Caritas et veritas 2021, 11(2):167-180 | DOI: 10.32725/cetv.2021.042
‘One Thing Necessary’ in Czech Education
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice
The text presents anthropological and cultural arguments that can newly open a professional discussion on the relationship between religion and education in the Czech environment. Firstly, the article identifies the potential of the relationship between religion and education. It uses the example of Comenius’s thesis on ‘One Thing Necessary’ and the summary of several generally accepted arguments from foreign literature. Further, it defi nes the concept of spiritual competence and complements the term with foreign examples. Spiritual competence is understood as education leading towards the consciousness of the ‘One Essential Thing’. In this sense, the presented text attempts to revive one of the key starting points of Comenius’s thinking in the Czech environment and to inspire the search for possible ways to update it.
Keywords: John Amos Comenius, competence, spiritual competence, religious competence
Accepted: February 14, 2022; Published: March 1, 2022 Show citation
References
- Jan Amos KOMENSKÝ, Jedno nezbytné, Praha: Kalich, 2020.
- Stanislav BALÍK - Jiří HANUŠ, Katolická církev v Československu 1945-1989, Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007.
- Dana HAMPLOVÁ - Blanka ŘEHÁKOVÁ, Česká religiozita na počátku 3. tisíciletí. Výsledky Mezinárodního programu sociálního výzkumu ISSP 2008 - Náboženství, Sociologické studie / Sociological Studies 09:2, Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009.
- Zdeněk R. Nešpor (ed.), Jaká víra? Současná česká religiozita/spiritualita v pohledu kvalitativní sociologie náboženství, Sociologické studie / Sociological Studies 04:05, Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004.
- David HAY - Rebecca NYE, The Spirit of the Child, London - Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2006.
- David BIERNOT, Nenáboženský člověk a post-sekularismus: "Náboženská nemuzikálnost" Richarda Rortyho, Theologická revue 4/2013.
- Jan PRŮCHA, Moderní pedagogika, Praha: Portál, 1997.
- Friedrich SCHWEITZER, Bildung, Neukirchen-Vluyn: Neukirchner Verlagsgesellschaft, 2014.
- Friedrich SCHWEITZER, Die religiöse Dimension der wissenschaftlichen Pädagogik in der Pluralität - Traditionen, Herausforderungen, Lösungsmodelle, in: Religion in der Allgemeinen Pädagogik. Von der Religion als Grundlegung bis zu ihrer Bestreitung. Religionspädagogik in pluraler Gesellschaft (RPG), svazek 9, ed. Hans-Georg ZIEBERTZ - Günter R. SCHMIDT, Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus, 2006.
- Christoph LÜTH, Allgemeine Pädagogik und Religion. Zum Verhältnis von Bildung, Erziehung und Religion, in: Religion in der Allgemeinen Pädagogik. Von der Religion als Grundlegung bis zu ihrer Bestreitung. Religionspädagogik in pluraler Gesellschaft (RPG), svazek 9, ed. Hans-Georg ZIEBERTZ - Günter R. SCHMIDT, Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus, 2006.
- Jürgen REKUS, Der religiöse Aspekt pädagogischen Handelns, in: Religion in der Allgemeinen Pädagogik. Von der Religion als Grundlegung bis zu ihrer Bestreitung. Religionspädagogik in pluraler Gesellschaft (RPG), svazek 9, ed. Hans-Georg ZIEBERTZ - Günter R. SCHMIDT, Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus, 2006.
- Wolfgang NIEKE, Religion als Bestandteil von Allgemeinbildung: Weltorientierung statt Religionslehre, in: Religion in der Allgemeinen Pädagogik. Von der Religion als Grundlegung bis zu ihrer Bestreitung. Religionspädagogik in pluraler Gesellschaft (RPG), svazek 9, ed. Hans-Georg ZIEBERTZ - Günter R. SCHMIDT, Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus, 2006.
- Georg HARDECKER, Bildung - Eindruck und Ausdruck der Religion: eine systematische Analyse von Schleiermachers Bildungsverständnis aus fundamentalethischer Perspektive, Tübingen: Mohr Siebeck, 2021.
Go to original source...
- Julian STERN, Teaching Religious Education. Researchers in the Classroom, 2. vydání, London - New York: Bloomsbury, 2018.
- Radim PALOUŠ - Zuzana SVOBODOVÁ, Homo educandus. Filozofické základy teorie výchovy, Praha: Karolinum, 2020.
- Jan SOKOL, Filosofická antropologie, Praha: Portál, 2002; Jan SOKOL, Člověk a náboženství, Praha: Portál, 2003.
- Ludmila MUCHOVÁ, Úvod do náboženské pedagogiky, Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1994.
- Noemi BRAVENÁ, Přesah a jeho význam pro socializaci a formování dítěte jako osobnosti, Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016.
- Zuzana SVOBODOVÁ, Nelhostejnost: Črty k (ne)náboženské výchově, Praha: Malvern, 2005.
- Renáta MATUŠŮ, Spiritualita pedagogů v tradičním a alternativním vzdělávání, Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016. Dostupné také na: http://hdl.handle.net/10563/37167. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií, Ústav pedagogických věd. Vedoucí práce Eliška Suchánková.
- Kamila KEPKOVÁ, Spiritualita jako duševní podstata školy, Brno, 2017. Dostupné na: https://theses.cz/id/ce7zts/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Lenka Gulová.
- Anna RŮŽIČKOVÁ, Křesťanství jako zdroj inspirace při rozvíjení spirituality v mateřské škole, České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity, 2020. Dostupné na: https://theses.cz/id/bijr1e/DP_Ruzickova_Anna.pdf. Diplomová práce. Jihočeská univerzita, Teologická fakulta. Vedoucí práce Ludmila Muchová.
- Ian MARSHALL - Danah ZOHAR, Spirituální inteligence, Praha: Mladá fronta, 2003.
- Andrew NEWBERG, How God Changes Your Brain, New York: Random House, 2010.
- Gerhard WEHR, Der Mystiker Nicolaus Cusanus, Wiesbaden: Marix Verlag, 2011.
- Maria-Eugen GRIALOU, Ich will Gott schauen. Weg des Getauften mit den Meistern des Karmel, Freiburg: Paulusverlag, 1993.
- Viktor Emil FRANKL, Vůle ke smyslu, Brno: Cesta, 2006.
- Franz KETT - Robert KOCZY, Die Religionspädagogische Praxis. Ein Weg der Menschenbildung, Landshut: RPA-Verlag, 2009.
- Christian KAHRS, Öffentliche Bildung privater Religion. Plädoyer für einen "Fachbereich Religion" - obligatorisch für alle, Freiburg im Breisgau: Herder, 2009.
- Emerich CORETH, Co je člověk?, Praha: Zvon, 1994; Vladimír BOUBLÍK, Teologická antropologie, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001.
- Naděžda PELCOVÁ, Filozofická a pedagogická antropologie, Praha: Karolinum, 2004.
- Erwin DIRSCHERL, Grundriss Theologischer Anthropologie, Regensburg: Friedrich Pustet, 2006.
- Jolana POLÁKOVÁ, Perspektiva naděje: Hledání transcendence v postmoderní době, Praha: Vyšehrad, 1995.
- Volker LADENTHIN, Braucht Bildung Religion?: das Fach Religion aus der Perspektive der Allgemeinen Pädagogik, Katechetische Blätter 5/1999.
- Jan PRŮCHA, Moderní pedagogika, 6. aktualizované a doplněné vydání, Praha: Portál, 1997.
- Jürgen BAUMERT, Deutschland im internationalen Bildungsvergleich, in: Die Zukunft der Bildung, ed. Nelson KILLIUS - Jürgen KLUGE - Linda REISCH, Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2002.
- Bernd Jochen HILBEREATH - Matthias SCHARER, Komunikative Theologie. Grundlagen - Erfahrungen - Klärungen, Mainz: Grünewald, 2012.
- Reinhold BOSCHKI, Einführung in die Religionspädagogik, 3. vydání, Darmstadt: WBG, 2015.
- Burkard PORZELT, Grundlegung religiöses Lernen, Bad Heilbrunn: UTB, 2009.
- Ulrich HEMEL, Ziele religiöser Erziehung, Frankfurt am Main: Peter Lang, 1988.
- Detlef POLLACK, Was ist Religion? Probleme der Definition, Zeitschrift für Religionswissenschaft 2/1995.
Go to original source...
- Charles Young GLOCK, Über die Dimensionen der Religiosität, in: Kirche und Gesellschaft. Einführung in die Religionssoziologie II, ed. Joachim MATTHES, Reinbeck: Rowolth, 1969.
- Mirjam SCHAMBECK, Was bedeutet "religiös kompetent" zu sein?, Katechetische Blätter 2/2011.
- Lehrplan für den katholischen Religionsunterricht an der Volksschule (on-line), dostupné na: https://www.schulamt.at/wp-content/uploads/2019/01/Volksschule_LP_2014.pdf, citováno dne 20. 6. 2021.
- Ulrich HEMEL, Religiöse Kompetenz als Ziel des Religionsunterrichts (on-line), dostupné na: https://institut-fuer-sozialstrategie.de/wp-content/uploads/2015/05/rel_vortrag_religioese_kompetenz.pdf, citováno dne 20. 6. 2021.
- Günther BADER, Religiöse Bildung und Wertevermittlung in der Schule? Zum Anspruch und Profil eines kompetenzorientierten Religionsunterrichts, Österreichisches Religionspädagogisches Forum 18/2010 (on-line), dostupné na: https://unipub.uni-graz.at/oerf/content/titleinfo/111449/full.pdf, citováno dne 20. 6. 2021.
- Martin JÄGGLE - Philipp KLUTZ, Überarbeiteter Lehrplan für den katholischen Religionsunterricht an der Volksschule, in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum 18/2010 (on-line), dostupné na: https://unipub.uni-graz.at/oerf/content/titleinfo/111469/full.pdf, citováno dne 20. 6. 2021.
- Sustainable Development Goals (on-line), dostupné na: https://www.un.org/sustainabledevelopment/education/, citováno dne 20. 6. 2021.
- Norman de Paula ARRUDA FILHO, The agenda 2030 for responsible management education: An applied methodology, in: The International Journal of Management Education 15/2017 (on-line), dostupné na: https://doi.org/10.1016/j.ijme.2017.02.010, citováno dne 20. 6. 2021. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2017.02.010
Go to original source...
- OECD: PISA 2018 Assessment and Analytical Framework (on-line), dostupné na: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/b25efab8-en.pdf?expires=1606838233&id=id&accname=guest✓sum=1D1CB6C3C18A92F0F958D734CD948271, citováno dne 20. 6. 2021. https://doi.org/10.1787/b25efab8-en
Go to original source...
- Martin ROTHGANGEL, Kompetenzorientierter Religionsunterricht in Deutschland: Bildungswissenschaftliche und religionspädagogische Aspekte, in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum 18/2010 (on-line), dostupné na: https://unipub.uni-graz.at/download/pdf/111445?name=Rothgangel%20Martin%20Kompetenzorientierter%20Religionsunterricht%20in%20Deutschland, citováno dne 20. 6. 2021.
- PS PČR, Listina základních práv a svobod (on-line), dostupné na: https://www.psp.cz/docs/laws/listina.html, citováno dne 20. 6. 2021.
- MŠMT, Školský zákon svobod (on-line), dostupné na: https://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-ode-dne-27-2-2021, citováno dne 20. 6. 2021.
- Grundlegende Kompetenzen religiöser Bildung (on-line), ed. Dietlind FISCHER - Volker ELSENBAST, dostupné na: http://www.sander-gaiser.de/Bildungsstandardscomenius.pdf, citováno dne 30. 11. 2020.
- Profil katedry (on-line), dostupné na: https://www.tf.jcu.cz/o-fakulte/katedry-a-oddeleni/katedra-pedagogiky/profil-katedry, citováno dne 15. 10. 2021.
- Eva MUROŇOVÁ, Spirituální dimenze kultury školy na základní škole na příkladu ČR. Příspěvek k diskuzi z náboženskopedagogického pohledu. Disertační práce, 2011 (on-line), dostupné na: https://is.muni.cz/th/opvtr/DISERTACE_KOMPLET.pdf, citováno dne 2. 4. 2021.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.