Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2021, 11(2):167-180 | DOI: 10.32725/cetv.2021.042

‘One Necessary’ in Czech Education

Tomáš C. Havel
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice

Text představuje antropologické a kulturní argumenty, které mohou v českém prostředí nově otevřít odbornou diskuzi o vztahu náboženství a vzdělávání. Článek nejprve pojmenovává potenciál vztahu náboženství a vzdělávání, a to na příkladu Komenského teze o „jednom nezbytném“ a s pomocí souhrnu několika obecně uznávaných argumentů ze zahraniční literatury, dále vymezuje pojem spirituální kompetence a doplňuje jej příklady ze zahraničí. Spirituální kompetence je chápána jako vzdělávání směrem k vědomí „jednoho podstatného“. V tomto smyslu je předložený text pokusem znovuoživit v českém prostředí jedno z klíčových východisek Komenského myšlení a inspirovat k hledání možných cest pro jeho aktualizaci.

Klíčová slova: Jan Amos Komenský, kompetence, spirituální kompetence, náboženská kompetence

Přijato: 14. únor 2022; Zveřejněno: 1. březen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Havel, T.C. (2021). ‘One Necessary’ in Czech Education. Caritas et veritas11(2), 167-180. doi: 10.32725/cetv.2021.042
Stáhnout citaci

Reference

  1. Jan Amos KOMENSKÝ, Jedno nezbytné, Praha: Kalich, 2020.
  2. Stanislav BALÍK - Jiří HANUŠ, Katolická církev v Československu 1945-1989, Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007.
  3. Dana HAMPLOVÁ - Blanka ŘEHÁKOVÁ, Česká religiozita na počátku 3. tisíciletí. Výsledky Mezinárodního programu sociálního výzkumu ISSP 2008 - Náboženství, Sociologické studie / Sociological Studies 09:2, Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009.
  4. Zdeněk R. Nešpor (ed.), Jaká víra? Současná česká religiozita/spiritualita v pohledu kvalitativní sociologie náboženství, Sociologické studie / Sociological Studies 04:05, Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004.
  5. David HAY - Rebecca NYE, The Spirit of the Child, London - Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2006.
  6. David BIERNOT, Nenáboženský člověk a post-sekularismus: "Náboženská nemuzikálnost" Richarda Rortyho, Theologická revue 4/2013.
  7. Jan PRŮCHA, Moderní pedagogika, Praha: Portál, 1997.
  8. Friedrich SCHWEITZER, Bildung, Neukirchen-Vluyn: Neukirchner Verlagsgesellschaft, 2014.
  9. Friedrich SCHWEITZER, Die religiöse Dimension der wissenschaftlichen Pädagogik in der Pluralität - Traditionen, Herausforderungen, Lösungsmodelle, in: Religion in der Allgemeinen Pädagogik. Von der Religion als Grundlegung bis zu ihrer Bestreitung. Religionspädagogik in pluraler Gesellschaft (RPG), svazek 9, ed. Hans-Georg ZIEBERTZ - Günter R. SCHMIDT, Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus, 2006.
  10. Christoph LÜTH, Allgemeine Pädagogik und Religion. Zum Verhältnis von Bildung, Erziehung und Religion, in: Religion in der Allgemeinen Pädagogik. Von der Religion als Grundlegung bis zu ihrer Bestreitung. Religionspädagogik in pluraler Gesellschaft (RPG), svazek 9, ed. Hans-Georg ZIEBERTZ - Günter R. SCHMIDT, Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus, 2006.
  11. Jürgen REKUS, Der religiöse Aspekt pädagogischen Handelns, in: Religion in der Allgemeinen Pädagogik. Von der Religion als Grundlegung bis zu ihrer Bestreitung. Religionspädagogik in pluraler Gesellschaft (RPG), svazek 9, ed. Hans-Georg ZIEBERTZ - Günter R. SCHMIDT, Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus, 2006.
  12. Wolfgang NIEKE, Religion als Bestandteil von Allgemeinbildung: Weltorientierung statt Religionslehre, in: Religion in der Allgemeinen Pädagogik. Von der Religion als Grundlegung bis zu ihrer Bestreitung. Religionspädagogik in pluraler Gesellschaft (RPG), svazek 9, ed. Hans-Georg ZIEBERTZ - Günter R. SCHMIDT, Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus, 2006.
  13. Georg HARDECKER, Bildung - Eindruck und Ausdruck der Religion: eine systematische Analyse von Schleiermachers Bildungsverständnis aus fundamentalethischer Perspektive, Tübingen: Mohr Siebeck, 2021. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Julian STERN, Teaching Religious Education. Researchers in the Classroom, 2. vydání, London - New York: Bloomsbury, 2018.
  15. Radim PALOUŠ - Zuzana SVOBODOVÁ, Homo educandus. Filozofické základy teorie výchovy, Praha: Karolinum, 2020.
  16. Jan SOKOL, Filosofická antropologie, Praha: Portál, 2002; Jan SOKOL, Člověk a náboženství, Praha: Portál, 2003.
  17. Ludmila MUCHOVÁ, Úvod do náboženské pedagogiky, Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1994.
  18. Noemi BRAVENÁ, Přesah a jeho význam pro socializaci a formování dítěte jako osobnosti, Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016.
  19. Zuzana SVOBODOVÁ, Nelhostejnost: Črty k (ne)náboženské výchově, Praha: Malvern, 2005.
  20. Renáta MATUŠŮ, Spiritualita pedagogů v tradičním a alternativním vzdělávání, Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016. Dostupné také na: http://hdl.handle.net/10563/37167. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií, Ústav pedagogických věd. Vedoucí práce Eliška Suchánková.
  21. Kamila KEPKOVÁ, Spiritualita jako duševní podstata školy, Brno, 2017. Dostupné na: https://theses.cz/id/ce7zts/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Lenka Gulová.
  22. Anna RŮŽIČKOVÁ, Křesťanství jako zdroj inspirace při rozvíjení spirituality v mateřské škole, České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity, 2020. Dostupné na: https://theses.cz/id/bijr1e/DP_Ruzickova_Anna.pdf. Diplomová práce. Jihočeská univerzita, Teologická fakulta. Vedoucí práce Ludmila Muchová.
  23. Ian MARSHALL - Danah ZOHAR, Spirituální inteligence, Praha: Mladá fronta, 2003.
  24. Andrew NEWBERG, How God Changes Your Brain, New York: Random House, 2010.
  25. Gerhard WEHR, Der Mystiker Nicolaus Cusanus, Wiesbaden: Marix Verlag, 2011.
  26. Maria-Eugen GRIALOU, Ich will Gott schauen. Weg des Getauften mit den Meistern des Karmel, Freiburg: Paulusverlag, 1993.
  27. Viktor Emil FRANKL, Vůle ke smyslu, Brno: Cesta, 2006.
  28. Franz KETT - Robert KOCZY, Die Religionspädagogische Praxis. Ein Weg der Menschenbildung, Landshut: RPA-Verlag, 2009.
  29. Christian KAHRS, Öffentliche Bildung privater Religion. Plädoyer für einen "Fachbereich Religion" - obligatorisch für alle, Freiburg im Breisgau: Herder, 2009.
  30. Emerich CORETH, Co je člověk?, Praha: Zvon, 1994; Vladimír BOUBLÍK, Teologická antropologie, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001.
  31. Naděžda PELCOVÁ, Filozofická a pedagogická antropologie, Praha: Karolinum, 2004.
  32. Erwin DIRSCHERL, Grundriss Theologischer Anthropologie, Regensburg: Friedrich Pustet, 2006.
  33. Jolana POLÁKOVÁ, Perspektiva naděje: Hledání transcendence v postmoderní době, Praha: Vyšehrad, 1995.
  34. Volker LADENTHIN, Braucht Bildung Religion?: das Fach Religion aus der Perspektive der Allgemeinen Pädagogik, Katechetische Blätter 5/1999.
  35. Jan PRŮCHA, Moderní pedagogika, 6. aktualizované a doplněné vydání, Praha: Portál, 1997.
  36. Jürgen BAUMERT, Deutschland im internationalen Bildungsvergleich, in: Die Zukunft der Bildung, ed. Nelson KILLIUS - Jürgen KLUGE - Linda REISCH, Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2002.
  37. Bernd Jochen HILBEREATH - Matthias SCHARER, Komunikative Theologie. Grundlagen - Erfahrungen - Klärungen, Mainz: Grünewald, 2012.
  38. Reinhold BOSCHKI, Einführung in die Religionspädagogik, 3. vydání, Darmstadt: WBG, 2015.
  39. Burkard PORZELT, Grundlegung religiöses Lernen, Bad Heilbrunn: UTB, 2009.
  40. Ulrich HEMEL, Ziele religiöser Erziehung, Frankfurt am Main: Peter Lang, 1988.
  41. Detlef POLLACK, Was ist Religion? Probleme der Definition, Zeitschrift für Religionswissenschaft 2/1995. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Charles Young GLOCK, Über die Dimensionen der Religiosität, in: Kirche und Gesellschaft. Einführung in die Religionssoziologie II, ed. Joachim MATTHES, Reinbeck: Rowolth, 1969.
  43. Mirjam SCHAMBECK, Was bedeutet "religiös kompetent" zu sein?, Katechetische Blätter 2/2011.
  44. Lehrplan für den katholischen Religionsunterricht an der Volksschule (on-line), dostupné na: https://www.schulamt.at/wp-content/uploads/2019/01/Volksschule_LP_2014.pdf, citováno dne 20. 6. 2021.
  45. Ulrich HEMEL, Religiöse Kompetenz als Ziel des Religionsunterrichts (on-line), dostupné na: https://institut-fuer-sozialstrategie.de/wp-content/uploads/2015/05/rel_vortrag_religioese_kompetenz.pdf, citováno dne 20. 6. 2021.
  46. Günther BADER, Religiöse Bildung und Wertevermittlung in der Schule? Zum Anspruch und Profil eines kompetenzorientierten Religionsunterrichts, Österreichisches Religionspädagogisches Forum 18/2010 (on-line), dostupné na: https://unipub.uni-graz.at/oerf/content/titleinfo/111449/full.pdf, citováno dne 20. 6. 2021.
  47. Martin JÄGGLE - Philipp KLUTZ, Überarbeiteter Lehrplan für den katholischen Religionsunterricht an der Volksschule, in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum 18/2010 (on-line), dostupné na: https://unipub.uni-graz.at/oerf/content/titleinfo/111469/full.pdf, citováno dne 20. 6. 2021.
  48. Sustainable Development Goals (on-line), dostupné na: https://www.un.org/sustainabledevelopment/education/, citováno dne 20. 6. 2021.
  49. Norman de Paula ARRUDA FILHO, The agenda 2030 for responsible management education: An applied methodology, in: The International Journal of Management Education 15/2017 (on-line), dostupné na: https://doi.org/10.1016/j.ijme.2017.02.010, citováno dne 20. 6. 2021. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2017.02.010 Přejít k původnímu zdroji...
  50. OECD: PISA 2018 Assessment and Analytical Framework (on-line), dostupné na: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/b25efab8-en.pdf?expires=1606838233&id=id&accname=guest✓sum=1D1CB6C3C18A92F0F958D734CD948271, citováno dne 20. 6. 2021. https://doi.org/10.1787/b25efab8-en Přejít k původnímu zdroji...
  51. Martin ROTHGANGEL, Kompetenzorientierter Religionsunterricht in Deutschland: Bildungswissenschaftliche und religionspädagogische Aspekte, in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum 18/2010 (on-line), dostupné na: https://unipub.uni-graz.at/download/pdf/111445?name=Rothgangel%20Martin%20Kompetenzorientierter%20Religionsunterricht%20in%20Deutschland, citováno dne 20. 6. 2021.
  52. PS PČR, Listina základních práv a svobod (on-line), dostupné na: https://www.psp.cz/docs/laws/listina.html, citováno dne 20. 6. 2021.
  53. MŠMT, Školský zákon svobod (on-line), dostupné na: https://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-ode-dne-27-2-2021, citováno dne 20. 6. 2021.
  54. Grundlegende Kompetenzen religiöser Bildung (on-line), ed. Dietlind FISCHER - Volker ELSENBAST, dostupné na: http://www.sander-gaiser.de/Bildungsstandardscomenius.pdf, citováno dne 30. 11. 2020.
  55. Profil katedry (on-line), dostupné na: https://www.tf.jcu.cz/o-fakulte/katedry-a-oddeleni/katedra-pedagogiky/profil-katedry, citováno dne 15. 10. 2021.
  56. Eva MUROŇOVÁ, Spirituální dimenze kultury školy na základní škole na příkladu ČR. Příspěvek k diskuzi z náboženskopedagogického pohledu. Disertační práce, 2011 (on-line), dostupné na: https://is.muni.cz/th/opvtr/DISERTACE_KOMPLET.pdf, citováno dne 2. 4. 2021.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.