Journal for Christian reflections in the context of social sciences and humanities

Caritas et veritas 2022, 12(2):95-107 | DOI: 10.32725/cetv.2022.030

On the Phenomenon of Play in Education – School as Play?

Stanislav Suda
Jihočeská univerzita, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice

In contemporary pedagogy, understood as a social science, the term ‘play’ is used relatively extensively. It is interpreted as a targeted pedagogical or didactic tool. An alternative and inspiring view of the phenomenon of game in terms of philosophical psychology or phenomenological philosophy can be found in authors with a Christian background. This article wants to point out the argumentative and philosophical contradictions of these currents regarding the understanding of play – especially with regard to the increase in personal knowledge, emotional balance, socialisation, or the influence on the cultivation of self-reflection of one’s own existence based on the experience of play.

Keywords: play, symbolic play, play with rules, didactic game, self-reflection, meta-pedagogy

Accepted: April 11, 2023; Published: April 15, 2023  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Suda, S. (2022). On the Phenomenon of Play in Education – School as Play? Caritas et veritas12(2), 95-107. doi: 10.32725/cetv.2022.030
Download citation

References

  1. Černý, Jiří. Fotbal je hra: (pokus o fenomenologii hry). Praha: Československý spisovatel, 1968.
  2. Fink, Eugen. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993.
  3. Fink, Eugen. Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta, 1992.
  4. Frankl, Viktor Emil, and Elisabeth S. Lukas. Vůle ke smyslu: vybrané přednášky o logoterapii. Brno: Cesta, 2006.
  5. Goffman, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Portál, 2018.
  6. Heidbrink, Horst. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997.
  7. Janoušek, Jiří. Rozhovory s Janem Werichem. Praha: HAK-Humor a kvalita, 1999.
  8. Machková, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2007.
  9. Palouš, Radim. K filozofii výchovy: (východiska fundamentální agogiky). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991.
  10. Piaget, Jean, and Bärbel Inhelder. Psychologie dítěte. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970.
  11. Průcha, Jan, Jiří Mareš, and Eliška Walterová. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995.
  12. Smékal, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2004.
  13. Suda, Stanislav. Experimentální dramatika. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2017.
  14. Suda, Stanislav. K problému otevřené dramatické hry, Praha: DAMU, 2001.
  15. Van Manen, Max. Pedagogical Tact. New York: Left Coast Press Inc., 2015. Go to original source...
  16. Van Manen, Max. Phenomenology of Practice. New York: Left Coast Press Inc., 2014.
  17. Vyskočil, Ivan. Dialogické jednání s vnitřními partnery. Brno: JAMU, 2005.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.