Journal for Christian reflections in the context of social sciences and humanities

Caritas et veritas 2025, 15(1):32-49 | DOI: 10.32725/cetv.2025.005

The culture of organizations providing social services

Veronika Kudrličková1, Jitka Vacková2, Radka Prokešová3, Klaudie Němečková4
1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Nedabyle 15, 370 06 České Budějovice
2 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Ústav sociálních a speciálněpedagogických věd, J. Boreckého 1167/27, 370 11 České Budějovice
3 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Ústav humanitních studií v pomáhajících profesích, J. Boreckého 1167/27, 370 11 České Budějovice
4 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, J. Boreckého 1167/27, 370 11 České Budějovice

By establishing a functioning culture in social service organizations, which each organization creates for itself, it is possible to prevent undesirable pathological phenomena in the workplace that can disrupt relationships between employees and affect the functioning of the entire organization. The main objective of the research was to evaluate the dimensions of organizational culture using a standardized questionnaire according to Kollárik in organizations providing social services. Other objectives were to determine whether conflicts arise in the workplace in connection with the organizational culture of the workplace and what management expects from new employees at a specific workplace. A mixed strategy using the QUAN-qual model was used for the research. Quantitative research was carried out using a standardized questionnaire for diagnosing the social atmosphere developed by Prof. PhDr. Teodor Kollárik, DrSc., and a qualitative research strategy in the form of interviews was used to supplement the information. The results of the research show that employee satisfaction assessments have a positive impact on employee satisfaction, and overall satisfaction with the organizational culture is rated positively. The information obtained provides insight into the assessment of dimensions influencing organizational culture, as well as the views of organizational managers on the expectations of new employees.

Keywords: values and norms of behavior; organizational culture; social work; leadership style

Received: November 22, 2022; Revised: June 29, 2023; Accepted: January 7, 2024; Prepublished online: July 20, 2025; Published: August 12, 2025  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kudrličková, V., Vacková, J., Prokešová, R., & Němečková, K. (2025). The culture of organizations providing social services. Caritas et veritas15(1), 32-49. doi: 10.32725/cetv.2025.005
Download citation

References

  1. Amstrong, Michael et al. Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy. Praha: Grada Publishing, 2015.
  2. Bedrnová, Eva et al. Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press, 2012.
  3. Bosnjak, Lidia Lesko, Bandur, Katerina Malić, and Milera Mabic.´´Characteristics of Organizational Culture on Faculties of Social Sciences and Humanities - Case of the University of Mostar". V: DIEM: Dubrovnik International Economic Meeting, 31. řijna 2019.
  4. Cejhamr, Václav. Management a organizační chování. 2. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010.
  5. Čevela, Rostislav et al. Sociální a posudkové lékařství. Praha: Karolinum, 2015.
  6. Drucker, Peter. Classic Drucker: Essential Wisdom of Peter Drucker from the Pages of Harvard Business Review. Harvard Business Press, 2006.
  7. Evangelu, Jaroslava Ester, and Oldřich FRIDRICH. 133 her pro motivaci a rozvoj týmů. Praha: Grada Publishing, 2011.
  8. Franková, Emilie. Kreativita a inovace v organizaci. Praha: Grada Publishing, 2011.
  9. Fuller, Cynthia. Organizational Culture: Leadership Strategies, Outcomes and Effectiveness. UK ed. edition: Nova Science Publishers, Incorporated, 2015.
  10. Hailey, John. Managing fot Change: Leadership, Strategy and Management in Asian NGOs. Routledge, 2013. Go to original source...
  11. Hiršová, Miloslava et al. Silnější vítězství? Vliv síly organizační kultury na finanční výkonnost organizací. Plzeň: ZČU, 2017.
  12. Hofstede, Geert et al. Cultures and organizations: Software of the Mind. McGraw Hill Professional, 2010.
  13. Kabul, Eka Rakhmat, Mulyana, Mulyana, and Nandan Limakrina. ´´ The Study of Organization Culture and Leadership: Improving Performance ´´. Dinasti International Journal of Digital Business Management 2, no. 6 (2021): 991-1005. https://doi.org/10.31933/dijdbm.v2i6.1003. Go to original source...
  14. Kollárik, Teodor. Sociálna psychológia + psychológia práce = sociálna psychológia práca? Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 2011.
  15. Křivohlavý, Jaro. Psychologie smysluplnosti existence: otázky na vrcholu života. Praha: Grada Publishing, 2006.
  16. Lukášová, Růžena. Organizační kultura a její změna. Praha: Grada Publishing, 2010.
  17. Mládková, Ludmila. Moderní přístupy v managementu. C. H. Beck pro praxi, 2005.
  18. Pospíšilová, Jarmila. Malovaná pýcha. Praha: MOBA, 2018.
  19. Schein, Edgar, and Peter Schein. Humble Leadership: The Power of Relationships, Openness, and Trus. Berrett-Koehler Publishers, 2018.
  20. Schein, Edgar. Organizational Culture and Leadership. John Wiley & Sons, 2010.
  21. Schein, Edgar. Organizational Culture and Leadership. John Wiley & Sons, 2016.
  22. Svozilová, Alena. Projektový management: Systémový přístup k řízení projektů. Praha: Grada, 2016.
  23. Špirudová, Lenka. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada Publishing, 2015.
  24. Urban, Jan. Firemní kultura a identita. Ústav práva a právní vědy, 2014.
  25. Vodák, Josef, and Alžběta Kucharčíková. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 2. vydání. Praha: Grada, 2011.
  26. Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2000.
  27. Wágnerová, Irena. Hodnocení a řízení výkonnosti. Praha: Grada Publishing, 2008.
  28. Denison, Daniel R. Corporate Culture and Organizational Effectiveness. John Wiley & Sons, 1990.
  29. Cameron, Kim S., and Robert E. Quinn. Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework. 3rd ed. John Wiley & Sons, 2011.
  30. Šmídová, Olga. Organizační kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu. Praha: FHS UK, 2011.
  31. Ouellette, Ruth R., Anne C. Goodman, Fátima Martinez-Pedraza, Jennifer O. Moses, Karen Cromer, Xiaohui Zhao, Janelle Pierre, and Stephanie L. Frazier. "A Systematic Review of Organizational and Workforce Interventions to Improve the Culture and Climate of Youth-Service Settings." Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research 47, no. 5 (2020): 764-778. doi: 10.1007/s10488-020-01037-y. Go to original source...
  32. Gagliardi, Pasquale. "A Review of Organizational Culture Instruments for Healthcare Organizations." Health Care Management Review 40, no. 1 (2015): 1-14. Části týkající se diagnostiky organizační kultury jsou na stranách 2-4.
  33. Anderson, Ruth A., L. Michele Issel, and Richard R. McDaniel. "Nursing Homes as Complex Adaptive Systems: Relationship between Management Practice and Resident Outcomes." Nursing Research 52, no. 1 (2003): 12-21. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.