Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2020, 10(2):50-63 | DOI: 10.32725/cetv.2020.026

Využitie filozofického textu v mimoškolských aktivitách v kontexte osobnostného a sociálneho rozvoja detí mladšieho školského veku

Gabriela Šarníková
Univerzita Palackého v Olomouci, Cyrilometodějská teologická fakulta, Katedra křesťanské výchovy, Univerzitní 244/22, 779 00 Olomouc

Príspevok je zameraný na problematiku prierezovej témy Osobnostný a sociálny rozvoj v záujmovom krúžku detí mladšieho školského veku založenom na koncepcii filozofie pre deti. Predkladaný text je súčasťou širšieho skúmania a je jedným z výsledkov úsilia priaznivcov tejto koncepcie implementovať ju do procesu edukácie na Slovensku.
Cieľom príspevku je opísať a analyzovať priebeh a výsledky kvalitatívneho výskumu realizovaného počas uvedeného krúžku. Zamerali sme sa na možnosti využitia filozofického textu pre deti a následnej diskusie v osobnostnom a sociálnom rozvoji.
Výsledky výskumu ukázali na vhodnosť implementovania filozofie pre deti v súčinnosti s predmetnou prierezovou témou do tohto typu neformálneho vzdelávania, ako aj na vzťah medzi diskusiou vychádzajúcou z textu a uvedenou prierezovou témou. Zároveň sa ukázali niektoré slabé stránky a rezervy využívania filozofického textu pre deti.

Klíčová slova: Osobnostný a sociálny rozvoj, filozofia pre deti, filozofický text, diskusia, záujmový krúžok

Zveřejněno: 30. září 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šarníková, G. (2020). Využitie filozofického textu v mimoškolských aktivitách v kontexte osobnostného a sociálneho rozvoja detí mladšieho školského veku. Caritas et veritas10(2), 50-63. doi: 10.32725/cetv.2020.026
Stáhnout citaci

Reference

  1. Erich MISTRÍK, Vstup do umenia, Nitra: Enigma, 1994.
  2. Matthew LIPMAN, On Writing a Philosophical Novel, in: Studies in Philosophy for Children. Harry Stottlemeier's Discovery, ed. Ann Margaret SHARP - Ronald F. REED, Philadelphia: Temple University Press, 1992.
  3. Matthew LIPMAN - Ann Margaret SHARP - Frederick S. OSCANYAN, Philosophy in the Classroom, Philadelphia: Temple University Press, 1980.
  4. © Sozan H. OMAR, Mastery Level of Critical Thinking Skills for Female Middle School Students in Saudi Arabia, Journal of Educational & Psychological Sciences 19/4, 2018, s. 230-258 (online), dostupné na: https://journal.uob.edu.bh/bitstream/handle/123456789/3441/8.pdf?sequence=1&isAllowed=y, citováno dne 15. 11. 2019.
  5. Mária LALINSKÁ - Eva STRANOVSKÁ - Zdenka GADUŠOVÁ, Instruments for Testing Reading Comprehension, IRCEELT 2019: Proceedings book from the 9th International Research Conference on Education, Language and Literature, ed. Natela DOGHONADZE, Tbilisi: International Black Sea University, 2019.
  6. Mária LALINSKÁ - Eva STRANOVSKÁ, Proposal for a Reference Framework and Tools for the Evaluation of Teachers' Professional Competences in Slovakia, International Journal of Economic Research 2/2018, s. 289-298.
  7. © Štátny vzdelávací program - primárne vzdelávanie (online), dostupné na: http://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/inovovany-statny-vzdelavaci-program/svp_pv_2015.pdf, citováno dne 18. 3. 2019.
  8. Kateřina HOMOLOVÁ, Dospívající mládež a dvě hodnoty čtenářství, in: Mládež, hodnoty a volný čas, ed. Helena POSPÍŠILOVÁ, Olomouc: Hanex, 2010.
  9. Roman ŠVAŘÍČEK - Klára ŠEĎOVÁ a kol., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Praha: Portál, 2007.
  10. John W. CRESWELL, Qualitative Inquiry & Research Design. Choosing among Five Approaches, London: Sage, 2013.
  11. Jonathan A. SMITH - Paul FLOWERS - Michael LARKIN, Interpretative Fenomenological Analysis. Theory, Method and Research, London: Sage, 2013.
  12. © MiYoung LEE - Hyewon KIM - Minjeong, KIM, The effects of Socratic questioning on critical thinking in web-based collaborative learning (on-line), in: Education as Change, 2/2014, s. 285-302, dostupné na: https://www-tandfonline-com.proxy-ub.rug.nl/doi/full/10.1080/16823206.2013.849576,citováno dne 20. 1. 2020. Přejít k původnímu zdroji...
  13. © Josef PETRŽELKA, Sókratovská metoda na internetu, (on-line), in: Pro-Fil. an Internet Journal of Philosophy, 1/2000, dostupné na: https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/profil/article/view/1509/1782, citováno dne 22. 6. 2020.
  14. Eva ZOLLER, Učíme děti ptát se a přemýšlet. Praha: Portál, 2012.
  15. Pierre LAURENDEAU, Blanka a Jirka, České Budějovice: TF JU, Centrum filozofie pro děti, 2011.
  16. Pierre LAURENDEAU, Lukáš a Lenka, České Budějovice: TF JU, Centrum filozofie pro děti, 2011.
  17. Matthew LIPMAN, Eliška, České Budějovice: TF JU, Centrum filozofie pro děti, 2012.
  18. Jackie FRENCHOVÁ, Hitlerova dcera, Praha: Mladá fronta, 2009.
  19. Arnold LOBEL, Kvak a Čľup sú kamaráti, Prešov: Slniečkovo, 2008.
  20. Matthias SODTKE, Gibt es eigentlich Brummer, die nach Möhren schmecken? Oldenburg: Lappan, 2011.
  21. Lorenz PAULI, Mutig, mutig, Zürich: Atlantis, 2006.
  22. Hy CONRAD, Kdo je pachatel? Praha: Portál, 2006.
  23. Lenka MACKŮ, Filozofický rozměr literárního příběhu: uplatnění literárního příběhu v programu Filozofie pro děti, České Budějovice, 2010. Diplomová práce, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, vedoucí práce doc. Ludmila Muchová.
  24. Carl R. ROGERS, Být sám sebou, Praha: Portál, 2015.
  25. Martin E. P. SELIGMAN, Learned Optimism. How to Change Your Mind and Your Life, New York: Vintage Books, 2006.
  26. Kristina R. OLSON - Carol Sorich DWECK, A Blueprint for Social Cognitive Development, Perspectives on Psychological Science 3/2008, s. 193-202. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Dale H. SCHUNK, Developing children's self-efficacy and skills: The roles of social comparative information and goal setting, Contemporary Educational Psychology 1/1983, s. 76-86. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Anna BISSIOVÁ, Všemocné emoce? Jak poznat a zvládat vlastní emoce, Praha: Paulínky, 2014.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.