Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2023, 13(2):113-122 | DOI: 10.32725/cetv.2023.027

Narativní šetření o profesní identitě učitelů - příběhy prožitých zkušeností

Marco Paulo Maia Ferreira
Instituto Superior de Educação e Ciências, ISEC Lisboa, UIDEF, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa

Cílem této výzkumné studie je porozumět profesní identitě učitelů na základě autobiografických vyprávění. Studie spadá do kvalitativního výzkumného paradigmatu, založeného na sociálně konstruktivistických postupech, kdy vyprávění pomáhají pochopit, jak lidé chápali události a zkušenosti, včetně jejich nadějí a plánů. Účastníky výzkumu bylo čtrnáct středoškolských učitelů s pěti až jedenáctiletou pedagogickou praxí. Metodou sběru dat bylo vyprávění příběhů a analýza dat byla založena na postupu tematické analýzy.  Z analýzy dat vyplynula tři témata, z nichž lze vyvodit, že touha stát se učitelem začíná ještě před nástupem na univerzitu; praxe absolvovaná během bakalářského studia představuje jeden z hlavních faktorů rozvoje profesní identity učitele; a být učitelem znamená dostupnost celoživotního vzdělávání.

Klíčová slova: narativní šetření, profesní identita učitele, metodologie kvalitativního výzkumu, tematická analýza, kontinuální profesní rozvoj

Přijato: 3. květen 2024; Zveřejněno: 18. květen 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ferreira, M.P.M. (2023). Narativní šetření o profesní identitě učitelů - příběhy prožitých zkušeností. Caritas et veritas13(2), 113-122. doi: 10.32725/cetv.2023.027


Článek je pouze v anglickém jazyce


Stáhnout citaci

Reference

  1. Beattie, Mary. 'Fostering reflective practice in teacher education: Inquiry as a framework for the construction of a professional knowledge in teaching'. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, nº 2 (1997): 111-128. https://doi.org/10.1080/1359866970250202. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Beattie, Mary. 'Narratives of Professional Learning: Becoming a Teacher and Learning to Teach'. Journal of Educational Enquiry, nº 2 (2000): 1-23.
  3. Becher, Tony, and Paul Trowler. Academic tribes and territories (2nd ed.). Buckingham: Open University Press, 2001.
  4. Behin, Bahram, Fatemeh Esmaeili, and Rsoul Assadollahi. 'An English Teacher's Professional Identity Development: The Effect of Educational Policies'. Journal of Modern Research in English Language Studies, nº 2 (2018): 19-40. https://doi.org/10.30479/jmrels.2019.10271.1278. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Bourdieu, Pierre. Homo academicus. Stanford: Stanford University Press, 1988.
  6. Braun, Virginia, and Victoria Clarke. 'Using thematic analysis in psychology'. Qualitative Research in Psychology, nº. 2 (2006): 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Brockbank, Anne, and Ian McGill. Facilitating reflective learning in higher education. London: Open University Press, 2007.
  8. Brown, Nela, and Tony Stockman. 'Examining the use of thematic analysis as a tool for informing design of new family communication technologies'. Proceedings of the 27th International BCS Human Computer Interaction Conference, Swindon, UK. 1-6. 2013. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Bullough, Robert, and Andrew Gitlin. Becoming a Student of Teaching. New York: Garland Publishing, 1995.
  10. Canrinus, Esther, Michelle Helms-Lorenz, Douwe Beijaard, Jaap Buitink, and Adriaan Hofman. 'Profiling teachers' sense of professional identity'. Educational Studies, nº. 37 (2011): 593-608. https://doi.org/10.1080/03055698.2010.539857. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Clandinin, Jean. Handbook of narrative inquiry: Mapping a methodology. Sage Publications, Inc., 2007. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Clandinin, Jean, and Michael Connelly. 'Teachers' professional knowledge landscapes: Teacher stories. Stories of teachers. School stories. stories of schools'. Educational Researcher, nº 3 (1996): 24-30. https://doi.org/10.3102/0013189X025003024. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Clandinin, Jean, and Michael Connelly. 'Knowledge, narrative, and self-study'. In International Handbook of Self-study of Teaching and Teacher Education Practices, edited by Jeffrey Loughran, M. L. Hamilton, V. La Boskey, and T. Russell, 575-600. Boston: Kluwer Academic Publishing, 2004. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Craig, Cheryl. 'Narrative inquiry in teaching and teacher education'. Advances in Research on Teaching, 2011: 19-42. https://doi.org/10.1108/s1479-3687(2011)00000130005 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Conway, Paul, Rosaleen Murphy, Anne Rath, and Kathy Hall. 'Learning to Teach and its Implications for the Continuum of Teacher Education: A Nine-Country Cross-National Study'. Report Commissioned by the Teaching Council. University College Cork and Teaching Council of Ireland, 2009. https://www.teachingcouncil.ie/assets/uploads/2023/08/learning-to-teach-and-its-implications-for-the-continuum-of-teacher-education.pdf.
  16. Denzin, Norman. The research act: A theoretical introduction to sociological methods. New York: Aldine Transaction, 2009.
  17. Dewey, John. Experience and Education. New York: Collier, 1938.
  18. Dewey, John. Logic: The Theory of Inquiry. New York: Henry Holt, 1938.
  19. Dewey, John. Democracy and Education. New York: The Free Press, 1966.
  20. Ellis, Carolyn, and Arthur Bochner. 'Autoethnography, Personal Narrative, Reflexivity: Researcher as Subject'. In Handbook of Qualitative Research, (2nd Ed.), edited by N. K. Denzin and Y. S. Lincoln, 733-768. Thousand Oaks CA: Sage Publications, 2000.
  21. Etherington, Kim. 'Ethical research in reflexive relationships'. Qualitative Inquiry, nº 5 (2007): 599-616. https://doi.org/10.1177/1077800407301. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Fantilli, Robert, and Douglas McDougall. 'A study of novice teachers: challenges and supports in the first years'. Teaching and Teacher Education, nº 6 (2009): 814-825. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.02.021 Přejít k původnímu zdroji...
  23. Feiman-Nemser, Sharon. 'Teacher Learning. How do Teachers learn to teach?'. In Handbook of research on Teacher Education. Enduring Questions in Changing Contexts (3rd ed.), edited by M. Cochran-Smith, S. Feiman-Nemser, and D. J. Mcintyre, 697-705. New York/Abingdon: Routledge/ Taylor & Francis, 2008.
  24. Freidus, Helen. 'The Telling of Story: Teachers Knowing What They Know'. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Chicago, IL, 1997.
  25. Gabryś-Barker, Danuta. 'On teacher beliefs, self-identity and the Stages of professional development'. Lingvarvm Arena, nº 1 (2010): 25-42.
  26. Ghanizadeh, Afsaneh, and Shima Ostad. 'The Dynamism of Teachers' Identity: The Case of Iranian EFL Teachers'. Sino-US English Teaching, nº 11 (2016): 831-841. https://doi.org/10.17265/1539-8072/2016.11.001. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Glickman, Carl, Stephen Gordon, and Jovita Ross-Gordon. The Basic Guide to Supervision and Instructional Leadership. Boston: Allyn & Bacon, 2008.
  28. Hennessy, Jennifer, and Raymond Lynch. '"I chose to become a teacher because". Exploring the factors influencing teaching choice amongst pre-service teachers in Ireland'. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, nº 2 (2017): 106-125. https://doi.org/10.1080/1359866X.2016.1183188. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Husu, Jukka, Auli Toom, and Sanna Patrikainen. 'Guided reflection as a means to demonstrate and develop student teachers' reflective competencies'. Reflective Practice, nº 1 (2008): 37-51. https://doi.org/10.1080/14623940701816642. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Jacobs, Monica, Ntombizolile Vakalisa, and Nqabomzi Gawe. Teaching-Learning Dynamics. Cape Town: Pearson, 2011.
  31. Kegan, Robert. The evolving self. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1982. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Kegan, Robert. In over our heads. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1994.
  33. Kettle, Brenda, and Neal Sellars. 'The Development of Student Teachers Practical Theory of Teaching'. Teaching and Teacher Education, nº 1 (1996): 1-24. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Kosnik, Clare, and Clive Beck. 'The internship component of a teacher education program: Opportunities for learning'. The Teacher Educator, nº 1 (2003): 18-34. https://doi.org/10.1080/08878730309555327. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Martin, Anne, Mirja Tarnanen, and Päivi Tynjälä. 'Exploring teachers' stories of writing: a narrative perspective'. Teachers and Teaching, nº 6 (2018): 690-705. https://doi.org/10.1080/13540602.2018.1462790. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Mayes, Clifford. 'A transpersonal model for teacher reflectivity'. Journal of Curriculum Studies, nº 4 (2001): 477-493. https://doi.org/10.1080/002202701300200939. Přejít k původnímu zdroji...
  37. McAdams, Dan. 'Narrative identity'. In Handbook of identity theory and research, edited by S. J. Schwartz, K. Luyckx, and V. L. Vignoles, 99-115. Springer: New York, 2011. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Mero-Jaffe, Irit. 'Is that what I said? Interview transcript approval by participants: An aspect of ethics in qualitative research'. International Journal of Qualitative Methods, Nº 3 (2011): 231-247. https://doi.org/10.1177/160940691101000304. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Mishler, Elliot. 'Representing discourses: the rhetoric of transcription'. Journal of Narrative and Life History, nº. 4 (1991): 255-280. https://doi.org/10.1075/jnlh.1.4.01rep. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Moon, Jennifer. A handbook of reflective and experiential learning - Theory and practice. New York: Routledge Falmer, 2004.
  41. Ojanen, Sinikka. 'A process in which personal pedagogical knowledge is created through the teacher education experience'. In International Conference on Teacher Education, Tel-Aviv, Israel, 1993.
  42. Oleson, Amanda, and Matthew Hora. 'Teaching the way they were taught? Revisiting the sources of teaching knowledge and the role of prior experience in shaping faculty teaching practices'. Higher Education, nº 1 (2013): 29-45. https://doi.org/10.1007/s10734-013-9678-9. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). 'Creating Effective Teaching and Learning Environments, First Results from TALIS'. Paris: OECD Publications, 2009. https://www.oecd.org/education/school/43023606.pdf
  44. Pennington, Martha. 'Teacher identity in TESOL: A frames perspective'. In Advances and current trends in language teacher identity research, edited by Y. L. Cheung, S. B. Said, and K. Park. 32-55, New York: Routledge, 2015. Přejít k původnímu zdroji...
  45. Rivkin, Steven, Eric Hanushek, and John Kain. 'Teachers, Schools, and Academic Achievement'. Econometrica, nº 2 (2005): 417-458. Přejít k původnímu zdroji...
  46. Rodgers, Carol, and Katherine Scott. 'The development of the personal self and professional identity in learning to teach'. In Handbook of Research on Teacher Education. Enduring Questions in Changing Contexts (3rd ed.), edited by M. Cochran-Smith, S. Feiman-Nemser, and D. J. McIntyre, 732-755. New York/Abingdon: Routledge/ Taylor & Francis, 2008.
  47. Schön, Donald. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York: Basic Books, 1983.
  48. Schön, Donald. Educating the Reflective Practitioner. London: Jossey-Bass, 1987.
  49. Shank, Melody. 'Common Space, Common Time, Common Work'. Supporting New Educators, nº. 8 (2005): 16-19.
  50. Sockett, Hugh. 'The moral and epistemic purposes of teacher education'. In Handbook of Research on Teacher Education. Enduring Questions in Changing Contexts (3rd ed.), edited by M. Cochran-Smith, S. Feiman-Nemser, and D. J. McIntyre, 45-65. New York/Abingdon: Routledge/ Taylor & Francis, 2008.
  51. Tardif, Maurice. Saberes docentes e formação profissional (5th ed.). Petrópolis, R.J.: Editora Vozes, 2005.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.