ČÁP, Jiří MAREŠ, Psychologie pro učitele, Praha: Portál, 2001.
  10. Petr HOLEC, Problematika metodického využití moderních forem pobytu v přírodě v SSM, Metodické listy pro tělovýchovně brannou činnost 7/1977.
  11. Jiří PLAMÍNEK, Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele, Praha: Grada, 2010.
  12. Tomáš VALENTA, Fenomén instruktorství v životní dráze člověka (prezentace výsledků výzkumu), Gymnos Akadémos 1/2011, s. 12-22.
  13. Roman ŠVAŘÍČEK - Klára ŠEĎOVÁ, Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Praha: Portál, 2007.
  14. Jane RITCHIE - Liz SPENCER, L. Qualitative data analysis for applied policy research, in: Analyzing qualitative data, eds. Alan BRYMAN, Robert G. BURGESS, New York: Routledge, 1994, s.173-194. Go to original source...
  15. Jane RITCHIE - Jane LEWIS, Qualitative research practice, London: Sage Publications, 2003.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.