Časopis pro reflexi křesťanských souvislostí v sociálních a humanitních oborech

Caritas et veritas 2019, 9(2):86-98 | DOI: 10.32725/cetv.2019.027

Možnosti využití tréninku mindfulness v profesionální praxi sociální práce

Miroslav Kappl
Univerzita Hradec Králové, Filozofická fakulta, Ústav sociální práce, Víta Nejedlého 573, 500 03 Hradec Králové

Příspěvek se zabývá možnostmi využití tréninku mindfulness v praxi případové sociální práce. Trénink mindfulness je v tomto kontextu nahlížen jako metoda posilování některých důležitých kompetencí klientů, s jejichž pomocí dokážou realizovat potřebné změny ve svých životech. Text příspěvku ve stručnosti shrnuje historii užívání této metody a popisuje některé výsledky současných neurovědních výzkumů věnovaných této problematice. Dále se věnuje možnostem aplikace tréninku mindfulness v oboru sociální práce s vybranými skupinami klientů. V závěru textu kriticky upozorňuje na některé sporné aspekty užívání této metody v práci s klienty.

Klíčová slova: sociální práce, metody sociální práce, trénink mindfulness, meditace

Zveřejněno: 30. září 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kappl, M. (2019). Možnosti využití tréninku mindfulness v profesionální praxi sociální práce. Caritas et veritas9(2), 86-98. doi: 10.32725/cetv.2019.027
Stáhnout citaci

Reference

  1. Malcolm PAYNE, Modern Social Work Theory, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2014. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Jon KABAT-ZINN, Život samá pohroma: Jak čelit stresu, nemoci a bolesti pomocí moudrosti těla a mysli, Brno: Jan Melvil Publishing, 2016.
  3. Daniel GOLEMAN, Základy meditace: meditující mysl, Praha: Triton, 2001.
  4. Mirko FRÝBA, Umění žít šťastně: Buddhova Abhidhamma v praxi meditace a zvládání života, Praha: Argo, 2003.
  5. Mirko FRÝBA, Psychologie zvládání života: Aplikace metody Abhidhamma, Brno: Albert, 2008.
  6. Daniel GOLEMAN, Destruktivní emoce, Praha: Ikar, 2004.
  7. Daniel GOLEMAN, Pozornost, Brno: Jan Melvil Publishing, 2014.
  8. Daniel SIEGEL, Vnitřní nazírání, Praha: Triton, 2014.
  9. Mircea ELIADE, Jóga. Nesmrtelnost a svoboda, Praha: Argo, 1999.
  10. Steven F. HICK, Mindfulness and social work, Chicago: Lyceum Books, 2009.
  11. © Yuk-Lin Renita WONG, Knowing Through Discomfort: A Mindfulness-based Critical Social Work Pedagogy (on-line), dostupné na: http://www1.uwindsor.ca/criticalsocialwork/knowing-through-discomfort-a-mindfulness-based-critical-social-work-pedagogy, citováno dne 29. 9. 2018.
  12. Tändzin GJAMCCHO - Howard C. CUTLER, Cesta ke štěstí: Průvodce dobrým životem, Praha: Pragma, 1999.
  13. Ellen J. LANGER - Mihnea MOLDOVEANU, The Construct of Mindfulness, Journal of Social Issues 2000/1. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Dharma Singh KHALSA, Stress, Meditation, and Alzheimer's Disease Prevention: Where The Evidence Stands, Journal of Alzheimer's Disease 1/2015, s. 1-12. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Steven F. HICK - Levia CHAN, Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Depression: Effectiveness and Limitations, Social Work in Mental Health 3/2010, s. 225-237. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Tomoko SUGIURA - Yoshinori SUGIURA, Common Factors of Meditation, Focusing, and Cognitive Behavioral Therapy: Longitudinal Relation of Self-Report Measures to Worry, Depressive, and Obsessive-Compulsive Symptoms Among Nonclinical Students, Mindfulness 6/2015. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Tomoko SUGIURA - Yoshinori SUGIURA, Cognitive decentering: Relation to constructs from cognitive behavioral therapy and positive psychology, in: Psychology of Mindfulness, ed. Kimiyo MURATA-SORACI, New York: Nova Science Publishers, 2014, s. 58-61.
  18. © Gina L. HEMMESCH, Exploring the Use of Mindfulness with Individuals Diagnosed with Alzheimer's Disease (on-line), dostupné na: http://sophia.stkate.edu/msw_papers/462, citováno dne 13. 10. 2018.
  19. © Rebecca Erwin WELLS - Gloria Y. YEH - Catherine E. KERR - Jennifer WOLKIN - Roger B. DAVIS - Ying TAN - Rosa SPAETH - Robert WALL - Jacquelyn WALSH - Ted KAPTCHUK - Daniel PRESS - Russell S. PHILLIPS - Jian KONG, Meditation's impact on default mode network and hippocampus in mild cognitive impairment: a pilot study (on-line), dostupné na: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4022038/, citováno dne 13. 10. 2018.
  20. James BEAUCHEMIN - Tiffany L. HUTCHINS - Fiona PATTERSON, Mindfulness Meditation May Lessen Anxiety, Promote Social Skills, and Improve Academic Performance Among Adolescents With Learning Disabilities, Complementary Health Practice Review 1/2008, s. 34-45. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Kimberly A. SCHONERT-REICHL - Eva OBERLE - Molly Stewart LAWLOR - David ABBOTT - Kimberly THOMSON - Tim F. OBERLANDER - Adele DIAMOND, Enhancing Cognitive and Social-Emotional Development Through a Simple-to-Administer Mindfulness-Based School Program for Elementary School Children: A Randomized Controlled Trial, Developmental Psychology 1/2015, s. 52-66. Přejít k původnímu zdroji...
  22. © Charlotte ZENNER - Solveig HERRNLEBEN-KURZ - Harald WALACH, Mindfulness-based interventions in schools - a systematic review and meta-analysis (on-line), dostupné na: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2014.00603/full, citováno dne 14. 10. 2018.
  23. © Saskia VAN DER OORD - Susan M. BÖGELS - Dorreke PEIJNENBURG, The Effectiveness of Mindfulness Training for Children with ADHD and Mindful Parenting for their Parents (on-line), dostupné na: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3267931/, citováno dne 14. 10. 2018.
  24. © Eva van de Weijer-Bergsma - Anne R. Formsma - Esther I. de Bruin - Susan M. Bögels, The Effectiveness of Mindfulness Training on Behavioral Problems and Attentional Functioning in Adolescents with ADHD (on-line), dostupné na: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3438398/, citováno dne 14. 10. 2018.
  25. © Herman H. M. LO - Samuel Y. S. WONG - Janet Y. H. WONG - Simpson W. L. WONG - Jerf W. K. YEUNG, The effect of a family-based mindfulness intervention on children with attention deficit and hyperactivity symptoms and their parents: design and rationale for a randomized, controlled clinical trial (Study protocol) (on-line), dostupné na: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4791862/, citováno dne 14. 10. 2018.
  26. Walter MISCHEL, Marshmallow test - Jak se naučit sebekontrole, Praha: Ikar, 2015.
  27. © Sarah BOWEN - Matthew C. ENKEMA, Relationship between Dispositional Mindfulness and Substance Use: Findings from a Clinical Sample (on-line), dostupné na: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3909670/, citováno dne 3. 11. 2018.
  28. © Sarah BOWEN - Neharika CHAWLA - Susan E. COLLINS - Katie WITKIEWITZ - Sharon HSU - Joel GROW - Seema CLIFASEFI - Michelle GARNER - Anne DOUGLASS - Mary E. LARIMER - Alan MARLATT, Mindfulness-Based Relapse Prevention for Substance Use Disorders: A Pilot Efficacy Trial (on-line), dostupné na: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3280682/, citováno dne 3. 11. 2018.
  29. © Katie WITKIEWITZ - Sarah BOWEN - Erin N. HARROP - Haley DOUGLAS - Matthew ENKEMA - Carly SEDGWICK, Mindfulness-Based Treatment to Prevent Addictive Behavior Relapse: Theoretical Models and Hypothesized Mechanisms of Change (on-line), dostupné na: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5441879/, citováno dne 3. 11. 2018.
  30. © Eric L. GARLAND - Charlotte A. BOETTIGER - Susan GAYLORD - Vicki WEST CHANON - Matthew O. HOWARD, Mindfulness is Inversely Associated with Alcohol Attentional Bias Among Recovering Alcohol-Dependent Adults (on-line), dostupné na: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3532517/, citováno dne 3. 11. 2018.
  31. Edmund SHERMAN - Max SIPORIN, Contemplative Theory and Practice for Social Work, Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought 3/2008. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Wilfrid STINISSEN, Křesťanská hlubinná meditace, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007.
  33. Edward R. CANDA - Leola DYRUD FURMAN, Spiritual Diversity in Social Work Practice: The Heart of Helping, New York: OXFORD University Press, 2010.
  34. Dorothee SÖLLE, Mystika a vzdor, Praha: One Woman Press, 2015.
  35. © Paul FALLER, Is Meditation a Thing for Children? (on-line), dostupné na: https://www.academia.edu/30973806/Is_Meditation_a_Thing_for_Children, citováno dne 11. 3. 2019.
  36. © Jinse Kim, The Efficacy Of Christian Devotional Meditation On Stress, Anxiety, Depression, And Spiritual Health With Korean Adults In The United States: A Randomized Comparative Study (on-line), dostupné na: https://digitalcommons.liberty.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1953&context=doctoral, citováno dne 11. 3. 2019.
  37. © Miguel FARIAS - Catherine WIKHOLM, Has the science of mindfulness lost its mind? (on-line), dostupné na: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5353526/, citováno dne 4. 12. 2018.
  38. Deane SHAPIRO, Adverse Effects of Meditation: A Preliminary Investigation of Long-Term Meditators, International Journal of Psychosomatics 39/1992.
  39. M. Kathleen B. LUSTYK - Neharika CHAWLA - Roger S. NOLAN - G. Alan MARLATT, Mindfulness Meditation Research: Issues of Participant Screening, Safety Procedures, and Researcher Training, Advances in Mind-Body Medicine 1/2009.
  40. J. David CRESWELL, Mindfulness Interventions, Annual Review of Psychology 1/2017. Přejít k původnímu zdroji...
  41. © Utpal DHOLAKIA, The Little-Known Downsides of Mindfulness Practice (on-line), dostupné na: https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-science-behind-behavior/201604/the-little-known-downsides-mindfulness-practice, citováno dne 4. 12. 2018.
  42. © William VAN GORDON - Edo SHONIN - Javier GARCIA-CAMPAYO, Are there adverse effects associated with mindfulness? (on-line), dostupné na: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0004867417716309,citováno dne 4. 12. 2018.
  43. Michal KACZOR, Všímavost (mindfulness) jako potenciální nástroj rozvoje osobnosti sociálního pracovníka, Caritas et veritas 2/2017, s. 40-50. Přejít k původnímu zdroji...
  44. © Constance L COOGLE - Kirk Warren BROWN - Jessica M. HELLERSTEIN - Allie RUDOLPH, Mindfulness-Based Alzheimer's Caregiving: A Randomized Controlled Trial: Replication Report (on-line), dostupné na: https://vcoa.chp.vcu.edu/media/college-of-health-professions/virginia-center-on-aging/pdf/center-reports/aoa_reporting.pdf, citováno dne 28. 12. 2018.
  45. Ken A. PALLER - Jessica D. CREERY - Susan M. FLORCZAK - Sandra WEINTRAUB - M. Marsel MESULAM - Paul J. REBER - Jessica KIRAGU - Joshua ROOKS - Adam SAFRON - Darby MORHARDT - Mary O'HARA - Kathryn L. GIGLER - John M. MOLONY - Michael MASLAR, Benefits of Mindfulness Training for Patients With Progressive Cognitive Decline and Their Caregivers, American Journal of Alzheimer's Disease and Other Dementias 3/2014, s. 257-267. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.