Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2023, 13(2):63-76 | DOI: 10.32725/cetv.2023.022

Formace srdce srdcem - Schelerovo pojetí Ordo amoris jako výzva (nejen) pro současnou pedagogiku volného času

Helena Zbudilová
University of South Bohemia in České Budějovice, Faculty of Theology, Department of Education, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice

Článek se zabývá reflexí myšlenkového odkazu Maxe Schelera pro oblast současné pedagogiky volného času. Ústředním a klíčovým pojmem jeho filozofie hodnot bylo ordo amoris. Jeho pedagogický odkaz je tak hledán v perspektivě rozvoje individuálního ordo amoris jedince jako nejdůležitějšího faktoru výchovného procesu, a to nejen ve volnočasové výchově. Optikou volného času se článek zaměřuje na Schelerovo pojetí „Bildung“, klíčovou roli afektivní výchovy a profesní identitu pedagoga volného času. Inspirací se stává jeho vnímání fenoménu volného času a jeho pojetí člověka v kontextu jeho filozofické antropologie, personalistického a fenomenologického přístupu. Reflexe jeho díla otevírá prostor pro axiologizaci a humanizaci současné výchovy a vzdělávání, která má filozofický a antropologický význam a odkazuje k utváření ordo amoris. Ve světle Schelerovy fenomenologie citového života je klíčová role pedagogiky volného času 21. století spatřována v afektivní rovině výchovy.

Klíčová slova: ordo amoris, srdce, láska, Bildung, antropologie, fenomenologie, personalismus, axiologie, otium, pedagogika volného času, humanizace, hodnotová výchova, afektivní výchova.

Vloženo: 27. červen 2023; Revidováno: 14. leden 2024; Přijato: 15. leden 2024; Zveřejněno online: 28. květen 2024; Zveřejněno: 18. květen 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zbudilová, H. (2023). Formace srdce srdcem - Schelerovo pojetí Ordo amoris jako výzva (nejen) pro současnou pedagogiku volného času. Caritas et veritas13(2), 63-76. doi: 10.32725/cetv.2023.022


Článek je pouze v anglickém jazyce


Stáhnout citaci

Reference

  1. Averchi, Michele. 'The Role of Idleness in Bildung a Schelerian View'. Thaumâzein, Rivista di Filosofia 3 (2015): 537-555. https://doi.org/10.13136/thau.v3i0.61. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bauman, Petr. 'Je možné ke svobodě vychovávat?'. In Svobodný čas: pedagogika volného času jako výchova ke svobodě, edited by Zuzana Svobodová, 82-102. Praha: Karolinum, 2023.
  3. Bauman, Zygmunt. Tekutý život. Praha: Pulchra, 2021.
  4. Bruzzone, Daniele. 'Max Scheler's Concept of Bildung and the Affective Core of Education'. Thaumâzein, Rivista di Filosofia 3 (2015): 523-535. https://doi.org/10.13136/thau.v3i0.41. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Bruzzone, Daniele. 'The Strength of Emotions and the Weakness of Feelings: The Phenomenology of Affectivity as an Educational Challenge'. In Emotions-Feeling-Mood. Phenomenological and Pedagogical Perspectives, edited by Malte Brinkmann, Johannes Türstig, and Martin Weber-Spanknebel: 17-30. Wiesbaden: Springer Verlag, 2021. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Burkhanov, Rafael A., and Anatoly S. Gagarin. 'Max Scheler's Education Concept in the Light of his Philosophical Anthropology'. Perspektivy nauki i obrazovania - Perspectives of Science and Education 48, no. 6 (2020): 10-21. https://doi.org/10.32744/pse.2020.6.1. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Da Silva Ferreira, Virgínia, and Vera Rudge Werneck. 'Educate to Humanize of Max Scheler and the Post-modernity of Zygmunt Bauman'. Revista Brasileira de Educaçäo 27, (2022): 1-15. https://doi.org/10.1590/s1413-24782022270052. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Davis, Zachary, and Anthony Steinbock. 'Scheler on the Moral and Political Significance of Emotions'. In Oxford Handbook of the History of Phenomenology, edited by Dan Zahavi: 272-283. Oxford: Oxford University Press, 2018. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Dorotíková, Soňa. Filosofie hodnot: problémy lidské existence, poznání a hodnocení. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998.
  10. Gáliková Tolnaiová, Sabína. Idea psychagógie v holistickej perspektíve. Bratislava: Iris, 2014.
  11. Guardini, Romano. Křesťanské vědomí: studie o Pascalovi. Brno: Dobromysl, 1998.
  12. Göbelová, Taťána. Axiologická dimenze ve výchově a vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2006.
  13. Heintzman, Paul. Leisure and Spirituality: Biblical, Historical, and Contemporary Perspectives. Michigan: Grand Rapids, Baker Academic, 2015.
  14. Hodovský, Ivan. 'Max Scheler-filosof ducha a citu'. In Max Scheler, Můj filosofický pohled na svět, 12-13. Praha: Vyšehrad, 2003.
  15. Janata, Michal. Voda a diamanty: hodnoty, zlo, dobro. Praha: Malvern, 2022.
  16. Källgren, Karolina Enquist, and Ingrid Vendrell Ferran. 'Scheler and Zambrano: on a Transformation of the Heart in Spanish Philosophy'. History of European Ideas 48, no. 5 (2022): 634-649. https://doi.org/10.1080ú01916599.2022.2064077. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Kaplánek, Michal. 'Kontemplace a její místo v životě'. In Svobodný čas: pedagogika volného času jako výchova ke svobodě, edited by Zuzana Svobodová, 47-56. Praha: Karolinum, 2023.
  18. Kudláčová, Blanka. Člověk a výchova v dejinách európskeho myslenia. Trnava: Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnavě, 2007.
  19. Lin, Chien-Fu. 'Love in Education: a Philosophical Examination with Special Reference to the Phenomenology of Max Scheler'. Thesis, London: University of London, 1997.
  20. Lipovetsky, Gilles. Paradoxní štěstí: esej o hyperkonzumní společnosti. Praha: Prostor, 2007.
  21. Machulová, Helena. 'Hodnotová etika jako snaha o překonání Kanta: Kritická reflexe Schelerovy teorie hodnot'. Filozofia 78, no. 2 (2023): 86-100. https://doi.org/10.31577/filozofia.2023.78.2.2. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Mortari, Luigina. The Practice of Self-Care. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2022.
  23. Nakonečný, Milan. Emoce. Praha/Kroměříž: Triton, 2012.
  24. Oravcová, Hana. 'Ordo amoris jako rámec sociální práce'. Master's dissertation, České Budějovice: University of South Bohemia in České Budějovice, 2010.
  25. Patočka, Jan. Komeniologické studie II. Praha: OIKOYMENH, 1998.
  26. Patočka, Jan. 'Max Scheler - pokus celkové charakteristiky'. In Max Scheler Místo člověka v kosmu, překlad Anna Jaurisová. Praha: Academia, 1968.
  27. Patočka, Jan. Věčnost a dějinnost. Praha: OIKOYMENH, 2007.
  28. Pelcová, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum, 2000.
  29. Pelcová, Naděžda. 'Je schopnost úcty věcí výchovy?'. In Lze vychovávat k úctě a sebeúctě? (Studia didactica II.), edited by Lea Květoňová et al. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020.
  30. Pelcová, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál, 2010.
  31. Pieper, Josef. Leisure The Basis of Culture: the Philosophical Act. San Francisco: Ignatius Press, 2009.
  32. Pollo, Mario. Animazione Culturale: teoria e metodo. Roma: LAS, 2004.
  33. Puolimatka, Tapio. 'Max Scheler and the Idea of a Well Rounded Education'. Educational Philosophy and Theory 40, no. 3 (2008): 362-382. https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2007.00337.x. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Purjo, Timo. 'How a Holistic Conception of the Human and Objective Spiritual and Ethical Values Can Be Used as a Basis of Spiritual Values in Contemporary Education and Research'. Paper presented at a colloquium on The Significance of Spiritual Values in Contemporary Education and Research, Snellman College, Finland, 6th October 2017. https://www.academia.edu/es/34899468/HOW_A_HOLISTIC_CONCEPTION_OF_THE_HUMAN_AND_OBJECTIVE_SPIRITUAL_AND_ETHICAL_VALUES_CAN_BE_USED_AS_A_BASIS_FOR_YOUTH_EDUCATION.
  35. Rajský, Andrej. Filozofia výchovy (Vybrané state). Trnava: Trnavská univerzita v Trnavě, Pedagogická fakulta, 2021.
  36. Ries, Lumír. 'Pedagogická láska a prosociálnost'. Pedagogická orientace 21, no. 3 (2011): 272-283.
  37. Roreček, Eduard. 'Ordo amoris jako princip rozumění se zřetelem k hermeneutické problematice jazyka a řeči. Teologické texty, no. 4 (2008). https://www.teologicketexty.cz/casopis/2008-4/.
  38. Scheler, Max. Řád lásky, translated by Jaromír Loužil. Praha: Vyšehrad, 1971.
  39. Scheler, Max. Vom Umsturz der Werte. Francke:Verlag Bern, 1955.
  40. Schulz, Almiro. 'Max Scheler: educar é humanizar'. Revista Espaço Pedagógico 24, no. 3 (2007): 552-564. https://doi.org/10.5335/rep.v24i3.7765. https://www.researchgate.net/publication/321991365. Přejít k původnímu zdroji...
  41. Sirovátka, Jakub. 'Volný čas z (post) moderní perspektivy'. In Svobodný čas: pedagogika volného času jako výchova ke svobodě, edited by Zuzana Svobodová. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2023.
  42. Soares, Silvana. Aspectos Ontológicos e Antropológicos da Amorevolezza na Educaçao Salesiana. Universidade Metodista de São Paulo: São Bernardo do Campo, 2018.
  43. Solasaari, Ulla. Rakkaus Ja Arvot Kasvattavat Persoonan - Max Schelerin Kasvatusfilosofiaa. Helsinki-Yliopistopaino, 2003.
  44. Spader, Peter H. Scheler's Ethical Personalism: Its Logic, Development and Promise. New York: Fordham University Press, 2002. Přejít k původnímu zdroji...
  45. Šlosiar, Ján. Od antropologizmu k filozofickej antropológii. Bratislava: Iris, 2002.
  46. Tsepeleva, Nadezhda Valeryevna. 'Anthropological Concept of Max Scheler Education'. Professional Education in the Modern World, no. 3 (2015): 31-38. https://doi.org/10.15372/PEMW20150305. Přejít k původnímu zdroji...
  47. Vacek, Edward V. 'Scheler´s Phenomenology of Love'. The Journal of Religion 62, no. 2 (1982): 156-177. Přejít k původnímu zdroji...
  48. Vandenberghe, Fréderic. 'Sociology of the Heart: Max Scheler's Epistemology of Love'. Theory, Culture and Society 25, no.3 (2008): 17-51. https://doi.org/10.1177/0263276408090656. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.