Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2020, 10(2):130-146 | DOI: 10.32725/cetv.2020.032

Autorské čtení: akční výzkum v pedagogické realitě

Josef Nota
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01

Článek narativním způsobem představuje pozadí událostí, které vedly k zařazení disciplíny autorské čtení do výuky konkrétní základní školy. Výchozím předpokladem je, že autorské čtení může být vedle nácviku slohových útvarů vhodnou alternativou pro rozvíjení klíčových kompetencí. Hlavním cílem je ze získaných dat zformulovat vlastní pedagogické zkušenosti, které škola s autorským čtením za dobu osmileté praxe učinila. Sekundárním cílem je za pomoci případových studií ilustrovat způsoby, jak konkrétní žáci (i rodiče) mohou k autorskému čtení přistupovat.

Klíčová slova: Narativní výzkum, pedagogika, autorství, osobnost, autorské čtení, dialog, škola

Zveřejněno: 30. září 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nota, J. (2020). Autorské čtení: akční výzkum v pedagogické realitě. Caritas et veritas10(2), 130-146. doi: 10.32725/cetv.2020.032
Stáhnout citaci

Reference

  1. Milena MATĚJÍČKOVÁ, Josef NOTA, Stanislav SUDA, Observing Qualitative Changes in Psychosomatic Condition, The New Educational Rewiew 2/2011, s. 147-161.
  2. Josef NOTA, Stanislav SUDA, Hledání společných znaků reflexí dialogického jednání, in: Podpora zdravého psychického vývoje z aspektu dítěte a učitele, ed. Jiří JOŠT - František MAN - Alena NOHAVOVÁ, Praha: Eduko, 2013.
  3. Stanislav SUDA, Experimentální dramatika, České Budějovice: Nakladatelství Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2017.
  4. Ivo ČERMÁK, Myslet narativně (kvalitativní výzkum "on the road), in: Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí, ed. Ivo ČERMÁK - Michal MIOVSKÝ, Brno: Psychologický ústav, 2002, s. 19-25.
  5. Roman ŠVAŘÍČEK, Klára ŠEĎOVÁ, Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: Pravidla hry, Praha: Portál, 2007.
  6. Michal MIOVSKÝ, Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, Praha: Grada, 2006.
  7. Eva HOŠNOVÁ, Český jazyk pro 2. ročník ZŠ, Praha: SPN, 2006.
  8. Jaroslava KOSOVÁ, Český jazyk - učebnice pro 3. ročník základní školy, Plzeň: Fraus, 2009.
  9. Rudolf ČECHURA, Hana STAUDKOVÁ, Miroslava HORÁČKOVÁ, Český jazyk pro 4. ročník, Praha: Alter, 1996.
  10. Zbyněk FIŠER, Tvůrčí psaní, Brno: Paido, 2001.
  11. Josef NOTA, Experimentální dramatika: Autorské čtení u žáků na 1. stupni, in: Perspektivy výchovy a vzdělávání v podmínkách současného světa, ed. Miriam PROKEŠOVÁ, Ostrava: ČPDS, 2017, s. 89-94.
  12. Pavla PAZDERNÍKOVÁ, Tvůrčí psaní a vědecká práce. Brno, 2009. Disertační práce. Masarykova univerzita. Filozofická fakulta. Ústav české literatury a knihovnictví. Vedoucí práce PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
  13. Eva MACHKOVÁ, Metodika dramatické výchovy, Praha: IPOS ARTAMA, 1999.
  14. Josef VALENTA, Osobnostní a sociální výchova, Kladno: Aisis, 2005.
  15. Geoff PETTY, Moderní vyučování, Praha: Portál, 1996.
  16. Vladimír SMÉKAL, Pozvání do psychologie osobnosti, Brno: Barrister & Principal, 2007.
  17. Victor J. DRAPELA, Přehled teorií osobnosti, Praha: Portál, 1998.
  18. Vítězslava Ada FRYNTOVÁ, O paradoxu autorského čtení, in: HIC SUNT LEONES (O autorském herectví), ed. Michal ČUNDRLE, Praha: AMU, Ústav pro výzkum a studium autorského herectví při katedře autorské tvorby a pedagogiky, 2003.
  19. Josef NOTA, Dialogické jednání jako možnost rozvoje osobnostních dispozic učitele. České Budějovice, 2014. Disertační práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Pedagogická fakulta. Katedra pedagogiky a psychologie. Vedoucí práce doc. MgA. Stanislav Suda, Ph.D.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.